شناسهٔ خبر: 51111598 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۷ درصد تولید ناخالص ملی بر اثر حوادث رانندگی از بین می‌رود/ سالانه چند نفر در جاده‌ها قربانی می‌شوند؟

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: سالانه نزدیک به هفت درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر حوادث رانندگی از بین می‌رود و شمار کشته‌های سوانح رانندگی به حدود ۱۴ هزار نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا ظهر امروز در دومین جلسه راهبری وضعیت تصادفات رانندگی استان سمنان که در سالن جلسات یادگار امام (ره) استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: سمنان، استانی استراتژیک در بحث حمل و نقل است و باید شاهد اثرات مثبت در تمام حوزه‌ها به‌ویژه حوزه ترافیک در این استان بود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل زیرساخت همه زیرساخت‌هاست و تمام مسائل مرتبط با حوزه ترافیک باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: سالانه نزدیک به هفت درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر حوادث رانندگی از بین می‌رود.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه هر کشته تصادفات معادل ۵.۳ میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد، خاطرنشان کرد: با اقدامات جمعی خوبی که انجام شد، عدد کشته‌های ما امروز به حدود ۱۴ هزار نفر رسیده اما کماکان این عدد بالاست.

حسینی اظهار کرد: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در کل کشور مجروح می‌شوند که عددی بسیار بالاست.

وی گفت: اگر تنها پنج درصد این میزان بر اثر تصادفات دارای معلولیت شوند، متوسط سالی ۱۵ تا ۲۰ هزار معلول حرکتی به جمعیت کشور اضافه می‌شود.

هر کشته تصادفات معادل ۵.۳ میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا عنوان کرد: دستور ریاست‌جمهور برای رسیدگی به بحث تصادفات استان سمنان بسیار ارزشمند است.

حسینی تأکید کرد: برای درمان هر موضوعی ابتدا باید آسیب‌شناسی صورت گیرد؛ ما باید در بحث تصادفات، دارویی تجویز کنیم تا در حداقل مصرف، نتایج مؤثری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه پایش بر اساس دیتاهای مورد وثوق در این حوزه بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: ما برای مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات و جان‌باختگان، نیاز به مواد اولیه داریم که در دستان ما مسؤولان است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه خودرو، راه و انسان سه مؤلفه جدی در بحث تصادفات است، تأکید کرد: خودروی استاندارد می‌تواند در پیش و پس از وقوع تصادفات بسیار مؤثر در حفظ ایمنی و جان راننده و سرنشینان عمل کند که این کار ویژه در خودروهای استاندارد دنیا امروز انجام می‌شود.

حسینی گفت: بیش از ۸۰ درصد مسؤولیت در تصادفات، تحت عامل انسانی شناسایی شده و مؤلفه‌ای بسیار تأثیرگذار است؛ اما مجازات یک تخلف رانندگی، مرگ نیست.

وی افزود: خودرو و راه ما باید بخشنده بوده و خطا و تخلف انسان در حین رانندگی را مورد بخشش قرار دهد.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد: باید در بحث فرهنگ‌سازی و پرورش سرمایه انسانی در بحث کاهش تصادفات نیز به صورت ویژه توجه داشته باشیم.

حسینی گفت: اگر راننده اقناع شده و پهلوگاه‌های ایمن و مناسب در راه‌های استان با همراهی میراث فرهنگی راه‌اندازی شود، در بحث کاهش تصادفات و همچنین ارتقاء شاخص اقتصادی استان بسیار تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: متوسط جان‌باخته عابر در استان از کشور پایین‌تر و مناسب است؛ این عدد در استان ۹.۵ درصد است که در کشور به ۱۲ درصد می‌رسد.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در کل کشور مجروح می‌شوند

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: در بحث واژگونی در تصادفات سهم استان با ۵۶ درصد، از میزان ۵۰ درصدی کشور بالاتر است که خستگی و خواب‌آلودگی مؤلفه اصلی آن است.

حسینی افزود: متوسط کشور در بحث واژگونی و حوادث در حاشیه ۳۰ کیلومتری شهرها ۵۹ درصد است که این میزان در استان سمنان به ۶۰ درصد می‌رسد.

وی گفت: بحث سرعت غیرمجاز و متوسط سرعت در استان از میانگین کشوری بالاتر است که توسعه کنترل‌های هوشمند باید در دستور کار قرار گیرد.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه در اجرای مقررات مهم‌ترین وظیفه پلیس بازدارندگی است، گفت: بنده خود را موظف می‌دانم به واسطه مسؤولیت حقوقی خود، در خدمت استان‌ها باشم و مسائل را پیگیری کنم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

نظر شما