شناسهٔ خبر: 51425812 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طرح ابتکاری سه جوان ایرانی برای هوشمندسازی موزه‌ها

سه جوان ایرانی با ابداع طرحی اقدام به هوشمندسازی موزه‌ها کرده اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ خانم مرجان حاجی رحیمی و آقایان محمودرضا گرجی و سالار بصیری با طراحی حسگر هوشمند و اتصال آن به یک سامانه یکپارچه اقدام به طرحی کردند که بر اساس آن حفاظت، حراست و نگهداری آثار موزه‌ها به صورت هوشمند صورت می‌گیرد.
 
<div id="video-display-embed-code_7388473"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3307557/7388473?width=400&height=300"></script></div>
 
در این ایده ابتکاری که به صورت آزمایشی در موزه ارامنه در مجموعه کلیسای حضرت مریم در تهران به اجرا گذاشته شده است در هر یک از ویترین‌های آثار باستانی حسگر‌هایی قرار می‌گیرد که نسبت به نور، بو، حشرات و همچنین خرابی این آثار حساس می‌شوند و بلافاصله خود را به سامانه یکپارچه هوشمند رایانه‌ای منتقل می‌کنند که بعد از آن کاربر می‌تواند اقدام به رفع مشکل کند.
این حسگر همچنین این قابلیت را دارد که در بنا‌های تاریخی جا گذاری شده تا تخریب، لرزه‌ها و تغییر شکل احتمالی آن بنا‌ها را به سامانه منتقل کند.
به گفته سازندگان این طرح، حسگر هوشمند این قابلیت را نیز دارد که در ویترین‌هایی که آثار باستانی در آن‌ها قرار داده شده نسبت به حشرات حساس بوده بتواند آن‌ها را دفع کند.
این حسگر قابلیت آن را دارد که با استفاده از باتری‌های شارژی دو سال فعال بماند و بعد از دو سال با تعویض باتری دوباره به فعالیت خود ادامه دهد، حسگری که ارتباطش با سامانه رایانه‌ای به صورت بی سیم و در عین حال برخط است. 
این سه مهندس ایرانی امسال موفق شدند جایزه طلای مسابقات اختراعات جهانی را در کشور سوئیس و ترکیه به نام ایران ثبت کنند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما