شناسهٔ خبر: 51216772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر امور خارجه آمریکا:

امیدوارم روسیه درباره اوکراین گزینه دیپلماسی را انتخاب کند

وزیر امور خارجه آمریکا گفت امیدوارم روسیه در رابطه با اوکراین سیاست دیپلماسی و عقب نشینی نیروهایش در مرز را انتخاب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جمع بندی گفت‌وگوهای خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت امیدوار است مسکو در موضوع اوکراین گزینه کاهش تنش‌ها را انتخاب و نیرو‌های خود را از مرز خارج کند. 

بلینکن گفت: «من بسیار امیدوارم که روسیه تنش زدایی، عقب نشینی نیروهایش در مرز و وارد شدن به دیپلماسی درباره اختلافات را انتخاب کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا تمایل و آمادگی واشنگتن برای کمک به پیشبرد اجرای توافقات مینسک را راهی برای حل اختلافات بر سر دونباس یا شرق اوکراین عنوان کرد.

تنش‌های آمریکا و روسیه بر سر اوکراین این روز‌ها بالا گرفته است. آمریکا می‌گوید مسکو قصد دارد در آینده‌ای نزدیک به اوکراین حمله نظامی کند. ادعایی که هر بار مقامات مسکو آن را با قاطعیت تکذیب می‌کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار خود با دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در استکهلم اعلام کرد که این دیدگاهی است که نه تنها آمریکا بلکه همه متحدان ما در ناتو نیز آن را باور دارند که کی‌یف به حل مسالمت آمیز مناقشه متعهد است و روسیه، اوکراین را از لحاظ نظامی و همچنین دیپلماتیک تحریک می‌کند. ما فعلا به خویشتنداری در این باره ادامه خواهیم داد!

روسیه و اوکراین از زمان الحاق کریمه به روسیه در پی یک همه پرسی همچنان در حال کشمکش هستند. از سویی تنش‌های آمریکا و روسیه بر سر اوکراین هم این روز‌ها بالا گرفته است.

در طول دهه گذشته، آمریکا طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه نهاد‌ها و افراد روس اعمال کرده است که بسیاری از آن‌ها در نتیجه الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ و حمایت واشنگتن از جدایی‌طلبان در اوکراین بوده است. تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه شامل مسدود شدن دارایی‌ها، ممنوعیت تجارت با شرکت‌های آمریکایی و ممنوعیت ورود به این کشور است، با این وجود غرب در تلاش برای مجازات روسیه، در طول سال‌ها به دنبال تحریم‌های مالی بزرگ‌تری بوده است.

روسیه بار‌ها اعلام کرده است برخلاف ادعا‌های غرب و ناتو قصد حمله به اوکراین را ندارد، اما در مقابل ناتو ادعا می‌کند روسیه سلاح‌های سنگین و نیرو‌های نظامی بسیاری را در مرز اوکراین مستقر کرده است. مقامات روسیه از جمله رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردند درصورت تحرکات نظامی غیرمعمول ناتو در مرز‌های شرقی این کشور مسکو نیز اقدمات نظامی_فنی لازم را انجام خواهد داد.

برخلاف انتظار مردم اوکراین پس از روی کارآمدن دولتی وابسته به اروپا و آمریکا در این کشور نه تنها اقتصاد اوکراین بهبود پیدا نکرد بلکه این روز‌ها این کشور به صحنه تصفیه حساب‌های اروپا و آمریکا با روسیه تبدیل شده است.

انتهای پیام/

نظر شما