شناسهٔ خبر: 51438176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انریکه مورا:

روابط کاری خوبی با همکاران ایرانی خود برقرار کردیم

نماینده اتحادیه اروپا پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد توانسته‌اند روابط خوبی با هیئت ایرانی برقرار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین بعد از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هیئت‌های مذاکره‌کننده توانسته‌اند روابط کاری خوبی را با هیئت ایرانی برقرار کنند و در دور هشتم (که بنا بر سخنان نمایندگان کشور‌های اروپایی و چین قرار است قبل از سال جدید میلادی و در تاریخ شش دی از سرگرفته شود) وظایف پیچیده‌تری داریم.

مورا در ادامه افزود: به زودی مذاکرات را از سر خواهیم گرفت و زمان زیادی نداریم بحث عمیق بود و درباره موضوعات حساسی مانند لغو تحریم‌ها و اطمینان از اجرای توافق گفت‌وگو کردیم. پیشنهادات تهران را در متونی که در حال کار روی آن هستیم گنجاندیم. نیاز فوری به موفقیت مذاکرات وین وجود دارد و ما تنها چند هفته برای رسیدن به توافق فرصت داریم.

نماینده اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد: با وجود اینکه نقاط مشترکی بر سر مفاد مذاکره وجود دارد، اما هنوز مذاکره‌کنندگان به توافقی نرسیده اند، اما ما متن آماده‌ای داریم که تمام جنبه‌های مختلف مذاکره را در بر می‌گیرد و منتظر تایید است. زمان تمرکز بر اولویت‌های مذاکره فرا رسیده است و زمان زیادی نداریم. امیدوارم به زودی آخرین دور مذاکرات را داشته باشیم.

مورا در پایان نیز شایعات دیدار هیئت ایرانی با آمریکایی را رد کرده و گفت: هیچ دیدار مستقیمی بین هیئت‌های آمریکایی و ایرانی صورت نگرفته و تصمیم این نشست با دولت ایران است. ما راه را برای زمینه های مشترک مذاکره در مورد گام های عملی که ایران و آمریکا باید بردارند، هموار کردیم.

ساعاتی پیش جلسه کمیسیون مشترک برجام آغاز شده و بعد از ساعتی مذاکره دور هفتم مذاکرات میان ایران و ۴+۱ به پایان رسید. نمایندگان روسیه و چین در این خصوص اعلام کردند که توافق شده مذاکرات دور هشتم قبل از شروع سال جدید میلادی شروع شود و تا آن زمان مذاکره‌کنندگان به کشور‌های خود بازمی‌گردند.

دور هفتم مذاکرات در تاریخ هشتم آذرماه مطابق با ۲۹ نوامبر در وین آغاز شده بود و بعد از نزدیک به ۲۰ روز به پایان رسید. در این میان «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق خوبی دست یافته است و از سوی دیگر «رافائل گروسی»  مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این توافق را تایید و اعلام کرد تهران اجازه داده است دوربین‌های جدیدی در نیروگاه «تسا» کرج گذاشته شود.

با وجود اینکه ایران با جدیت در حال مذاکره است، اما آمریکا که به صورت غیرمستقیم در حال تاثیرگذاری بر مذاکرات است در حین مذاکرات تحریم‌هایی را علیه چندین نهاد و فرد ایرانی اعمال کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما