شناسهٔ خبر: 51051387 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

خطرناک‌ترین سویه کووید19 به نام «اومیکرون» در آفریقای جنوبی کشف شد

کرونای تازه نفس

صاحب‌خبر -
«اومیکرون» نام جدیدترین سویه کروناست که در آفریقای‌ جنوبی کشف شده و بار دیگر زنگ‌های خطر را به صدا درآورد. در حالی که هنوز بسیاری از کشورها درگیر مبارزه با کرونای دلتا هستند، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت روز جمعه نتیجه بررسی‌های خود از سویه جدید کووید19 با نام اولیه «B.1.1.529» را اعلام و تأکید کردند ویروس جدید «نگران‌کننده» است و موارد ابتلا را افزایش داده است.
«اومیکرون» همانند نام‌های قبلی (آلفا، بتا، گاما و دلتا) یکی از حروف الفبای یونانی است و بر اساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت سریع‌تر از سایر سویه‌های ویروس کرونا گسترش می‌یابد و خطر عفونت ناشی از ابتلای آن نیز بالاتر از گونه‌های قبلی است. هرچند این سویه اولین بار ۲۴ نوامبر(3 آذرماه سال‌جاری) از سوی آفریقای‌ جنوبی به سازمان بهداشت جهانی معرفی شد، ولی پس از آن در بوتسوانا، هنگ‌کنگ و سرزمین اشغالی نیز شناسایی شده است. در همین حال بلژیک اعلام کرد که اولین مورد ابتلا به «اومیکرون» در اروپا را شناسایی کرده است و بیمار، یک فرد واکسینه نشده است که به‌تازگی وارد این کشور شده است. این کشور همچنین از وضع محدودیت‌های جدید برای کاهش تماس‌های اجتماعی با هدف کنترل عفونت‌ها خبر داد. برهمین اساس دوباره شماری از کشورها مرزهای خود را به سوی کشورهای پرخطر بستند.
پس‌از انتشار اطلاعیه این سازمان، مقامات اتحادیه اروپا نیز جلسه‌ای اضطراری تشکیل داده و از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه خواستند سفرها از مبدأ 7 کشور آفریقایی بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای‌جنوبی و زیمبابوه را به حال تعلیق دربیاورند. در پاسخ به این درخواست، کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت کردند سفر از کشورهای جنوب آفریقا را ۱۹ موقتا متوقف کنند.
دو کشور ایالات متحده امریکا و کانادا نیز برای سفرها از جنوب آفریقا هم محدودیت‌هایی قائل شدند. جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در بیانیه‌ای دستور محدودیت‌های سفرهای هوایی از آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر را صادر کرد. ژاپن نیز اعلام کرد که پس از کشف سویه جدید کووید۱۹ در آفریقای جنوبی، برای مسافرانی که از 6 کشور نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، زیمبابوه و بوتسوانا وارد ژاپن شوند، یک دوره قرنطینه ۱۰ روزه در نظر گرفته  است. تایلند و سنگاپور هم اعلام کردند ورود افرادی که به هشت کشور آفریقایی پرریسک سفر کرده‌اند، ممنوع خواهد بود.
تمهیدات ایران برای جلوگیری از اومیکرون
«محمد مهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است، گفت: تعداد زیاد جهش‌های سویه جدید کرونا این احتمال را زیاد می‌کند که این سویه هم شدیدتر باشد و هم واکسن روی آن جواب ندهد.
به گزارش ایرنا، وی جمعه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه افرادی که قصد مسافرت به کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمباوه، لسوتو و اسواتینی دارند مسافرت خود را به تعویق بیندازند، گفت: ما نیز تمام اطلاع‌رسانی‌های لازم به مسافران را به تمام فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی و دریایی کشور ابلاغ کردیم و مسافران بدون آگاهی از کشور خارج نخواهند شد. گویا ادامه داد: ما در این مورد نهایت سختگیری را اعمال می‌کنیم تا اتفاقی در کشور رخ ندهد، همچنین با توجه به اینکه ما در کشور پرواز مستقیم از این کشورها نداریم مانع ورود افراد غیر ایرانی از این کشورها به ایران خواهیم شد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان تأکید کرد: همچنین هموطنانی که در این کشورها حضور داشته و حالا به هر دلیلی قصد بازگشت به ایران را دارند باید در دو نوبت تست پی سی آر آنها منفی شود در غیر این صورت می‌بایست در مراکز قرنطینه مرزی ما بمانند و پس از منفی شدن تستشان، وارد کشور شوند.

«او میکرون» اولین بار 11 نوامبر 2021 (19 آبان 1400) در بوتسوانا شمال آفریقای‌جنوبی کشف شد
در حال حاضر نرخ بروز آن در آفریقای جنوبی حدود 1200 مورد است.
سه مورد تأیید شده از نوع جدید کرونا اواخر نوامبر (ابتدای آذرماه) در سایر نقاط جهان شناسایی شد.
بلژیک نخستین کشور اروپایی بود که نوع جدید را در مسافری که از مصر به بلژیک بازمی‌گشت تأیید کرد.
صدها نفر در هلند منتظر نتایج آزمایش کووید در فرودگاه آمستردام هستند، زیرا مسافران دو پرواز از آفریقای جنوبی پس از اعلام ممنوعیت همه سفرهای هوایی از این کشور وارد هلند شد.
واریانت دلتا 8 جهش داشت که آن را عفونی می‌کرد و واریانت جدید 32 جهش در پروتئین اسپایک دارد.
قیمت نفت در واکنش به ظهور واریانت جدید ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما