شناسهٔ خبر: 51429740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گره‌گشایی از مشکلات مردم، ثمره سفر رییس عدلیه به گلستان

گرگان- ایرنا- حضور رییس قوه قضاییه در گلستان و پیگیری برخی مطالبات مزمن برزمین مانده و چند وجهی این استان مانند احیای خلیج گرگان، ساخت پتروشیمی و توسعه راه آهن بار دیگر بارقه امید را در دل‌های اهالی این منطقه روشن و مردم را به داشتن آینده بهتر امیدوارتر کرد.

صاحب‌خبر -

رییس قوه قضاییه در چهارمین سفر استانی خود صبح روز پنجشنبه از طریق  فرودگاه بین المللی شهدای گرگان وارد گلستان شد. حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در حالی وارد سرزمین هیرکان شد که مشکلات، تنگناها و چالش های پرشمار این خطه زیر چتر سبز جنگل های هیرکانی از چشم مدیران کشوری مخفی مانده است.

معطل ماندن مصوبه هیات دولت در خصوص اجرای طرح گردشگری آشوراده، لایروبی کانال های منتهی به خلیج گرگان و احیای این اکوسیستم منحصر بفرد، تعیین تکلیف پروژه پتروشیمی گلستان، توسعه منطقه آزاد اینچه برون  بخشی از مطالبات برزمین مانده اهالی گلستان است که اجرای آنها با چالش های مختلفی از جمله گره های حقوقی و قضایی مواجه بوده است. 

ریاست قوه قضاییه در مدت زمان حضور یکروزه خود در گرگان وعده داد تا تمام اختیارات لازم برای حل و فیصله دادن مشکلات حقوقی این پروژه ها را به رییس کل دادگستری استان تفویض کند تا شاهد شتاب گیری اجرای این پروژه در گلستان باشیم. 

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در بدو ورود به گلستان با اشاره به ظرفیت های متعدد طبیعی این استان ابراز امیدواری کرد که علاوه بر بررسی برخی مشکلات حقوقی استان، مسائل دیگری که می توان با کمک قوه قضاییه حل کرد شناسایی و در جلسه سران قوا برای حل آن برنامه‌ریزی کند.

آنچه می گوییم عمل می کنیم 

وی گفت: تلاش می کنیم به آن چه که می گوییم عمل کنیم و تفاوتی میان حرف و عمل ما نباشد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد که باید از این مواهب خدادادی گلستان برای رسیدن به آرامش، امنیت، رفاه، معنویت و مادیت مردم بیشتر استفاده شود.

گره‌گشایی از مشکلات استان، ثمره سفر رئیس عدلیه به گلستان

رییس قوه قضاییه تاکید کرد که باید از این مواهب خدادادی گلستان برای رسیدن به آرامش، امنیت، رفاه، معنویت و مادیت مردم بیشتر استفاده شود، وی پس از ادای احترام  به مقام شامخ شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به دیدار با فعالان اقتصادی گلستان رفت.

حجت الاسلام محسنی اژه ای سپس در جمع فعالان اقتصادی گلستان با اشاره به تلاش همیشگی استکبار برای ضربه‌زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت که دشمن بعد از شکست در عرصه نظامی، می‌خواهد با فشار اقتصادی صبر مردم را لبریز کند و در این شرایط اولویت امروز کشور تولید، اشتغال و اقتصاد است.

خنثی کردن توطئه های دشمنان با حمایت از تولید 

رییس عدالیه کشور اظهارداشت: دشمن بعد از تجربه جنگ نظامی و تبلیغاتی، همه تلاشش را بر روی جنگ اقتصادی متمرکز کرده و تصور می کند فشار فوق العاده اقتصادی می تواند مردم را خسته کند.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که می تواند این توطئه دشمنان را خنثی کند، حمایت از بخش تولید است که در اولویت برنامه ها و فعالیت های کشور قرار دارد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر هدف عمومی، کمک به نسل آینده، عزت، استقلال و امنیت کشور باشد باید حل مشکلات تولید داخلی را در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر همواره بر روی تولید داخلی تاکید می کنند اما متاسفانه برای رسیدن به این اهداف کوتاهی شد.

محسنی اژه ای اظهار داشت: باید تلاش کنیم با کمک به تولید و اقتصاد ملی، امید دشمن را مثل بقیه بخش های دیگر ناامید کنیم.

رییس قوه قضاییه افزود که با استفاده از ظرفیت های گلستان، باید وضع موجود تغییر کند، بیان این حرف ها نباید فقط به عنوان شعار تلقی شود و بدون تردید تحول با شعار انجام نخواهد شد.

وی گفت : بخشی از مشکلات مربوط به قوای دیگر است اما قوه قضاییه می تواند با ظرفیت های خود برای حل بخشی از مشکلات پیشقدم شود.

گره‌گشایی از مشکلات استان، ثمره سفر رئیس عدلیه به گلستان

رئیس قوه قضاییه در نشست با اقشار مختلف گلستان با اشاره به مشکل کم آبی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور باید در راستای اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب اقدام شود که دولت مُجدانه برای رفع معضل آب اقداماتی را در دست اجرا دارد و دستگاه قضا نیز دستورات و احکامی را در این راستا صادر کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: اگر چه برای نزول باران امیدوار به رحمت خداوند هستیم اما معتقدیم که برای حل این مشکل باید برنامه ریزی کرد که یکی از این کارها مدیریت مصرف در بخش های گوناگون است. وی بر مدیریت مصرف بهینه در همه بخش ها از جمله کشاورزی و شرب تاکید کرد.

رئیس عدلیه با اشاره به نقش اقشار مختلف مردم در راستای توسعه صلح و سازش و اصلاح ذات البین گفت: اقشار مختلف مردمی و نخبگان حوزه های مختلف می توانند در محیط های کاری و اجتماعی خود منادی صلح و سازش و رفع تخاصمات و گرفتاری ها باشند و با تحقق کامل این امر، ورودی پرونده ها به مراکز و مراجع قضایی کاهش قابل توجه و محسوسی پیدا می کند؛ مضاف بر اینکه این امر دارای اثرات پر خیر و برکتی برای عموم مردم و جامعه نیز می باشد و می توان با به صلح و سازش کشیدن یک تخاصم و نزاع در همان مرحله اول از تبعات و ناهنجاری های اجتماعی عدیده بعدی پیشگیری کرد.

رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین در بحث آلودگی هوا که در مقاطعی از سال گریبان نقاط مختلف کشور را می گیرد، کارگروه تخصصی و بومی در هر استان می توانند با اتخاذ راهکارهایی از وقوع این پدیده جلوگیری کنند و یا مانع از تشدید آن شوند که بارزترین نمونه در این راستا بحث استفاده از مازوت در نیروگاه هاست که چاره جویی در رابطه با آن نیازمند همفکری و تعامل عوامل و بخش های مختلف در هر استان است.

برای حل مشکل باید برنامه ریزی کرد

رئیس قوه قضائیه در نشست با اقشار مختلف گلستان با اشاره به مشکل کم آبی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور باید در راستای اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب اقدام شود که دولت مُجدانه برای رفع معضل آب اقداماتی را در دست اجرا دارد و دستگاه قضا دستورات و احکامی را در این راستا صادر کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: اگر چه برای نزول باران امیدوار به رحمت خداوند هستیم اما معتقدیم که برای حل این مشکل باید برنامه ریزی کرد که یکی از این کارها مدیریت مصرف در بخش های گوناگون است.وی بر مدیریت مصرف بهینه در همه بخش ها از جمله کشاورزی و شرب تاکید کرد.

گره‌گشایی از مشکلات استان، ثمره سفر رئیس عدلیه به گلستان

رئیس عدلیه با اشاره به نقش اقشار مختلف مردم در راستای توسعه صلح و سازش و اصلاح ذات البین گفت: اقشار مختلف مردمی و نخبگان حوزه های مختلف می توانند در محیط های کاری و اجتماعی خود منادی صلح و سازش و رفع تخاصمات و گرفتاری ها باشند و با تحقق کامل این امر، ورودی پرونده ها به مراکز و مراجع قضایی کاهش قابل توجه و محسوسی پیدا می کند؛ مضاف بر اینکه این امر دارای اثرات پر خیر و برکتی نیز برای عموم مردم و جامعه نیز می باشد و می توان با به صلح و سازش کشیدن یک تخاصم و نزاع در همان مرحله اول از تبعات و ناهنجاری های اجتماعی عدیده بعدی پیشگیری کرد.

رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین در بحث آلودگی هوا که در مقاطعی از سال گریبان نقاط مختلف کشور را می گیرد، کارگروه تخصصی و بومی در هر استان می توانند با اتخاذ راهکارهایی از وقوع این پدیده جلوگیری کنند و یا مانع از تشدید آن شوند که بارزترین نمونه در این راستا بحث استفاده از مازوت در نیروگاه هاست که چاره جویی در رابطه با آن نیازمند همفکری و تعامل عوامل و بخش های مختلف در هر استان است.

 اژه ای در در ادامه با قضات و کارکنان دادگستری گلستان دیدار کرد و گفت : رییس قوه قضاییه گفت: روسای قوای سه گانه برای بهبود وضع اقتصادی و افزایش رفاه عمومی تلاش و اهتمام ویژه دارند و با همراهی مردم اجازه نمی‌دهند خواب آشفته دشمنان برای ضربه‌زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران محقق شود.حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی  اظهار داشت: فشار اقتصادی تحمیلی به کشور بی سابقه است و دشمنان همه تمرکز خود را در جبهه اقتصادی متمرکز کرده اند تا از این راه به کشور آسیب بزنند . 

وی اظهار داشت: استکبار جهانی تمام تلاش خود را بر این رویکرد استوار کرده اند که با افزایش فشار حداکثری در حوزه اقتصادی، جایگاه ایران را متزلزل کنند و به همین سبب در حال استفاده از همه ظرفیت های خود هستند.

