شناسهٔ خبر: 51278438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طاعون همچنان بلای جان حیات وحش

۱۱۷ راس کل و بز وحشی تاکنون به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان در حیات وحش مازندران تلف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران،مسول حیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ۱۱۷ راس کل و بز وحشی تاکنون به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان در حیات وحش مازندران تلف شده است.



کوروس ربیعی با بیان اینکه اواسط مهر ماه این بیماری به کلاردشت رسید، گفت: به دلیل شرایط برف گیر و صخره‌ای بودن حیات وحش کلاردشت، ارتفاعات دو و سه هزار تنکابن و عباس آباد تلفات طاعون نشخوارکنندگان در استان انگشت شمار به این اداره کل گزارش می شود.


او با بیان اینکه تلفات این بیماری در حیات وحش استان متوقف نشده است و همچنان پایش‌ها در دستور کار داریم، گفت: افراد درصورت مشاهده لاشه حیوان از جابجا کردن و دست زدن به آن پرهیز کرده و مورد را در سریع‌ترین زمان ممکن به سامانه ۱۵۹۰ ادارات حفاظت محیط زیست شهر‌های استان اطلاع دهند.


مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز درباره خطرسرایت طاعون به دامپروری استان هشدار داد و گفت: تاکنون موردی از طاعون نشخوارکنندگان در بین جمعیت واحد‌های دامی استان مشاهده نشده است.


دکتر محمدحسن گلپایگانی افزود: دامداران باید توجه داشته باشند که حتی واکسینه نشدن یک راس دام هم می‌تواند سبب شیوع آلودگی شود در نتیجه باید با مراجعه به دامپزشکی شهرستان نسبت به تزرق واکسن رایگان دام خود اقدام کنند.


بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با تب ناگهانی آغاز می‌شود و ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه از علائم آن است.

نظر شما