شناسهٔ خبر: 51174334 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نعیم قاسم: حوادث الطیونه مقدمه جنگ داخلی بود/رئیس بانک مرکزی مسوول فروپاشی اقتصادی لبنان است

رویا معصومی

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن توصیف حوادث الطیونه به جنگ داخلی گفت: جامعه بین الملل نمی‌خواهد دولت فعلی لبنان بحران‌های واقعی را حل کند و راه حل های میقاتی مسکّنی بیش نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه با "العربی الجدید" با اشاره به انتخابات پارلمانی لبنان گفت، این انتخابات برگزار می‌شود اما هنوز موعد نهایی آن مشخص نیست.

وی افزود: برخی از طرف‌ها پیش بینی می‌کنند که در این انتخابات گروه های ۱۴ مارس و گروه‌های جامعه مدنی مرتبط با سفارت به اکثریت کرسی های پارلمان دست پیدا کنند و به این ترتیب توازن‌های فعلی کشور تغییر کند و این گروه ها بر انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دولت برای تغییر سیاست های کشور مسلط شوند. 

درمورد حوادث منطقه الطیونه و ارتباط آن با حزب القوات اللبنانیه به دلیل ارتکاب قتل عام در الطیونه خواستار مجازات این حزب شد و گفت، اتفاقی که در این منطقه افتاد مقدمات یک جنگ داخلی بود.

درخصوص پرونده انفجار بیروت هم قاسم از دولت خواست به تسلط قاضی بیطار، بازپرس قضایی پرونده انفجار بیروت بر امور پایان دهد چرا که قاضی بیطار نمی‌تواند پارلمان را در محاکمه روسا و وزرا از گرفتن اختیاراتی منع کند.

وی بار دیگر قاضی بیطار را به این مساله متهم کرد که با ارائه توجیهات سخیف متحدان حزب الله را هدف قرار داده و طرف های دیگر را هم کنار می گذارد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگر از سخنان خود ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی این کشور را مسوول اصلی فروپاشی اقتصادی کشور دانست و خواستار محاکمه او شد.

وی گفت، جامعه بین الملل نمی‌خواهد دولت فعلی لبنان بحران‌های واقعی را حل کند. نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هم در حال ارائه "راه حل‌های مسکّنی" است. حزب الله می خواهد تمامی شروطی که صندوق جهانی پول برای منافع لبنان گذاشته بررسی شود.

نعیم قاسم در مورد پرونده ترسیم مرزها با رژیم صهیونیستی هم گفت، تمامی بررسی های فعلی سطحی است. حزب الله در این خصوص منتظر تصمیمات نهادهای دولتی است.

درباره تنش با عربستان هم وی ریاض را به تمایل برای کنترل روند سیاسی بیروت متهم و اعلام کرد، با وجود همکاری دولت لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ریاض عامدانه به ایجاد مشکل با لبنان اقدام کرده است.

قاسم هرگونه تلاش جدی برای حل بحران با عربستان را تکذیب کرد و گفت، میانجیگری وجود نداشت فقط درخواست علنی برای استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان آن هم بدون هیچ گونه تعهد یا وعده‌ای در ازای این استعفا مطرح بود. وزیر قرداحی تصمیم گیرنده اصلی است و حزب الله از هر تصمیمی که او بگیرد حمایت می کند.

قرداحی روز پنجشنبه گفت، در پاسخ به ابتکارعمل امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که سفر به کشورهای خلیجی از جمله عربستان را می گذراند، استعفا می دهد.

انتهای پیام

نظر شما