شناسهٔ خبر: 51162436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی کاخ سفید:

آمریکا برای برگزاری «نشست دموکراسی» عذرخواهی نخواهد کرد

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا برای برگزاری نشست دموکراسی در هفته آینده، عذرخواهی نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه حبرنگاران جوان به نقل از ریپابلیک ورلد، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا برای نشست آتی کشور‌های دموکراتیک که صرفاً بر ترویج آرمان‌های دموکراتیک در سراسر جهان متمرکز است، عذرخواهی نخواهد کرد. نشست سران دموکراتیک پنجشنبه و جمعه آینده برگزار خواهد شد.

ساکی در یک کنفرانس خبری گفت: «هدف آن‌ها از این نشست گرد هم آوردن ۱۱۰ دولت از سراسر جهان و همچنین سران جامعه مدنی و بخش‌های شرکتی است تا بررسی کنند که چگونه می‌توانند برای ترویج و دفاع از دموکراسی با یکدیگر همکاری کنند.»

او همچنین اظهار داشت: «مهم نیست از هر کشوری در سراسر جهان چه انتقادی دریافت می‌کنیم، چیزی وجود ندارد که بخواهیم عذرخواهی کنیم.»

این در حالی است که چین و روسیه که از رقبای آمریکا به حساب می‌آیند، علناً این تجمع برنامه ریزی شده را محکوم کرده و آن را باعث تقسیم جهان دانسته اند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین بیان کرد: «دعوت به نشست مجازی دموکراسی که از سوی آمریکا حمایت می‌شود به این معنا نیست که واشنگتن همه کشور‌های دعوت شده را تایید کرده است. هیچ دموکراسی کامل نیست و هیچ دموکراسی هرگز به پایان نرسیده است.»

پکن با اشاره به موفقیت در کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹، در پاسخ به اظهارات سخنگوی کاخ سفید گفت که سیستم چین به مردم این کشور خدمت می‌کند. چین ضمن انتقاد از موضع آمریکا، بر شکست دموکراسی آمریکایی (با اشاره به خشونت مسلحانه و شورش در ساختمان کنگره آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری) تاکید و برگزاری این نشست را محکوم کرد.

گفتنی است، آمریکا طی روز‌های گذشته، فهرستی متشکل از ۱۱۰ کشور دعوت شده برای شرکت در نشست دموکراسی در ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) را معرفی کرد. از روسیه و چین برای شرکت در این اجلاس دعوت نشده است. در همین راستا، سفرای روسیه و چین در آمریکا با قاطعیت ایده آمریکا برای برگزاری اجلاس سران برای دموکراسی را محکوم کردند و این تصمیم را باعث ایجاد خطوط جداکننده در جامعه بین المللی دانستند.


انتهای پیام/

نظر شما