شناسهٔ خبر: 51111038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جانشین رئیس پلیس راهور:

هزینه تصادفات در کشور بالغ بر هفت درصد تولید ناخالص ملی است

سمنان- ایرنا- جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر فرهنگسازی و پرورش سرمایه انسانی برای کاهش تصادفات، گفت: سالانه نزدیک به هفت درصد تولید ناخالص داخلی بر اثر حوادث رانندگی از بین می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سردار سید تیمور حسینی روز سه‌شنبه در دومین جلسه راهبری وضعیت تصادفات رانندگی استان سمنان در سالن جلسات یادگار امام(ره) استانداری ابراز داشت: هر کشته تصادفات در کشور معادل ۵.۳ میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد.
وی بیان کرد: با اقدامات جمعی خوبی که تا کنون انجام شد، شمار کشته های ناشی از تصادفات به حدود ۱۴ هزار نفر رسید اما هنوز این عدد بالاست.
حسینی تصریح کرد: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی در کشور مجروح‌ می شوند که این تعداد قابل توجه است.
وی یادآور شد: اگر تنها پنج درصد از تصادفات منجر به معلولیت سرنشینان شود، میانگین سالی ۱۵ تا ۲۰ هزار معلول حرکتی به جمعیت کشور اضافه می شود.

حسینی خاطرنشان کرد: خودرو ، راه و انسان سه مولفه مهم در بروز تصادفات است و خودروی استاندارد در پیش و پس از وقوع تصادفات در حفظ ایمنی و جان راننده و سرنشینان نقشی مهم دارد و باید همواره تولید خودروی ایمن مورد توجه باشد.
وی افزود: بیش از ۸۰ درصد مسئولیت در تصادفات، تحت عامل انسانی شناسایی می شود و این مساله مولفه ای مهم است، اما مجازات یک تخلف رانندگی، مرگ نیست.
جانشین رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: اگر راننده اقناع شود و پهلوگاه های ایمن و مناسب در راه های استان سمنان با همراهی دیگر دستگاه های مرتبط ایجاد شود، در کاهش تصادفات و همچنین ارتقاء شاخص اقتصادی موثر است.
وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای ارتقای ایمنی راه‌های استان سمنان و کاهش تصادفات، اظهار داشت: برای درمان هر موضوعی ابتدا باید آسیب شناسی صورت گیرد و باید در بحث تصادفات، دارویی تجویز شود تا در حداقل مصرف، نتایج موثری به دست آید.

تفاوت‌های آماری استان سمنان با کشور در تصادفات

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه میانگین جانباختگان عابر در استان سمنان از کشور پایین تر و مناسب است، بیان کرد: میانگین جانباختگان عابر پیاده در تصادفات در استان ۹.۵ و در کشور به ۱۲ درصد می رسد.
وی افزود: واژگونی در تصادفات استان سمنان سهم ۵۶ درصدی دارد که از میانگین کشوری بالاتر است.
وی با بیان اینکه سهم واژگونی در تصادفات رانندگی در کشور ۵۰ درصد است، تصریح کرد: خستگی وخواب آلودگی مولفه اصلی واژگونی خودرو است.
حسینی تاکید کرد: سرعت غیرمجاز و متوسط سرعت در استان سمنان از میانگین ‌کشوری بالاتر است که توسعه کنترل های هوشمند باید در دستور کار قرار گیرد.
جانشین رئیس پلیس راهور گفت: میانگین کشور در واژگونی و حوادث در حاشیه ۳۰ کیلومتری شهرها ۵۹ درصد است که این‌میزان در استان سمنان به ۶۰ درصد می رسد.
به گزارش ایرنا، سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه سمنان چندی پیش از کاهش تصادفات جاده‌ای فوتی از ابتدای سال ١۴٠٠ تا پایان مهر خبرداد و گفت: تصادفات جاده‌ای سمنان با مرگ ۱۴۷ نفر همراه بود که ۹۳ نفر از این تعداد در صحنه تصادف جان باختند.

نظر شما