شناسهٔ خبر: 51127407 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیویورک‌تایمز:

رویکرد ترامپ درقبال ایران، برای آمریکا و اسرائیل فاجعه‌بار بود

تهران - ایرنا-سه سال ونیم از خروج دولت وقت آمریکا از برجام می گذرد و حالا این رویکرد اشتباه دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت شرایط را به‌ گونه ای برای واشنگتن سخت کرده که به اذعان "نیویورک تایمز"، سیاست غلط رئیس سابق کاخ سفید درقبال ایران نه تنها برای آمریکا،که برای اسرائیل هم به یک فاجعه تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز  چهارشنبه ایرنا، " توماس فریدمن" ستون‌نویس برجسته روزنامه نیویورک تایمز در بخشی  از مقاله خود در این روزنامه آمریکایی عنوان کرد: تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای( تصمیمی که از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق اسرائیل درخواست و استقبال شده بود) یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرسازنده ترین تصمیمات مرتبط با مسئله امنیت ملی آمریکا در دوران پس از جنگ سرد بوده است.
فریدمن می نویسد: اما در این مورد این فقط حرف من نیست. زمانی که برجام امضا شد، موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل بود و قویا با این توافق مخالفت بود. اما همین مقام اسرائیلی اخیرا در کنفرانسی اذعان کرد اگرچه این توافق بد بود اما تصمیم ترامپ برای خروج از آن، حتی تصمیمی بدتر بود که با تشویق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل اتخاذ شد. یعلون اذعان کرد که این تصمیم ترامپ "اصلی ترین اشتباه دهه گذشته" در زمینه سیاست های مرتبط با ایران بود.
در ادامه مطلب نیویورک تایمز آمده است: دو روز بعد از این حرفهای موشه یعلون، ژنرال گادی ایسنکات یک ژنرال ارشد نظامی اسرائیل در زمان خروج از آمریکا از برجام نیز سخنان مشابه ای را مطرح کرد و گفت که خروج ترامپ از برجام کاملا برای اسرائیل منفی بود چون عملا ایران را از تمامی محدودیت ها آزاد کرد و برنامه هسته‌ای این کشور را به سوی یک جایگاه بسیار پیشرفته‌تر برد.

در بخشی دیگر از این مقاله، نیویورک تایمز آمده است:  پس از پنج ماه وقفه، مذاکرات برای احیای پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) روز دوشنبه در وین میان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس از سر گرفته شد؛ این در حالی است که آمریکا از از خارج از گود، نظاره‌گر این مذاکرات است چون دیگر عضوی از این توافق نیست.
نگارنده این مقاله تصریح کرد که دولت جدید ایران به دنبال آن است تا آمریکا و اتحادیه اروپا تمامی تحریم‌های مالی علیه ایران را لغو کند نه فقط آنهایی که مربوط به فعالیتهای هسته ای هستند.

در این مقاله آمده است که ایران در این دور از مذاکرات وین، با توجه به پیشرفت هایی که اخیرا در حوزه هسته ای داشته، نسبت به دورها های قبلی با دستی پُر تر حاضر شده است .

نگارنده در بخشی دیگر از مطلب خود می نویسد دولت بایدن در این دور از مذاکرات برگ برنده چندانی ندارد . در این بازی، بایدن در بلوف زدن برای استفاده از زور علیه ایران چندان حرفه ای نیست. او بسیار نگران است که کوچکترین حرکت به سمت هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، قیمت بنزین در آمریکا را به 10 دلار در هر گالن افزایش خواهد داد. طرف ایرانی همه این ها را خوب می داند.

در این مقاله امده است: ایران همچنین خواهان تضمین این است که اگر پایبندی به تعهدات را از سر گرفت، هر رئیس‌جمهور جمهوری خواه بعدی آمریکا بار دیگر از برجام خارج نشود. البته اجابت این تضمین سخت است.... مذاکره کنندگان ایرانی به دنبال این هستند تا اثبات کنند آنها می توانند به توافق بهتری در مقایسه با مذاکره‌کنندگان  قبلی دست یابند.
جو بایدن نتوانسته به خوبی اوضاع را پیش ببرد. بایدن به جای اینکه فورا تحریم های اعمال شده از سوی ترامپ را لغو کند و پایبندی ها نسبت به برجام را احیا کند،  خود را گرفتار یک مبارزه دیپلماتیک مبهم با ایرانی ها کرده است و این دعوای دیپلماتیک ادامه دارد که بالاخره کدام طرف باید قدم اول را بردارد.

نظر شما