شناسهٔ خبر: 51224470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کمیته حقوق بشر مجلس:

مسئولیت سازمان ملل درقبال افغانستان چندبرابر شده است

تهران- ایرنا- رییس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، مسئولیت سازمان ملل در قبال افغانستان را چند برابر عنوان کرد و گفت: سازمان ملل تلاش کند کمک‌های کشورهای دیگر را به ایران جهت حمایت از افغان‌ها داشته باشد و ممکن است این شرایط برای ایران سخت‌تر شده و قادر به ادامه این روند نباشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خانه ملت، زهره الهیان در دیدار مته کنودسن معاون سیاسی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان با اشاره به سابقه روابط مجالس ایران و افغانستان گفت: در چندماه گذشته نشست‌های متعددی با زنان پارلمان افغانستان داشتیم و نگران وضعیت آنها هستیم به ویژه از منظر حقوق بشر وضعیت نگران کننده است چرا که در جنگ‌ها، زنان و کودکان هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند بنابراین در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به جد پیگیر این وضعیت هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه وضعیت کنونی افغانستان ناشی از سیاست‌های غیرمسوولانه آمریکا بوده است که داعش را در افغانستان پروراند و به بهانه جنگ با طالبان وارد افغانستان شد و زمانی افغانستان را ترک کرد که حاکمیت این کشور را به دست طالبان سپرد.

الهیان در ادامه با یادآوری این مطلب که اکنون شاهد فجایع انسانی زیادی در این کشور هستیم، عنوان کرد: ترور، بمب‌گذاری و آدم‌ربایی افزایش پیدا کرده و داعش دوباره در حال تشکیل گروه‌های خود است همچنین قاچاق مواد مخدر هم زیاد شده که مسئولیت سازمان ملل را چند برابر کرده است زیرا مسئولیت برقراری صلح و امنیت جهانی بر عهده این سازمان بوده و اکنون باید این نقش پررنگ باشد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه ایران همواره پشتیبان ملت افغانستان بوده و میلیون‌ها مهاجر از این کشور وارد کشور ما شده است، گفت: به‌رغم تحریم‌های شدید یکجانبه آمریکا، همچنان از مهاجرین افغان حمایت می‌کنیم و نمی‌گذاریم آنها وارد مرزهای اروپا شوند، اما بابت این خدمت کمکی از سوی کشورهای دیگر دریافت نمی‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: سازمان ملل باید تلاش کند کمک‌های کشورهای دیگر را به ایران جهت حمایت از افغان‌ها داشته باشد در غیر این صورت این شرایط برای جمهوری اسلامی ایران هم ممکن است سخت‌تر شده و قادر به ادامه این روند نباشیم.

الهیان خاطرنشان کرد: اکنون زنان و دختران افغانستان در معرض دو تهدید جدی قرار دارند که یکی مسئله آموزش و دیگری بهداشت و سلامت است زیرا طالبان به دختران اجازه نمی‌دهد تحت تعلیم معلم مرد قرار بگیرند و برای همین اکنون مدارس دخترانه تعطیل است و همچنین پزشکان مرد نمی‌توانند به مداوای زنان رسیدگی کنند که این موضوع باعث شده وضعیت سلامت آنان در معرض خطر جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا به آموزش زنان معلم و پرستاران جهت مداوای بیماران زن بپردازد اما برای این کار نیاز به تامین بودجه و حمایت کشورهای دیگر و همچنین سازمان ملل است.

رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امیدوارم با همکاری و همفکری کشورهای همسایه و کمک سازمان ملل متحد شاهد تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان باشیم که از تمام اقوام و اقلیت‌ها در آن حضور داشته و یک دولت پایدار و قدرتمند و با صلح و ثبات را شاهد باشیم.

ایران میزبان بسیار سخاوتمندی برای مهاجران افغان است

مته کنودسن معاون سیاسی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان هم در این دیدار با بیان اینکه وضعیت مردم افغانستان از جمله زنان و کودکان اهمیت زیادی دارد و می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر مشکلاتشان حل شود، گفت: ایران میزبان بسیار سخاوتمندی برای مهاجران افغان بوده و حتی اکنون شاهد آن هستیم که کودکان افغانی در مدارس در کنار دانش‌آموزان ایرانی به سوادآموزی مشغول هستند و این نشانه سخاوت و میزبانی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ایران برای آموزش پرستاران و معلمان بسیار پسندیده است و من این پیشنهاد را حتماً با همکارانم در میان خواهم گذاشت و امیدوارم بتوانیم با یک نتیجه خوب این کار را عملی کنیم.

معاون سیاسی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان تصریح کرد: اکنون افغانستان از نظر بهداشت در وضعیت بدی قرار داشته و ما با مشکل واردات تجهیزات پزشکی به این کشور مواجه هستیم که چالش سلامتی در آینده را نزدیک بحرانی‌تر خواهد کرد.

کنودسن اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از مشکلات ما کشورهایی هستند که تا پیش از این کمک‌های مالی خوبی به افغانستان می‌کردند اما اکنون از این امر امتناع می‌کنند، زیرا معتقدند این پول‌ها وارد دولت افغانستان می‌شود اما این تفکر درست نیست چون عدم حمایت مالی آنها باعث وخیم‌تر شدن اوضاع آموزش و بهداشت در این کشور شده است و ما به واسطه کمک‌های مالی آنان بود که می‌توانستیم شرایط بهتری برای مردم این کشور فراهم کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: معتقدم گفت وگوهای مستقیم و رو در رو با زنان عالی رتبه افغانستان می‌تواند ما را زودتر به اهداف‌مان که رفع مشکلات آنان است برساند و به همین منظور با دوستانم در دفتر زنان سازمان ملل متحد صحبت کرده‌ام که کنفرانسی در سال ۲۰۲۲ با حضور کشورهای منطقه و نمایندگان سازمان ملل برگزار کرده و از نزدیک با آنها در افغانستان صحبت و راهکارهای رفع مشکلات آنها را پیگیری کنم.

معاون سیاسی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان ابراز امیدواری کرد که دولت طالبان با همفکری و همکاری نزدیک تر با کشورهای همسایه بتواند دولتی مقتدر و با ثبات که متشکل از اقوام و اقلیت‌های مختلف است تشکیل داده و صلح و ثبات را به مردمش هدیه دهد.

نظر شما