شناسهٔ خبر: 51403805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ضریب مقاومت مناطق شهری و روستایی در برابر مخاطرات انسان ساز

یک مقام مسئول گفت: تاکنون ۵۶ نوع مخاطره انسان ساز در ایران شناسایی شده که باید برای مقاومت در برابر آن‌ها برنامه ریزی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بنیاد مسکن، امیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ایران از نظر مخاطرات و سوانح طبیعی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و از ۴۴ سوانح مهم شناخته شده تاکنون ۳۳ مورد در ایران تجربه شده‌اند.

او گفت: بیشترین خسارات ثبت شده در ایران مربوط به سیل، زلزله و توفان است و تغییرات جدید اقلیمی نیز باعث شده تا خطر خشکسالی حیات روستا‌های ایران را تهدید کند.

رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور ادامه داد: اکنون ۴۵ درصد از پهنه ایران در معرض خشکسالی حاد قرار گرفته که عمده مناطق درگیر با خشکسالی دارای جمعیت روستایی هستند.

به گفته او در راستای تدوین سند کاهش مخاطرات طبیعی، از این پس تمامی طرح‌های عمرانی کشور باید پیوست کاهش خطر و سوانح طبیعی داشته باشند. به طوری که برنامه‌های عمرانی باید حتما به مقاومت دربرابر سوانح طبیعی توجه داشته و ضریب ایمنی بالایی در برابر مخاطرات پیرامون داشته باشند.

گرکانی ادامه داد: در قالب این سند، تمامی اموال منقول و غیر منقول دستگاه‌های اجرایی کشور باید بیمه شوند.

از سوی دیگر به زودی برنامه ویژه‌ای برای ورود، حمل، نگهداری و امحای مواد خطرناک از سوی هیئت دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ضریب مقاومت مناطق شهری و روستایی در برابر مخاطرات انسان ساز افزایش یابد.

او گفت: تاکنون ۵۶ نوع مخاطره انسان ساز در ایران شناسایی شده است که باید برای مقاومت در برابر آن‌ها برنامه ریزی کنیم.

همچنین محمدجواد بلورچی پژوهشگر مخاطرات طبیعی نیز خواستار توجه استانداری‌ها به ممانعت از برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی و هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ایمن سازی واحد‌های مسکونی روستایی و شهری شد.

انتهای پیام/

نظر شما