شناسهٔ خبر: 49453918 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راه حل‌هایی برای جلوگیری از خسارت سیل به کشاورزان

یک مقام مسئول گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، امکان مدیریت آبخیزداری و آبخوانداری در زمان ترسالی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

 ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کارکردهای آبخیزداری در زمان ترسالی اظهار کرد: با ایجاد زیرساخت های لازم امکان مدیریت آبخیزداری و آبخوانداری در زمان ترسالی و پیشگیری از خسارت سیل وجود دارد.

وی مدیریت و کنترل بارش مازاد در زمان ترسالی را یکی از کارکردهای آبخیزداری دانست و افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در زمان خشکسالی امکان هدایت بهینه بارش های حداقلی وجود دارد.

حسین پور وسعت پهنه های کشور را ۱۲۵ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: در عرصه های طبیعی خسارت مستقیم و غیرمستقیم از ناحیه تشدید آفات و طغیان، آتش سوزی حریق در عرصه های منابع طبیعی و اکوسیستم های جنگلی، فرسایش خاک و سیل خیزی وارد می شود و همواره در مناطق مختلف، احتمال بروز سیل و تغییر اقلیم وجود دارد که در کنار آن رانش زمین و فرونشست دشت ها مزید بر علت شده است، درحالیکه با مدیریت حوزه های آبخیز و توجه به امور زیربنایی می توان خسارت را به حداقل کاهش داد.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت ها و توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل پدیده های طبیعی اثر بخشی بسزایی دارد به طوری که در نقاطی که طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شد، خسارت به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

وی از تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری طی سال های اخیر خبر داد و گفت: با سرمایه گذاری مناسب این طرح ها را می توان به کل پهنه های کشور تعمیم داد.

حسین پور با بیان اینکه اراضی نفوذ پذیر در کشور به ۶۳ میلیون هکتار می رسد، افزود: اراضی نفوذ پذیر حجم قابل توجهی بارش را در خود ذخیره می کند که با این وجود در فصول خشک و سال های کم‌ آب، مناطق مختلف کشور کمترین آسیب را می بیند.

به گفته وی، طرح آبخیزداری در سطح ۱۱ میلیون هکتار با اولویت حوزه های آبخیز مشرف به آبخوان های ممنوعه و بحرانی آماده است و سازمان جنگل ها این آمادگی را دارد که در برنامه هفتم توسعه با تصویب این طرح ها و اختصاص منابع لازم به پایداری تولید کشاورزی و حفظ سکونتگاه های روستایی و عشایری کمک کند.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها اصلاح الگوی مصرف و ارتقای بهره وری آب را از مهم ترین راهکارهای احیای آبخوان‌ها برشمرد و گفت: توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ریشه در حوزه‌های آبخیز مشرف به دشت‌ها و آبخوان‌های کشور دارد.

حسین پور با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت بارش و سیلاب‌های کشور در راستای تغذیه آبخوان‌ها و مهار فرونشست زمین و جلوگیری از افت کمی و کیفی سفره‌های زیرزمینی بیان کرد: سالیانه بیش از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب حجم بارش‌های آسمانی است که بخش عمده آن رقمی در حدود ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیارد متر مکعب به واسطه تبخیر از بین می‌رود که با این وجود تبخیر آب به واسطه شرایط گرم و خشک کشور یکی از مشکلات عمده کشور است.

وی با اشاره به اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری در کشور گفت: با توجه به نوسانات بارش از سالی به سال دیگر و وقوع ترسالی و خشکسالی که اتفاق می افتد، بیش از پیش اهمیت آبخیزداری و آبخوانداری را در کشور نشان می‌دهد؛ چرا که از ظرفیت ترسالی برای سال‌های خشک و کم آب باید بهره گیری شود.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه از طریق توسعه آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور به طور کامل حوزه‌های آبخیز باید تحت پوشش قرار گیرد، بیان کرد: در تمامی مناطق کشور که مستعد طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری هستند، طرح‌ها باید اجرا شوند تا بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت بارش از خسارت سیل جلوگیری کنیم. 

حسین پور با بیان اینکه با تامین زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل تاثیر بسزایی دارد، گفت: یکی از کارکردهای آبخیزداری آن است که در زمان ترسالی بارش‌های مازاد را کنترل و مدیریت کرد تا در شرایط خشکسالی که حداقل بارش‌ها اتفاق می‌افتد، می‌توان به صورت بهینه مدیریت کرد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها در پایان با اشاره به اینکه راه طولانی تا اجرای طرح آبخیزداری و آبخوانداری در کشور پیش روست، تصریح کرد: با سرمایه گذاری دولت این امکان وجود دارد که طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را در کل پهنه‌های آبخیز تعمیم داد.

انتهای پیام/

نظر شما