شناسهٔ خبر: 51230104 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تجلیل از ۵۸ پژوهشگر برتر دانشگاه رازی کرمانشاه

طی مراسمی از ۵۸ نفر از پژوهشگران برتر دانشگاه رازی کرمانشاه به مناسبت هفته پژوهش استانی تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فرزاد ویسی معاون پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه توجه به پژوهش در خارج از دانشگاه جدی نیست، گفت : پژوهش را می‌توان همانند یک کالایی دانست که فرآیند عرضه و تقاضا برآن تاثیر گذار است.

او گفت : هر میزان که برای پژوهش تقاضا وجود داشته باشد، میزان توجه به آن هم بیشتر می‌شود که متاسفانه این توجه در خارج از دیوار‌های دانشگاه وجود ندارد.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در بحث عرضه تاکنون به خوبی عمل کرده اند، افزود: اینکه کشورمان در بحث تولید علم رتبه‌های ۱۳ و ۱۴ دنیا را دارد، حاکی از آن است که توانسته ایم پژوهش را خوب عرضه کنیم.

او ادامه داد: علیرغم موفقیت‌هایی که در بحث عرضه پژوهش داریم، اما در تقاضای آن ضعف‌هایی وجود دارد که نتیجه این ضعف این می‌شود که پژوهشگران ما دستاورد‌های خود را به کشور‌های دیگر می‌فرستند و در آنجا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ویسی با بیان اینکه تلاش دانشگاه بر این است که پژوهش‌ها را به سمت نیاز‌های واقعی بازار ببرد، افزود: بر این اساس، طی سال‌های اخیر این موضوع به ادبیاتی رایج در دانشگاه‌ها تبدیل شده و شرکت‌های دانش بنیان، هدفمند شدن پایان نامه‌ها و تقاضا محور شدن پژوهش‌ها از جمله نکات مورد توجه در تبدیل شدن دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین است.

او به توجه به فناوری در دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر هم اشاره کرد و گفت: اخیرا در وزارت علوم معاونت فناوری در حال احیاء است و ما در دانشگاه این رویکرد و سیاست وزارت علوم را در توجه به فناوری در پیش خواهیم گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی ادامه داد: البته توجه به فناوری نباید باعث شود تا از پژوهش‌های اصیل و بنیادی دور شویم، بلکه باید بصورت همپا به هر دوی آن‌ها توجه شود.

او به وضعیت دانشگاه در زمینه نشریات علمی اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های ما در گذشته در بحث نشریات علمی بود و طی یکسال اخیر روی این موضوع کار کردیم و تعداد نشریات دانشگاه را از شش نشریه به عدد ۱۹ رساندیم که از این تعداد هفت نشریه رتبه علمی دارند.

 این مسئول گفت: طبق هدفگذاری انجام شده تعداد نشریات دانشگاه رازی باید به عدد ۲۵ افزایش یابد.

ویسی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۹ پژوهشگر پسادکتری با حمایت مالی دانشگاه مشغول به پژوهش در حوزه‌های مختلف هستند، افزود: تا سال‌های گذشته تعداد پژوهشگران پسادکتری ما تنها سه نفر بودند.

معاون آموزشی دانشگاه رازی در پایان از حمایت‌های این دانشگاه از پژوهشگران در حوزه‌های مختلف خبرداد و گفت: این حمایت‌ها در حوزه‌های مالی و تجهیزات، آزمایشگاه و ... است.

انتهای پیام/د

نظر شما