شناسهٔ خبر: 51234475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رشته شتابگر ملی و خوشنویسی در دانشگاه بین المللی امام خمینی راه اندازی می شود

محمدرضا جباری

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی گفت: به منظور پاسخگویی به نیازهای روز جامعه بزودی رشته های شتابگر ملی و خوشنویسی در دانشگاه بین المللی راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ ابوالحسن نائینی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان به مناسبت روز دانشجو با تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در دانشگاه بین المللی امام خمینی اظهار داشت: 16 آذر ماه با دانشجو معنا پیدا می کند و امیدواریم با کاهش مشکلات ناشی از کرونا بتوانیم  تحصیل حضوری را آغاز کنیم و شاهد جنب و جوش دانشجویی در کشور و استان باشیم.

نائینی تصریح کرد: فعالیت های اتحادیه های دانشجویی در دوران قبل از کرونا کاملا چشمگیر و قابل توجه بود و امروز شاید در مجموع به دلیل فضای سیاسی حاکم بر جامعه شاهد کاهش انگیزه در فعالیت های سیاسی هستیم اما در این دانشگاه هیچ محدودیتی برای فعالیت های تشکلها در مسیر قانونی وجود ندارد و ما نیز از حرکت های دانشجویی استقبال می کنیم.

وی گفت: با این که کرونا همه فعالیت های حضوری دانشگاهها و از جمله فعالیت های سیاسی را کم رنگ کرده اما با برپایی کرسی های آزاد اندیشی برخی خلاء ها جبران شد تا روحیه مطالبه گری در دانشگاه کم نشود.

image_2021_12_6-19_44_55_649_Mob

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی در خصوص کاهش تعداد دانشجویان خارجی این واحد دانشگاهی نیز یادآورشد: یکی از علل کاهش تعداد دانشجویان خارجی مشکلات ناشی از کرونا و تعطیلی دانشگاهها بود و در کنار آن تغییر سیاست های دانشگاههای دیگر در صدور مجوز برای پذیرش دانشجوی خارجی با شرایط ساده تر و بدون سخت گیری علمی به این چالش دامن زده است.

کیفی سازی رشته ها در اولویت است

نائینی گفت: ما بدنبال رشد کمی و تعداد رشته ها و دانشجویان نیستیم بلکه کیفی سازی تحصیل و پذیرش دانشجوی ایرانی و خارجی را در اولویت قرار داده ایم به همین دلیل در جذب دانشجوی خارجی حتما شرط معدل برای انتخاب افراد باسواد و با دانش در اولویت است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 9984 دانشجو در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین تحصیل می کنند که 529 نفر در مقطع دکترا، معادل 22 درصد و 7261 دانشجو در کارشناسی ارشد و 7261 نفر در مقطع کارشناسی هستند که امسال نیز 1884 دانشجوی جدید پذیرش شده که 57 درصد دانشجویان را دختران و 47 درصد را پسران تشکیل می دهند.

نائینی اضافه کرد: همچنین از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و چین دانشجویانی داریم که به سمت کیفی شدن در همه ابعاد حرکت خواهیم کرد.

وی اظهارداشت: در راستای کیفی سازی تحصیلات در حال حاضر تعداد پذیرش دانشجویان کارشناسی از 60 نفر به 30 نفر کاهش یافته و بدنبال توسعه تحصیلات تکمیلی هستیم.

image_2021_12_6-19_43_42_293_r9B

نائینی در خصوص طرح 2020 هم گفت: برای جذب دانشجوی خارجی طرحی را آغاز کرده ایم تحت عنوان 2020 که هر سال به 2 تا 6 نفر از دانشجویان خارجی که شرایط دانشگاه را داشته باشند بورسیه تحصیلی اعطا می شود تا پس از تحصیل بتوانند همانند سفیران جمهوری اسلامی در ترویج فرهنگ ایران اسلامی موثر باشند.

راه اندازی رشته های خوشنویسی، آینده پژوهی و شتابگر ملی 

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی یادآورشد: در ایجاد رشته های جدید کاربردی و نیاز روز جامعه پیگیری لازم صورت گرفته و بزودی رشته کارشناسی خوشنویسی در این دانشگاه راه اندازی خواهد شد که این کار می تواند به تربیت جوانان خوشنویس در پایتخت خوشنویسی کشور موثر باشد.

وی گفت: همچنین مجوز ایجاد رشته شتابگر ملی در مقطع کارشناسی ارشد صادر شده و از مهرماه سال آینده در هر دوره 10 تا 12 دانشجو پذیرفته  خواهد شد که بستر خوبی برای تامین نیروی متخصص پس از راه اندازی طرح ملی چشمه نور در استان خواهد بود.

نائینی تصریح کرد: رشته جدید آینده پژوهی از دیگر اولویت های این دانشگاه است تا به نیازهای روزآمد پاسخ دهیم.

امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاههای بین المللی جهان

وی در خصوص همکاری با دانشگاههای دیگر کشورهای جهان نیز اظهارداشت: در حال حاضر تفاهم نامه هایی با دانشگاههای لهستان و چین امضا شده که برای تبادل دانشجو و استاد و ایجاد فرصت های مطالعاتی اقداماتی صورت گرفته است.    

123

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی در خصوص مهمترین پروژه های عمرانی دانشگاه نیز گفت: پروژه دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی با 5 هزار متر مربع زیربنا، طرح توسعه دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه، خوابگاه دختران در مجتمع خوابگاهی با 3600 متر مربع، طرح توسعه سالن ورزشی کشتی با 800 متر مربع، تکمیل سالن چند منظوره ورزشی شامل استخر و سالن ژیمناستیک در 3 هزار مترمربع، درمانگاه جدید دانشگاه در 350 متر مربع، از طرح های مهم عمرانی است که در صورت تامین اعتبار تکمیل شده و در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

راه اندازی دانشکده کشاورزی ضروری است

وی در ادامه در خصوص مهمترین مشکل و نیاز این دانشگاه اظهارداشت: علیرغم تایید شدن راه اندازی دانشکده کشاورزی اما فضایی برای ایجاد آن نداریم که پیگیر عملی شدن این طرح هستیم.

image_2021_12_6-18_46_16_5_WLV

نائینی یادآورشد: همچنین مرکز رشد و کانون های علمی فضای مناسبی برای فعالیت ندارند و کمبود خوابگاه از دیگر نیازهای دانشگاه است که امیدواریم در آینده برای تامین آن اقدام لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

بیشتر بخوانید:

  • سالن کنفرانس دانشگاه بین المللی امام خمینی افتتاح شد
  • سامانه اندازه گیری فلوی سوخت مایع در نازل توربین های نیروگاهی در قزوین رونمایی شد

نظر شما