محسنی اژه ای گفت : با همدلی بین مدیران و همراهی مردم اجازه نخواهیم داد خواب آشفته دشمنان تعبیر شود و بدون شک برنده این جنگ اقتصادی، مردم ایران هستند .

برای بهبود معیشت مردم تلاش می کنیم

رییس قوه قضاییه افزود : مردم اطمینان داشته باشند که رییس دولت و روسای سایر قوا با تمام توان برای خدمت به مردم در تکاپو هستند و همانطور که بخشی از مشکلات برطرف شد با همراهی مردم سایر مشکلات را هم برطرف خواهیم کرد.

 رییس قوه قضاییه ادامه داد : برای بهبود وضع معیشتی مردم ، جلسه سران سه قوه بدون وقفه و به صورت هفتگی برگزار می شود تا با اتخاذ راهکارهای مناسب اجازه ندهیم مردم از فشارهای خارجی وارده به اقتصاد کشور آسیب بیشتری ببیند .

حجت الاسلام والمسلمین محسنی  در شورای اداری گلستان شرکت و به برخی مشکلات گلستان همانند توقف طرح گردشگری جزیره آشوراده و مشکل استقرار پتروشیمی اشاره کرد و گفت: لازمه تعیین تکلیف این پروژه ها ایجاد یک کارگروه جامع در استان متشکل از دادگستری، دادگستری، نمایندگان، ولی فقیه، نظامی و امنیتی و بخش خصوصی است تا همه جوانب این طرح ها در حوزه های اقتصادی،  فرهنگی، اجتماعی و حقوقی بررسی و برای آن تصمیم گیری شود .

 وی خطاب به مدیران گلستان گفت : برای تسریع در فرآیند حل مشکلات حقوقی پروژه های بر زمین مانده گلستان به رییس کل دادگستری اختیار تام می دهم تا در بکارگیری نیروی انسانی یا اعتبارات، مشکلی وجود نداشته باشد.

گره‌گشایی از مشکلات استان، ثمره سفر رئیس عدلیه به گلستان

 محسنی اژه‌ای ادامه داد : برای حل مشکلات چند وجهی گلستان، همه اختیارات به رییس کل دادگستری تفویض می شود تا هر چه سریعتر این نارسایی ها برطرف شود.

وی با اشاره به وظایف مسئولان استانی و بومی در حوزه های اجرایی، قضایی و تقنینی برای پیگیری مجدانه پروژه‌ها و رفع مشکلات مبتلابه استان در مرکز گفت: مسئولان استانی در قبال مسائل و مشکلات استان به بهانه اینکه رفع این مسائل و مشکلات در حیطه اختیارات‌شان نیست و در حوزه موضوعات کلان و ملی می‌گنجد، از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

رییس قوه قضاییه شامگاه پنجشنبه در فرودگاه گرگان و قبل از ترک گلستان در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت تقویت خدمت رسانی مطلوبتر به مردم در مراجع قضایی از اختصاص مبلغ ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای نهادهای زیر مجموعه دستگاه قضایی در استان گلستان خبر داد.

به گفته حجت الاسلام  محسنی اژه ای در این سفر تصمیمات خوبی برای توسعه استان گرفته شد از جمله برخی پروژه ها حدود ۲ دهه نیمه تمام باقی مانده منجمله مجتمع پتروشیمی مقرر شد با ۹۰ هزار سهامدار اجرایی شود که اشتغالزایی و افزایش رونق استان را به دنبال دارد. 

وی یادآور شد: بنده و معاونان دستگاه قضایی  و روسای سازمان های قضایی در دیدارهای مختلف مشکلات و  دغدغه های مردم و استان را در نشست های متعدد به صورت حضوری و  مکتوب احصا کردیم.

 رییس قوه قضاییه ادامه داد: با تلاش و همت نمایندگان  بسیاری از مشکلات ریشه ای گلستان در این سفر بازگو شد و برای حل آنها تمصمیات خوبی گرفته شد که انشالله به مرحله اجرا درآید.

در همین پیوند ، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار امیدواری کرد در ۴۰ روز آینده برای همه اراضی طبیعی گلستان اسناد منابع طبیعی صادر شود که به عنوان اولین استان کشور مطرح خواهد بود.

حسن بابایی در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان مینودشت به خبرنگار ایرنا گفت: گلستان از استان های پیشرو در موضوع کاداستر (حدنگاری) منابع طبیعی است.

همچنین همزمان با سفر رئیس قوه قضاییه به استان گلستان و با حضور رئیس سازمان زندان ها، ۱۲۰ مددجو از ندامتگاه‌های استان گلستان آزاد شدند. این زندانیان با استفاده از کمک خیران و تامین بدهی آنان و همچنین استفاده از تاسیسات حقوقی و ارفاقات قانونی به کانون خانواده خود بازگشتند.

نظر شما