شناسهٔ خبر: 51096815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

22هزار و ۶۸۴ مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند

صاحب‌خبر -
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، چالش‌های شناسایی مبتلایان به ایدز پس از کرونا را برشمرد و از افزایش آمار ابتلای خانم‌ها به HIV به ۳۲ درصد خبر داد.
به‌گزارش ایسنا، محمدمهدی گویا در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار شد، درباره آمار مبتلایان به بیماری ایدز، گفت: تخمین ما این است که در حال حاضر در کشور ۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر مبتلا به این عفونت داشته باشیم. از ابتدای این همه‌گیری این بیماری درکشور تاکنون ۴۲ هزار و۹۳۳ مورد مبتلا به عفونت HIV شناسایی کردیم که از این تعداد ۲۰ هزار و ۲۸۴ مورد جان خود را از دست دادند. ۶۸۸۵ مورد از این تعداد به دلایل مختلف به مراکز ما برای مراقبت و درمان مراجعه نکردند. اکنون ۲۲ هزار و ۶۸۴ مبتلا به عفونت HIV در کشور شناسایی شده و زنده داریم که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر تحت مراقبت و درمان قرار دارند. قریب ۱۴ هزار نفر از آنها خوشبختانه درمان کاملاً موفق داشتند. یعنی تعداد سلول‌های دفاعی بدنشان به اندازه کافی است و به ما اطمینان خاطر می‌دهد که درمان مناسبی دریافت می‌کنند و تعداد ویروس‌هایی که در بدن این افراد است به حد بسیار پایینی کاهش یافته است.
وی ادامه داد: از ابتدای شیوع این همه‌گیری تاکنون ۸۱ درصد موارد ابتلا مربوط به آقایان و ۱۹ درصد مبتلایان خانم‌ها بودند اما این روند رفته رفته در سال‌های اخیر تغییرات جدی داشته و درصد ابتلای خانم‌ها افزایش یافته است. در حال حاضر ۳۲ درصد موارد ابتلا در سال‌های اخیر به خانم‌ها مربوط بوده، هرچند باز هم با درصد آقایان متفاوت است اما این مسأله جدی است. گویا تأکید کرد: در هفته گذشته ۶۰ هزار مورد آزمایش برای شناسایی رفتار پرخطر انجام شده که ۱۲۱ مورد مثبت شناسایی شده است. وی درباره کنترل ایدز در زندان‌ها گفت: داخل‌ زندان‌ها موارد ایدز افزایش نیافته است. روند کنترل ایدز در زندان‌ها در سطح دنیا برجسته بوده و این موضوع توسط سازمان‌های بین‌المللی تأیید شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما