شناسهٔ خبر: 51153357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پویش مردمی بذر کاری برای احیای جنگل‌های زاگرس

خبرگزاری صداوسیما

پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس درمنطقه‌ی حفاظت شده الگن چاروسا آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و  در قالب پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس با اجرای طرح جنگل کاری در مراتع جنگلی و کوهستانی منطقه‌ قرق شده‌ بنیاد الگن بذر بلوط غرس شد.
مسئول واحد جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پویش مردمی بذرکاری در استان‌های زاگرس نشین با شعار هر ایرانی یک نهال سرسبز شروع شده و تا پایان فصل بذرکاری در آذرماه ادامه دارد.

جواد رحیمیان افزود: تا پایان این پویش  مردمی در سطح حدود صد هکتار ازمنطقه‌ حفاظت شده‌  الگن  برای احیا جنگل‌های زاگرس و افزایش پوشش جنگلی و جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل روان آب‌ها منطقه بذر کاری می‌شود.
فرماندار شهرستان کهگیلویه هم گفت: با توجه به اینکه سالانه بخشی از جنگل‌های حوزه‌ زاگرس با عواملی، از جمله آتش سوزی ها، خشک سالی‌ها یا خطای انسانی از بین می‌رود غرس نهال متناسب با جنگل های زاگرس ضروری است.
دارا کریمی نژاد افزود: یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین برنامه ها برای حفاظت از جنگل‌ها و احیاء آن‌ها مشارکت خودجوش مردم در این طرح‌ها است که خوشبختانه در منطقه حفاظت شده الگن در بخش چاروسا این تلاش و مشارکت مردمی بخوبی در حال اجرا است.

 مسئول بنیاد مردمی الگن هم گفت: موسم کاشت طبیعی و باز آوری در طبیعت از اواخر پاییز آغاز شده و تا اوایل اسفند ماه ادامه دارد.
انصاریان با بیان اینکه ما با الگو برداری از خود طبیعت موقع کاشت را بعد از اینکه دانه‌های بلوط از درخت افتادند آماده‌ جوانه زدن شدند در سطح وسیعی شروع به کاشت بذر می‌کنیم افزود: در سنوات گذشته با کاشت نهال بذر بلوط در سطح دهها هکتار‌ از عرصه‌های جنگلی منطقه اکنون این نهال‌ها جوانه زده و در حال رشد هستند.
وی ادامه داد: امسال به کمک مردم در سطح بیش از ۳ هزار هکتار بذر کاری انجام و با مشارکت جوامع محلی از این عرصه‌ها مراقبت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه نیز گفت: در سال‌های گذشته منطقه‌ حفاظت شده‌ الگن در بخش چاروسا  با توجه به شرایط خاص بسیار زیبای طبیعی که دارد بعنوان منطقه‌ پایلوت انتخاب و هزار هکتار در این منطقه قرق شد.
هدایت الله آویزش افزود: در این منطقه حفاظت شده گونه‌های محلی و بومی منطقه از جمله بلوط، بنه، گیاهان دارویی، باریچه، آنغوذه و سایر گونه‌ها کاشت شد.

وی با بیان اینکه در این منطقه کار‌های زیبا و ماندگاری با همکاری بنیاد الگن انجام شد، اضافه کرد: قرار است طبق سنوات گذشته دو هزار هکتار مجدد در این منطقه حفاظت شده قرق و با مستقر شدن دیده بان‌ها به  زیر کشت گونه‌های بومی منطقه ببریم.

نظر شما