شناسهٔ خبر: 51338010 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

شریعتی نیاسر نوشت:

حذف رانت ‎ارز۴۲۰۰تومانی از نکات مثبت لایحه ‎بودجه۱۴۰۱/ افزایش 10درصدی پایه حقوق

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نکاتی را درباره لایحه ‎بودجه۱۴۰۱ کل کشور ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت؛ مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی نوشت:

درباره لایحه ‎بودجه۱۴۰۱ کل کشور؛
بودجه کل حدود ۳۶۳۰ همت و سهم شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات، حدود ۲۲۳۰ همت است
منابع نفتی دولت با حساب سهم ۲۰% صندوق توسعه و ۱۴.۵% شرکت نفت و ۳% مناطق محروم، بالغ بر ۳۸۰ همت است
ظاهرا صادرات ۱.۲۰۰ م. بشکه نفت و میعانات ۶۰ دلاری و تسعیر ۲۳۰۰۰ تومان

گرچه صادرات ۱.۲ میلیون بشکه واقعی تر از لایحه۱۴۰۰ است، برای ۵۰% کاهش سهم صندوق توسعه ملی باید اذن رهبری به مجلس ارائه شود.

قانون بودجه۱۴۰۰، دولت را مکلف کرده بود،‎رابطه مالی شرکت نفت و دولت را اصلاح و ۱۴.۵% را واقعی کند، این حکم نه تنها اجرا نشده که در لایحه۱۴۰۱ حذف شده است!

در قانون بودجه۱۴۰۰، ساماندهی قیمت و نحوه توزیع گازمایع (LPG) برای خانوارهای فاقد لوله کشی گاز و حدود یک میلیون خودروی دارای سیلندر غیر استاندارد تکلیف شد که هزینه اش هم از محل خود طرح تامین می شد.
این حکم خوب که متاسفانه تاکنون نیز اجرایی نشده، از لایحه ‎بودجه۱۴۰۱ حذف شده است!
 

از نکات مثبت لایحه ‎بودجه۱۴۰۱ ،تقویت حکم بند(ط) تبصره یک قانون بودجه۱۴۰۰ (افزایش نرخ سوخت صنایع انرژی بر) است که در جدول منابع تبصره۱۴، مبلغ ۹۴همت پیش بینی شده.تنها نکته نیازمند اصلاح در مجلس، اعطای تخفیف بیشتر به ‎صنایع پایین دستی پتروپالایشی است تا خام و نیمه خام فروشی کم شود.

حداقل دریافتی (حقوق و مزایا یا مستمری) در لایحه ‎بودجه۱۴۰۱ نسبت به ۳.۵ میلیون تومان قانون بودجه۱۴۰۰، با ۲۸.۵% افزایش به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است.
اما پایه حقوق بطور متوسط ۱۰% افزایش یافته که به صورت ۳% افزایش نسبت به آخرین حکم۱۴۰۰ و عددثابت ۵.۳۳۸.۰۰۰ ریال برای همه خواهد بود.

از نکات مثبت در لایحه ‎بودجه۱۴۰۱؛

با حذف رانت ‎ارز۴۲۰۰تومانی، علاوه بر ۷۴همت یارانه قبلی و ۳۵همت کاهش فقر مطلق، ۱۰۰همت نیز یارانه جبرانی برای کالاهای اساسی و دارو آمده است.

مبلغ ۱۲همت هم برای اجرای طرح های ‎بهینه سازی مصرف انرژی و جمع آوری گازهای فلر (مطابق ماده ۱۲) آمده است.

سقف پاداش پایان خدمت از ۴۷۲ م.تومان سال قبل، درلایحه ‎بودجه۱۴۰۱ به ۴۴۵ م.تومان کاهش یافته.
کلیه پرداخت ها (حقوق و مزایای مستمر وغیرمستمر و پاداش) جز به ذینفع نهایی و براساس شناسه یکتای ملی ممنوع و نیز تمام استثناها خارج از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری جز ماده۱۱۷ لغو شده است.

در لایحه  بودجه۱۴۰۱، سقف ۳۷م.تومان ناخالص مستمر و غیرمستمر برای دریافتی همه (حقوق و مستمری بگیران) تعیین شده است.
اما ‎خبرخوب برای "کارکنان مناطق عملیاتی نفت" اینکه با وجود لغو استثناشدن دستگاهها، شورای حقوق و دستمزد می تواند این سقف را برای مشاغل خاص در مناطق بد آب و هوایی اصلاح کند./

پایان پیام

نظر شما