شناسهٔ خبر: 51440408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

باقری در جمع خبرنگاران:

گفتگو‌های دور جدید می‌تواند آخرین دور باشد/ هیچ پیشنهاد مشخصی از طرف اروپایی به ما ارائه نشد

مذاکره کننده ارشد کشورمان با بیان این‌که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم، گفت: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی ایران را بپذیرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در وین برای رفع تحریم‌ها امشب (جمعه) بعد از نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: این دور از گفت‌گو‌ها با توجه به این‌که دولت جدید در ایران شکل گرفته بود و تیم جدیدی هم برای گفتگو‌ها ماموریت پیدا کرده بود، قاعدتا همراه خودش دیدگاه‌ها و مواضع دولت جدید را به وین آورده بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما در قبال گفتگو‌هایی که در ۶ دور قبل انجام گرفته بود و پیش‌نویس‌هایی که تا آن زمان تولید شده بود، مواضع، دیدگاه‌ها و اصلاحات مدنظر تیم ایرانی را لحاظ کردیم و این را در اسناد مذاکراتی درج کرده و به طرف مقابل ارائه کردیم. به طور مشخص دو سند برای مذاکرات مهم بود، یکی سند مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اصلی و دستورکار مهم تیم مذاکراتی ایران بود، البته این اولویت صرفا مربوط به ما نیست، بلکه طرف‌های دیگر از جمله برخی از اعضای ۱+۴ مانند چین هم به صراحت در جلسات تصریح کردند که اولویت مدنظر آن‌ها منطبق با اولویت جمهوری اسلامی ایران است و آن موضوع لغو تحریم‌هاست.

باقری بیان کرد: بر همین اساس، این اصلاحات و موارد مورد نظر تیم جدید در سند مربوط به لغو تحریم‌ها درج و به طرف مقابل ارائه شد و بر این اساس چارچوب جدیدی برای گفتگو در مورد لغو تحریم‌ها شکل گرفت. در طول چند روزی که گفتگو‌های وین هفت را داشتیم، در حدود کمتر از ۲۰ روز، چند جلسه در مورد موضوع لغو تحریم‌ها بین طرفین برگزار و هم در سطح روسای هیأت‌های مذاکره کننده و هم در سطح کارگروه‌ها و هم در سطح کارشناسان. چند سند هم بین طرفین مبادله شد تا دیدگا‌ه‌های دو طرف درباره اصلاحات یا تغییراتی که در متن باید داده شود بین دو طرف یعنی طرف ایرانی و طرف مقابل مورد مبادله قرار گرفت که آخرین سند را امروز (جمعه) درباره لغو تحریم‌ها دریافت کردیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره موضوع هسته‌ای نیز عنوان کرد: در آن موضوع نیز ما دیدگاه‌ها و مواضع و اصلاحات مدنظر خودمان را بر روی پیش نویسی که در دور ششم گفتگو‌های وین تنظیم شده بود درج کرده و به طرف مقابل ارائه کردیم. تفاوت سند مربوط به هسته‌ای با سند لغو تحریم‌ها این بود که طرف اروپایی، اصلاحاتی که ایران در آن سند اعمال کرده بود که در واقع نظرات دولت جدید بود و در آن سند اعمال شده بود، را به عنوان مبنای مذاکرات نمی‌پذیرفت و تصریح داشت که همه باید به پیش نویسی که در دور ششم نهایی شده برگردند و مذاکرات بر اساس آن پیش نویس ادامه یابد.

* تصریح کردیم که باید مواضع تیم جدید لحاظ شود/ طرف اروپایی نیز مجاب شد که دیدگا‌های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه بخش پذیرفته شود

وی ادامه داد:، اما ما بر اساس منطق و استدلالی که داشتیم، در مقابل این موضع غیرمنطقی ایستادگی کردیم و تصریح کردیم که باید مواضع تیم جدید لحاظ شود و در طول مذاکرات با هم مباحثه خواهیم داشت تا به یک جمع بندی مورد وفاق دو طرف دست یابیم.

مذاکره کننده ارشد ایران یادآور شد:، ولی متاسفانه با یک مقاومت غیرموجه از سوی طرف اروپایی مواجه شدیم، ولی این باعث نشد که تیم ایرانی از مواضع اصولی، مبنایی، منطقی و مشروع خودش دست بکشد.

به گزارش فارس، باقری خاطرنشان کرد: به ویژه در طول یک هفته گذشته، مذاکرات بسیار سنگین و فشرده بین طرفین در سطوح مختلف، چه در سطح روسای هیأت‌ها، چه در سطح کارگروه‌ها و چه در سطح کارشناسی بین دو طرف شکل گرفت و دیدگاه‌های طرفین با هم مبادله شد تا در نهایت طرف اروپایی نیز مجاب شد که دیدگا‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه بخش پذیرفته شود.

* در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای به دو سند جدید مذاکراتی دست یافتیم

معاون وزیر خارجه یادآور شد: ما هم در موضوع تحریم‌ها و هم در موضوع هسته‌ای به دو سند جدید مذاکراتی دست یافتیم که این‌ها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، باقری در پاسخ به این سؤال که با دور هفتم اختلافات کاهش یافته است؟ خاطرنشان کرد: ما در این دور از مذاکرات مواضع خود را در دو سند رفع تحریم‌ها و هسته‌ای درج کردیم که این مبنای گفتگو‌ها شود و در مسیر گفتگو‌ها مشخص می‌شود که این مواضع به هم نزدیک می‌شود یا از هم دور می‌شود و یا به توافق نزدیک‌تر می‌شویم یا باز مشکلات بیشتر خواهد بود. ولی همانگونه که گفتم طرف اروپایی ابا داشت از این‌که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مبنای گفتگو بپذیرد. آن‌ها در این مسیر مقاومت می‌کردند و به طرف ایرانی فشار می‌آوردند که مواضع خودش را پس بگیرد و ایران هم بپذیرد که براساس چارچوبی که در وین ۶ توسط ۱+۴ و ایران نهایی شده بود، بر آن اساس مذاکرات جلو رود.

وی ادامه داد: در این مدتی که ما در وین بودیم به ویژه مذاکراتی که از روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۸ آذر ماه) تا دیروز به طور جدی ادامه داشت، با یک اصرار بلاوجه طرف اروپایی مواجه بودیم برای حذف دیدگاه‌های طرف ایرانی به عنوان مبنایی برای مذاکرات که این با مقاومت و استدلال‌ها و منطقی که طرف ایرانی ارائه کرد، طرف مقابل نهایتا پذیرفت که نگاه جمهوری اسلامی ایران در مواردی که مدنظرش بود در پیش نویس هسته‌ای در داخل سند درج شود و آن مبنایی برای گفتگو شود.

به گزارش فارس، باقری در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که شما قبلا گفته بودید که پیشنهاد سازنده‌ای از سوی غربی‌ها دریافت نکرده‌اید آیا بعد از پایان دور هفتم همین را می‌گویید یا خیر، چون انریکه مورا عنوان کرد که پیشنهاد‌های از سوی اروپایی‌ها و آمریکا بود و آیا این‌ها در این متون درج شده است؟ اظهار داشت: هیچ پیشنهاد مشخصی از طرف اروپایی به ما ارائه نشد. این‌ها قبل از این‌که گفتگو آغاز شود بیان کرده بودند که ما در مورد بعضی از موضوعات از جمله بحث تضمین‌ها پیشنهاد‌ها و ابتکاراتی را داریم، ولی در این دور از گفتگو‌ها ما هیچ پیشنهاد و ابتکاری از طرف آن‌ها دریافت نکردیم.

وی همچنین گفت: ایران اراده جدی برای ورود به مذاکرات جدی دارد و درباره دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، قطعا هیچ مانعی نمی‌بیند.

باقری در پاسخ به این سؤال که آیا پاسخ مستدل و منطقی که انتظار داشتید امروز دریافت کردید؟ گفت: این باید در جلسه کارگروه‌ها گفته شود.

وی درباره کاهش شکاف‌ها گفت: همین که طرفین اراده جدی برای استمرار گفتگو‌ها دارند نشانگر این است که دو طرف می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شوند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین اظهار داشت: نه درباره تحریم‌ها و نه هسته‌ای سند وین ۶ را در دستورکار نداریم، بلکه اسنادی است که با اصلاحات طرف ایرانی مبنای گفتگو‌ها قرار خواهد گرفت.

وی درباره دور بعدی گفت: قرار شد هماهنگ کننده با همه هیأت‌ها در تماس باشد.

باقری درباره دستیابی به توافق جدیدی در مذاکرات گفت: اصلا چنین چیزی مطرح نبوده است و مبنای گفتگو‌ها در توافق ۱۳۹۴ است.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: اختلاف وجود دارد و همان اختلافی که در وین ۶ بوده، هست و چند تا هم اضافه شده است.

باقری همچنینی گفت که گفتگو‌های دور جدید می‌تواند آخرین دور گفتگو‌ها باشد طبیعی است اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی ایران را بپذیرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

نظر شما