شناسهٔ خبر: 51167148 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

واکسن‌های کرونای mRNA بیشترین اثر تقویت ایمنی را در دوز سوم یا یادآور ایجاد می‌کنند

یک بررسی در انگلیس نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا که از فناوری mRNA استفاده می‌کنند، بیشترین تقویت ایمنی را در هنگام تزریق به عنوان دوز سوم یا یادآور ایجاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی که نتایج آن روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد که واکسن‌های کووید-۱۹ ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های فایزر و مدرنا که از فناوری mRNA استفاده می‌کنند، هنگامی که ۱۰ تا ۱۲ هفته پس از دوز دوم به عنوان دوز یادآور استفاده می‌شوند، بیشترین افزایش در میزان‌های آنتی‌بادی را ایجاد می‌کنند.

این بررسی با نام COV-Boost هنگامی که مقامات انگلیسی اعلام کردند که استفاده از واکسن‌های فایزر و مدرنا برای استفاده در برنامه واکسیناسیون یادآور در این کشور مرجح است، مورد استناد قرار گرفت، اما داده‌های آن تازه اکنون منتشر می‌شود.

این بررسی نشان داد که از هفت نوع واکسن مورد استفاده برای تقویت پاسخ ایمنی پس از واکسیناسیون اولیه با واکسن‌های فایزر/بیونتک شش تای آنها باعث افزایش میزان آنتی‌بادی‌ها می‌شوند، در حالیکه هر هفت واکسن در صورتی که پس از دوزهای واکسن آسترازنکا به کار روند، میزان آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهند.

پروفسور سائول فاوست، ایمنی‌شناس در دانشگاه ساوث‌همپتون و سرپرست این کارآزمایی گفت: «تزریق دوز سوم برای بسیاری از واکسن‌های مورد آزمایش و با ترکیب‌های متفاوت واکسن‌ها موثر خواهند بود.»

این بررسی نشان داد که  یک دوز کامل یا نصف دوز واکسن فایزر یا یک دوز کامل واکسن مدرنا باعث تقویت شدید هم در میزان آنتی‌بادی‌ها و پاسخ دفاعی با سلول‌های T می‌شود، بدون توجه به اینکه فرد در ابتدا واکسن فایزر یا آسترازنکا دریافت کرده باشد.

این بررسی همچنین نشان داد که هنگامی که  واکسن‌های کرونای شرکت‌های آسترازنکا، نوواواکس، جانسون اند جانسون و کیورواک به عنوان دوز یادآور یا تقویتی استفاده می‌شود، میزان آنتی‌بادی ناشی از هر واکسن اولیه‌ای که به کار رفته باشد، هم افزایش می‌یابد، هر چند به میزان کمتر.

اما هنگامی که واکسن کرونای شرکت والنووا که از نوع غیرفعال است، به عنوان دوز سوم یا یادآور به کار رفت، افزایش میزان آنتی‌بادی در افرادی که واکسیناسیون اولیه‌شان با واکسن‌های آسترازنکا بود، را باعث شد، اما در افرادی که واکسیناسیون اولیه‌شان با واکسن فایزر بود، میزان آنتی‌بادی‌ها را بالا نبرد.

این بررسی همچنین نشان داد که تزریق دوزهای یادآور یا تقویتی به ایجاد پاسخ گسترده ایمنی سلولی بوسیله سلول‌های دفاعی T در برابر  سویه‌های بتا و دلتا هم می‌انجامد که ممکن است نقشی کلیدی در حفاظت درازمدت افراد داشته باشد.

نظر شما