شناسهٔ خبر: 51193869 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حسین پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مهار بیش از یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب سیلاب

یک مقام مسئول گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در برخی نقاط منجر به کنترل یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب حجم سیلاب شد.

صاحب‌خبر -

ابوالقاسم حسین پور مدیرکل اسبق کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۰ مورد بارش موثر اتفاق افتاده که از این میزان ۴۵ مورد منجر به سیل و ایجاد خسارت شده است.

او گفت: اگر ۱۰ درصد از خسارات سیل را صرف انجام طرح‌های پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری کنیم، خساراتی نخواهیم داشت. از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵ مورد بارش منجر به رخداد سیل و خسارت به برخی مناطق کشور شد که اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در برخی نقاط توانست بیش از یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب از حجم سیلاب را کنترل کند. اگر این حجم سیلاب کنترل نمی‌شد، خسارات وارده به تجهیزات بیش از رقم فعلی بود.

اجرای عملیات آبخیزداری راهی برای کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: در مناطقی که تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته، خسارات سیل بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، احداث سازه‌های کنترل سیل در قالب بند‌های مشبک سرشاخه گیر در خروجی آبخیز‌های جنگلی شمال از جمله اقدامات موثر بود که بیش از ۸۰ درصد در این مناطق اثر بخشی داشت.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه‌های آبخیز جنگلی شمال کشور بیش از ۷۵ درصد سازه آبخیزداری در قالب بند‌های مشبک سرشاخه گیر در حوزه سیل خیز بحرانی احداث شد که سطح تحت پوشش این طرح بیش از ۱.۵ میلیون هکتار است. با وجود آنکه اجرای عملیات آبخیزداری باید به ۸۰ درصد برسد، از این رو نیاز است که این فاصله با یک اقدام ضربتی و جهادی در یک فاصله زمانی مشخص، کندی ۶ برنامه توسعه جبران شود.

مدیرکل اسبق کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها ادامه داد: با توجه به آنکه کشور کم آبی هستیم، لذا از قطره قطره بارش‌ها باید به صورت بهینه در راستای رفع مشکلات کم آبی و خشکسالی استفاده کرد.

ضرورت افزایش ۵ برابری سرمایه گذاری آبخیزداری

به گفته او، در شرایط کنونی که آبخوان‌ها تشنه و دشت‌های کشور فرونشست می‌کند و حیات روستا‌ها و تولیدات کشاورزی تحت خشکسالی قرار گرفتند، کدام اقدام بالاتر از آبخیزداری و آبخوانداری اولویت دارد.

حسین پور ادامه داد: در صدر اقدامات حمایتی تولید و اقدامات پیشگیرانه از مخاطرات طبیعی، آبخیزداری و آبخوانداری باید اولویت قرار گیرد تا عقب ماندگی تاریخی در برنامه‌های اخیر جبران شود.

این مقام مسئول گفت: بیش از ۴۰ رشته قنات وجود دارد که کمتر از ۲۰ درصد تحت آبخیزداری است، در حالی که سالیانه ۵ درصد قنات باید تحت پوشش قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما