شناسهٔ خبر: 51110086 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بشار الجعفری:

اقدامات دیپلماتیک برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در مسیر درست است

معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد اقدامات دیپلماتیک برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در مسیر درست است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه «الوطن»، «بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه از تحرکات دیپلماتیک در مسیر درست برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب خبر داد.

وی در مراسمی که سفارت فلسطین در دمشق به مناسبت روز جهانی همبستگی با فلسطین برگزار کرد، گفت: ایستادن در کنار مسأله فلسطین از اصول ثابت سیاست خارجی سوریه است.

معاون وزیر خارجه سوریه، تعیین سرنوشت و ایجاد کشور مستقل فلسطین با مرکزیت قدس و تضمین بازگشت آوارگان بر اساس قطعنامه سازمان ملل را حق فلسطین عنوان کرد.

بشار الجعفری در خصوص حضور سوریه در نشست آتی اتحادیه عرب در الجزائر گفت: سوریه این موضوع را دنبال می‌کند. اقدامات دیپلماتیک قوی و محکمی در این خصوص در مسیر صحیح وجود دارد.

«رمطان لعمامره»، وزیر خارجه الجزایر هفته گذشته خواستار احیای عضویت سوریه در اتحادیه عرب شد و گفت: زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بدون دخالت در امور داخلی آن فرا رسیده است. ما از ابتدا با تعلیق عضویت سوریه موافق نبودیم و اعتقاد داشتیم که این اقدام کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.

اتحادیه عرب نوامبر سال ۲۰۱۱، همزمان با فشار‌های غرب بر نظام قانونی سوریه و آغاز جنگ، عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد. طی ماه‌های اخیر و پس از قطعی شدن شکست جنگ تروریستی علیه سوریه پس از یک دهه، تعدادی از کشور‌های عربی که به دنبال آغاز بحران در این کشور در سال ۲۰۱۱ روابط خود را با دمشق قطع کرده بودند، تحرکاتی را برای احیای روابط سیاسی و تجاری با آن آغاز کرده‌اند.

اتحادیه عرب که با نام اتحادیه کشور‌های عرب نیز شناخته می‌شود، یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل کشور‌های عمدتاً عربی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است. در این اتحادیه ۲۲ کشور عربی زبان، شامل ۱۰ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آسیایی عضو هستند. این اتحادیه در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو مؤسس که شامل مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان، و اردن می‌شود، بنیان نهاده شد. یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد.

انتهای پیام/

نظر شما