شناسهٔ خبر: 51230506 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست خبری رئیس دانشگاه بین الملل مطرح شد؛

مشغله کاری عامل غیبت رئیس جمهور در جلسه هیأت امنای دانشگاه بین الملل/ برای پذیرش دانشجوی خارجی کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: این دانشگاه جز دو دانشگاهی است که رئیس جمهور رئیس هیأت امنای آن است؛ اما طی مدتی که مسئولیت این دانشگاه را داشتم هیچ وقت موفق به برگزاری جلسه هیأت امنا با حضور رئیس جمهور نبودیم که البته شاید مشغله کاری در کشوری مانند ایران مانع این دیدار شده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سید ابوالحسن نائینی در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعدازظهر امروز  به مناسبت روز دانشجو در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد ضمن تبریک روز دانشجو و هفته پژوهش گفت: توسعه پایدار برای هر کشوری نیازمند پژوهش و اقدامات دانش بنیان است و از این رو پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین عنوان کرد: فعالیت سیاسی دانشگاه بویژه تشکل‌ها پیش از شیوع کرونا بسیار چشمگیر بود و استکبار ستیزی، حق طلبی و مطالبه‌گری آن‌ها را شاهد بودیم؛ اما کرونا حضور دانشجو را کمرنگ کرده و همین امر باعث انتقال فعالیت‌ها به فضای مجازی شده است.

وی بیان کرد: در فضای مجازی فعالیت‌های دانشجویان مناسب بوده و برنامه‌های مختلفی از جمله کرسی آزاداندیشی و سخنرانی انجام شده که البته تاثیر آن از فضای حضوری کمتر است.   

وی عنوان کرد: از حدود سه سال پیش همه دانشگاه‌ها اجازه پیدا کرده‌اند که دانشجوی خارجی جذب کنند و ۴۰ دانشگاه مجوز داشتن مرکز آموزش زبان فارسی دارند، پیش از این هر دانشجوی خارجی در بدو ورود، برای آموزش زبان فارسی یک سال در این دانشگاه حضور پیدا می‌کرد، در واقع کاهش دانشجوی خارجی به علت کم کاری ما نیست، بلکه عوامل مختلفی در این امر دخیل است.

نائینی اظهار کرد: همچنین سطح دانشجویان نیز مد نظر بوده و دانشجویان خارجی توانمند و با سطح قابل قبول را جذب می‌کنیم، در مواردی ما شاهد این بودیم که دانشجوی خارجی به دلیل معدل پایین در این دانشگاه پذیرش نشده اما دانشگاه دیگری در تهران آن را پذیرفته است.

صنعت ما باید برای درمان خود از توان دانشگاهی استفاده کند

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: البته باید این شرایط را در نظر داشت که رئیس جمهور ممکن است در کشوری مثل ایران به دلیل مشغله زیاد امکان حضور در جلسه هیأت امنای دانشگاه را نداشته باشد، اما امیدواریم در این دوره موفق به برگزاری جلسه باشیم.

وی عنوان کرد: هر حرکت پایداری باید دانش بنیان باشد و دانشگاه‌ها وظیفه دارند در این زمینه نیز ورود پیدا کنند و از این رو مرکز رشد دانشگاه توسعه پیدا کرده و شاهد شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان بودیم و فعالیت‌های خوبی داریم که البته کافی نیست.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین بیان کرد: هنگام بیماری فرد بیمار باید دنبال درمان باشد؛ امروز هم اگر صنعت مریض است باید برای حل مشکلات اقدام کند؛ اما آنطور که باید و شاید وارد میدان نشده؛ البته اخیرا اقداماتی از سمت شرکت شهرک‌های صنعتی صورت گرفته که امیدواریم گسترش پیدا کند.

وی گفت: طی چهار تا پنج سال اخیر، از نخبگان در مرکز رشد حمایت مادی و معنوی صورت می‌گیرد و ایده دانشجویان مطرح و بررسی می‌شود و به دانشجو باور داریم.

رشته شتابگر ملی در دانشگاه امام خمینی راه‌اندازی می‌شود

این مسئول عنوان کرد: درحال حاضر ۹ هزار و ۹۸۴ دانشجو داریم که پنج درصد در مقطع دکترا، ۷۳ درصد در مقطع کارشناسی و مابقی نیز در مقطع کارشناسی ارشد درحال تحصیل هستند که به دلیل کرونا امسال ورودی دانشجو خارجی نداشتیم.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه قزوین پایتخت خوشنویسی است، پیگیر شکل‌گیری رشته خوشنویسی در این دانشگاه هستیم.

نائینی ادامه داد: جذب هیأت علمی دانشگاه از روند خوبی برخوردار است، ابتدا نیازهای دانشگاه در سامانه اعلام می‌شود و پس از آن مدارک و مدارج اساتیدی که درخواست داده‌اند بررسی شده و در نهایت فرد برتر انتخاب می‌شود و از نظر داشتن استاد رشد خوبی داشته‌ایم، که البته ایده آل نیست.

وی اظهار کرد: رشته آینده پژوهی و شتابگر ملی از رشته‌های شاخص این دانشگاه در سطح کشور است و شتابگر ملی از مهرماه سال پیش رو به طور انحصاری در این دانشگاه آغاز به فعالیت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین افزود: دو تفاهم نامه با لهستان و چین عملیاتی شده و تعدادی از تفاهم نامه‌ها نیز هنوز به عملی منتهی نشده است.

نظر شما