شناسهٔ خبر: 51139559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

عدم توجه به حفظ جنگل‌ها و مراتع آینده کشور را با خطر جدی مواجهه می‌کند

ایسنا

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: عدم توجه به حفظ جنگل‌ها و مراتع آینده کشور را با خطر جدی مواجهه می‌کند و این مهم نیاز جدی به کارهای اصلاحی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، مسعود منصور امروز  در آیین پویش مردمی بذرکاری احیای جنگل‌های زاگرس که هم‌زمان با ۱۱ استان زاگرس‌نشین در منطقه جنگلی گیان نهاوند نیز اجرا شد، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از جنگل‌ها و مراتع کشور به دلیل شرایط اقلیمی و بی‌توجهی که در گذشته انجام شده از بین رفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به این‌که جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی اهمیت زیادی برای کشور دارند برای حفظ آن‌ها نیاز جدی به کارهای اصلاحی داریم زیرا عدم توجه به این مهم آینده کشور را در معرض خطر و تهدید جدی قرار می‌دهد.
منصور با بیان این‌که حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور کوششی شبانه‌روزی و همت همگانی را می‌طلبد، افزود: منطقه پهنه رویشی زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور و با وسعت ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد و از همین روی این منطقه یکی از مهمترین رویشگاه‌های کشور و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی ادامه داد: متاسفانه این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی و بی‌توجهی‌ها در گذشته دچار آسیب‌های زیادی شده و احیای آن در حال حاضر نیاز جدی به کارهای اصلاحی دارد.
منصور اضافه کرد: این پویش بذرکاری امروز در ۱۱ استان زاگرس‌نشین و هم‌زمان با  ۷۴ شهرستان کشور و بر اساس جانمایی‌هایی که توسط اداره‌کل منابع طبیعی استان‌ها انجام و در سه‌هزار و ۳۰۰ هکتار انجام می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بیان داشت: این پویش با حضور اقشار مختلف مردم، هلال‌احمر، بسیج و سپاه و غیره انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این پویش تقویت فرهنگ احیاء و حفاظت از منابع ملی در منطقه زاگرس است.
وی یادآوری کرد: این پویش در آذر ماه به عنوان فصل بذرکاری آغاز شد و تا شروع یخبندان ادامه پیدا می‌کند و ملحق می‌شود به بحث نهال‌کاری و جشن آن را در ۱۵ اسفندماه مصادف با هفته ‌درخت‌کاری برگزار می‌کنیم و در سال‌های آینده نیز این پویش ادامه خواهد داشت.
منصور اضافه کرد: در این پویش تلاش می‌کنیم که جنگل‌ها بصورت کلی و منطقه زاگرس بصورت خاص را احیا کنیم و با احیای جنگل‌ها و پوشش گیاهی به حفظ منابع آب، منابع خاک و گونه‌های گیاهی در کشور کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از گونه‌های گیاهی که ما در کشور داریم در چرخه اقتصادی ما نقش بسیار مهمی دارند و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی هستند که باید تلاش کنیم آن‌ها را حفظ کنیم و این یکی دیگر از اهداف اجرای این پویش مردمی است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خاتمه، افزود: در نظر داریم که در مبداء ورودی جنگل‌ها در هر شهرستان ایستگاه آموزش بذرکاری را ایجاد کنیم که هر کسی که در طبیعت حضور پیدا می‌کند متناسب با شرایط اقلیمی و گونه‌های متناسب بذر را از همکاران ما دریافت کرده و بتوانند اقدام به کاشت این بذرها کنند تا در آینده شاهد سرسبزی و آبادانی کشورمان باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

نظر شما