شناسهٔ خبر: 51223980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۱۵ آذر

سازماندهی قرارگاه اقتصادی در وزارت دفاع/آمریکا به بهانه جنگ با طالبان افغانستان را اشغال کرد

آمریکا به بهانه جنگ با طالبان افغانستان را اشغال کرد، باید نقایص سامانه بازارگاه برطرف شود، بازدید سه ساعته دادستان تهران از انبارهای اموال تملیکی، سازماندهی قرارگاه اقتصادی در وزارت دفاع برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، آمریکا به بهانه جنگ با طالبان افغانستان را اشغال کرد، باید نقایص سامانه بازارگاه برطرف شود،  بازدید سه ساعته دادستان تهران از انبارهای اموال تملیکی،  سازماندهی قرارگاه اقتصادی در وزارت دفاع از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۱۵ آذر است.

آمریکا به بهانه جنگ با طالبان افغانستان را اشغال کرد/ داعش درحال عضوگیری در افغانستان است

زهره الهیان با مته کنودسن معاون سیاسی نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان دیدار و گفت و گو کرد. الهیان در این دیدار با اشاره به سابقه روابط مجالس ایران و افغانستان گفت: طی چند ماه گذشته نشست‌های متعددی با زنان پارلمان افغانستان داشتیم و نگران وضعیت آنها هستیم به ویژه از منظر حقوق بشر وضعیت نگران کننده است چرا که در جنگ ها، زنان و کودکان هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند لذا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به جد پیگیر این وضعیت هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه وضعیت کنونی افغانستان ناشی از سیاست‌های غیرمسئولانه آمریکا بوده است که داعش را در افغانستان پروراند و به بهانه جنگ با طالبان وارد افغانستان شد و زمانی افغانستان را ترک کرد که حاکمیت این کشور را به دست طالبان سپرد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که اکنون شاهد فجایع انسانی زیادی در این کشور هستیم، عنوان کرد: ترور، بمب‌گذاری و آدم‌ربایی افزایش پیدا کرده و داعش دوباره در حال تشکیل گروه‌های خود است همچنین قاچاق مواد مخدر نیز زیاد شده که مسئولیت سازمان ملل را چند برابر کرده است زیرا مسئولیت برقراری صلح و امنیت جهانی بر عهده این سازمان بوده و اکنون باید این نقش پررنگ باشد.

الهیان همچنین با تأکید بر اینکه ایران همواره پشتیبان ملت افغانستان بوده و میلیون‌ها مهاجر از این کشور وارد کشور ما شده است، اظهار داشت: علیرغم تحریم های شدید یکجانبه آمریکا، همچنان از مهاجرین افغان حمایت می‌کنیم و نمی‌گذاریم آنها وارد مرزهای اروپا شوند، اما بابت این خدمت کمکی از سوی کشورهای دیگر دریافت نمی‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: سازمان ملل باید تلاش کند کمک‌های کشورهای دیگر را به ایران جهت حمایت از افغان ها داشته باشد در غیر این صورت این شرایط برای جمهوری اسلامی ایران هم ممکن است سخت تر شده و قادر به ادامه این روند نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون زنان و دختران افغانستان در معرض دو تهدید جدی قرار دارند که یکی مسئله آموزش و دیگری بهداشت و سلامت است زیرا طالبان به دختران اجازه نمی دهد تحت تعلیم معلم مرد قرار بگیرند و برای همین اکنون مدارس دخترانه تعطیل است و همچنین پزشکان مرد نمی‌توانند به مداوای زنان رسیدگی کنند که این موضوع باعث شده وضعیت سلامت آنان در معرض خطر جدی قرار گیرد.

الهیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا به آموزش زنان معلم و پرستاران جهت مداوای بیماران زن بپردازد اما برای این کار نیاز به تامین بودجه و حمایت کشورهای دیگر و همچنین سازمان ملل است.

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد:: امیدوارم با همکاری و همفکری کشورهای همسایه و کمک سازمان ملل متحد شاهد تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان باشیم که از تمام اقوام و اقلیت ها در آن حضور داشته و یک دولت پایدار و قدرتمند و با صلح و ثبات را شاهد باشیم.

 

باید نقایص سامانه بازارگاه برطرف شود

احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شب گذشته (یکشنبه 14 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بررسی جزئیات تأمین نهاده تا مدرن شدن صنعت دامداری با اشاره به وجود ایرادات در سامانه بازارگاه گفت: باید نقایص سامانه بازارگاه برطرف شود.

 

وی با بیان اینکه باید این سامانه به همه سامانه‌ها وصل شود، گفت: زمانی که بار از گمرک تحویل سامانه می‌شود گپ به وجود می‌آمد و همین مسئله باعث می شود تا رانت اتفاق بیفتد.

 

آزادیخواه با بیان اینکه برخی از افراد مسئله‌دار امکان بارگذاری در سامانه را داشتند، گفت: یکی از اشکالات این است که شخصی هم مرغدار و هم دامدار است و اقدام به ثبت سفارش می‌کند و گاهی دو ماه طول می‌کشد و نهاده به دستش نمی رسد لذا معیار باید سامانه باشد.

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تولید کنندگان باید در این سامانه ثبت سفارش کنند ادامه داد: مشکل اساسی در بحث حمل و نقل است. تا پیش از این از ناوگان ریلی هیچ استفاده ای نمی کردیم و این تاسف بار بود در حالی که بسیاری از استان‌ها به ریل وصل هستند.

 

ایران اقدام تروریستی در کشور مالی را محکوم کرد

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این اقدام تروریستی در کشور مالی گفت: مراتب تاسف و تاثر عمیق خود را بابت جان باختن غیرنظامیان مالیایی بر اثر حمله گروه‌های تروریستی ابراز می‌دارم و ضمن محکوم کردن این اقدام، با دولت، مردم و بازماندگان قربانیان ابراز همدردی می کنم.

جمهوری مالی در غرب آفریقا که تاکنون چندین تلاش را برای کودتا تجربه کرده روز شنبه بار دیگر شاهد قتل عام جمعی توسط گروه‌های مسلح تروریستی بود که به کشته شدن ۳۰ نفر منجر شد.

۳۰ نفر بر اثر حمله گروه‌های مسلح در مالی در شهر موپتی در مرکز مالی کشته شدند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در مالی نیز روز جمعه اعلام کردند، در حمله عناصر مسلح به کاروان حامل صلحبانان در شمال این کشور یک صلحبان کشته و یک تَن دیگر زخمی شده است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد افزودند: کاروان حامل صلحبانان در مسیر شهر کیدال به جاو واقع در شمال مالی، هدف حمله عناصر مسلح ناشناس قرار گرفتند.

۱۳ هزار و ۲۸۹ سرباز و ۱۹۲۰ افسر پلیس در قالب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد خدمت می‌کند که در ۲۵ آوریل ۲۰۱۳ و پس از بحران امنیتی در مالی ایجاد شده است.

از زمان حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در مالی در سال ۲۰۱۳ تاکنون ۲۵۰ تن از آن ها در حملات و انفجارها کشته شدند.

جمهوری مالی در غرب آفریقا چندین تلاش را برای کودتا تجربه کرده است. در سال ۲۰۱۲، ارتش «احمد تومانی توره» را سرنگون کرد و یک کمیته نظامی به رهبری «احمد سانوگو» انحلال دولت او را اعلام کرد. پس از چند سال در ادامه تنش های سیاسی  در سال ۲۰۲۰، ارتش مالی رئیس جمهوری «ابراهیم بوباکار کیتا» را برکنار کرد اما تحریم های بین المللی مانع از قدرت گرفتن ارتش شد.

 

بازدید سه ساعته دادستان تهران از انبارهای اموال تملیکی

دادستان عمومی و انقلاب تهران بعد از ظهر روز گذشته (یکشنبه) در بازدیدی سه ساعته از انبار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در تهران بازدید کرد و در جریان عملکرد و مسائل و مشکلات این مجموعه قرار گرفت و از مسئولان سازمان اموال تملیکی خواست به وضعیت انبارهای اموال تملیکی سامان دهند.

در این بازدید علی صالحی دادستان تهران در رابطه با برخی از گزارش‌هایی که تهیه شده بود دستورات قضایی را صادر و مقرر شد کارگروهی متشکل از معاونان دادستان و نمایندگان سازمان‌های تشکیل شود و موضوعات مطرح شده را پیگیری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار تعیین تکلیف سریع وضعیت اموال شد و گفت: با اقدامات جهادی سریعا وضعیت این اموال مشخص شود اگر نیاز به امحاست امحا شود و اگر نیاز هم به مزایده دارد باید سریعا تعیین تکلیف شود.

صالحی با تاکید بر تعیین تکلیف این اموال این انبارها ادامه داد: باید در این راستا با دستگاه‌های متولی سریعا مکاتبه و با کار شبانه روزی و جهادی وضعیت این اموال مشخص شود.

وی خواستار شناسایی گره‌های موجود در این رابطه شد و تاکید کرد اموال عمومی بلاتکلیف درکوتاهترین زمان وبه بهترین شکل باید تعیین تکلیف شود.

در ادامه، دادستان عمومی و انقلاب تهران به منظور ارزیابی عملکرد واحد کشیک شبانه به دادسرای ناحیه ١٨ و ۲۷ رفت.

دادستان تهران در جریان این بازدید علاوه بر گفتگو با برخی از مراجعه‌کنندگان و بررسی مسائل آنها، با سرکشی از واحد کشیم، وضعیت رسیدگی‌ها به ویژه اوقات رسیدگی، تصمیمات و دستورات قضایی صادر شده را بررسی و روند رسیدگی به پرونده‌ها را مورد نظارت و ارزیابی قرار داد.

 

سازماندهی قرارگاه اقتصادی در وزارت دفاع

امیر سرتیپ آشتیانی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده، وی را منشأ خدمات بزرگ به نظام مقدس اسلامی دانست و تاکید کرد: شهید فخری زاده توانست با اتکال به خداوند متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گام های بلندی را در راستای توانمندسازی و روز آمدی صنعت دفاعی بردارد.

وی تصریح کرد: شورای راهبردی برای هماهنگی های هر چه بیشتر بین قسمت های مختلف وزارت دفاع است و امیدواریم این هماهنگی ها منجر به پیاده شدن هر چه بهتر منویات و انتظارات مقام معظم رهبری "مدظله العالی" و همچنین رئیس جمهور محترم شود.

امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه در وزارت دفاع ضرورت داشت در حوزه اقتصادی تمرکز ایجاد شود، افزود: به همین منظور با هدف هماهنگی بیشتر بین بخش های اقتصادی و همچنین نظارت راهبردی بر فعالیت های مذکور، قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع تشکیل شد و امیدواریم این قرارگاه بتواند ظرفیت های مولد و بالقوه در وزارت دفاع را به شکل مطلوب مدیریت و در ریل بهره وری قرار دهد.

وی پایش محیط اقتصادی داخلی و خارجی، شناسایی فرصت های مرتبط با حوزه اقتصادی، سیاست گذاری اقتصادی در فعالیت های غیر نظامی، تعیین عرصه های مجاز و اولویت های سرمایه گذاری، ایفای نقش در فرآیند تعیین مدیران بنگاه های اقتصادی با رعایت تشریفات قانونی هر یک از بنگاه ها، هماهنگی بین بخش های وزارت دفاع در جهت توسعه همکاری ها و هم افزایی اقتصادی، هدایت، حمایت و تسهیل نمودن فعالیت های اقتصادی در عرصه های ملی و فراملی، مشارکت با سایر دستگاه ها و بخش های خصوصی و نظارت راهبردی در عرصه های اقتصادی را از جمله ماموریت های قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع عنوان کرد.

 

تحریم ها ناسازگار با برجام و با هدف نقض پارگراف ۲۹ آن طراحی شده اند

ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان طی مطلبی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده است نوشت: همه تحریم های ذیل کارزار فشار حداکثری، ناسازگار با برجام و با هدف نقض پارگراف ۲۹ آن و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت طراحی شده اند. 

این باید یکی از پایه های تصمیم گروه ۱+۴ و آمریکا برای پایبندی به توافق و رفع تحریم ها علیه ایران باشد. 

آنها فهرست این تحریم ها را گرفته اند.

پایان پیام/50

نظر شما