شناسهٔ خبر: 51163855 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه روسیه:

روسیه خواستار توافقی است که از گسترش ناتو به شرق جلوگیری کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت وسواس ناتو برای مبارزه با تهدیدات خیالی مشهود است و مسکو خواستار توافقی با ناتو است که مانع گسترش آن در شرق شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «مسکو خواستار توافقاتی است که از گسترش ناتو به شرق جلوگیری کند.»

زاخارووا نشست اخیر وزرای خارجه ناتو را بار دیگر وسواس این ائتلاف برای مبارزه با تهدیدات خیالی به جای همکاری با دیگران در مبارزه با چالش‌های واقعی دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: تنها راه حل این وضعیت، توسعه مشترک توافق‌نامه‌های بلندمدت است که از گسترش بیشتر ناتو به شرق و استقرار سیستم‌های تسلیحاتی در مجاورت مرز‌های روسیه که ما را تهدید می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از پایان جنگ سرد، روسیه بار‌ها تضمین‌هایی را دریافت کرده مبنی بر اینکه نیرو‌های ناتو به سمت شرق حرکت نخواهند کرد گفت همه این وعده‌ها فراموش و عملی نشد. وضعیت امنیتی اسفناک کنونی در اروپا نتیجه آن است. 

زاخارووا تصریح کرد که نشست اخیر وزرای خارجه ناتو که از ۳۰ نوامبر تا ۱ دسامبر در ریگا، پایتخت لتونی برگزار شد، بار دیگر وسواس این ائتلاف را برای مبارزه با تهدیدات خیالی به جای همکاری با دیگران در مبارزه با چالش‌های واقعی نشان داد. یکی از موارد توافق اعضای ناتو بر اسر این مسئله خیالی «تجاوز احتمالی» روسیه به اوکراین بود. با این حال، اگر به همه چیز همانطور که هست نگاه کنیم، این ناتو بود که به مرز‌های ما نزدیک شد.

وزارت خارجه روسیه معتقد است که پیوستن اوکراین به ناتو یک خط قرمز برای مسکو است و این کشور مدت هاست درباره آن صحبت می‌کند. سیاست جاری با هدف کشاندن کی‌یف به مدار ائتلاف و حرکت واقعی ناتو برای استفاده از زیرساخت‌های نظامی اوکراین و تلاش‌ها برای تبدیل اوکراین به پایگاهی در بن بست با روسیه ممکن است به پیامد‌های منفی جدی منجر شود و وضعیت نظامی و سیاسی در اروپا را تشدید کند. 

انتهای پیام/

نظر شما