شناسهٔ خبر: 51048364 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

محمدپور مطرح کرد؛

۴۰ درصد ظرفیت تولید تجهیزات صنعت نفت غیرفعال است/ دولت در مناقصات با ما هم مثل شرکت‌های خارجی رفتار کند!

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: نداشتن استاندارد API جلوی صادرات را گرفته و قرار بود انجمن نفت ایران گواهینامه کیفیت صادر کند، اما این اتفاق تا کنون نیفتاده و لذا در صادرات توفیقی نداشته ایم و این نشان می دهد که ما در دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کرده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مجید محمدپور؛ رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۴۰ درصد از ظرفیت خط تولید اعضای انجمن غیرفعال است، بیان کرد: همانند بسیاری از صنایع دیگر که حضرت آیت الله رئیسی رئیس محترم جمهور نیز اخیرا به همین مساله صحه گذاشتند اعضای انجمن ما نیز با نصف ظرفیت خود فعالیت می کنند.

 

محمدپور پاسخ به سوال اول خبرنگار خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه آیا ارتباط شما با وزارت نفت، صمت و نیرو نسبت به دولت دوازدهم بهتر شده است ادامه داد: مدت صد روز برای ارزیابی عملکرد مدیریت جدید کافی نیست اما به‌منظور تکمیل ظرفیت ساخت داخل در صنعت نفت جلساتی با مدیران دولت سیزدهم به ویژه معاونین وزارت نفت داشتیم و دغدغه‌ها عنوان شد و وعده هایی دادند که باید منتظر ماند و دید در آینده نزدیک تا چه حد به وعده ها عمل می‌شود، البته از دولت دکتر رئیسی انتظار داشتیم با سرعت بیشتری تحول ایجاد کنند و نگاه و رویه ها زودتر تغییر کند اما در هرحال باید دید در ماه های آتی چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

 

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در پاسخ به سوال دوم خبرنگار خبرگزاری دانشجو، مبنی براینکه چه دغدغه هایی را با دولتمردان مطرح کرده اید گفت: همانطور که عرض کردم درحال حاضر امکان ساخت و تولید ۸۵ درصد از تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور وجود دارد اما در عین حال 40 درصد ظرفیت خطوط تولید خالی است و اگر رسیدگی نشود تولیدکنندگان صنعت نفت یکی پس از دیگری به حیات خود پایان خواهند داد. البته با وجود کرونا و تحریم‌ها، هزینه‌های زیادی به سازندگان تجهیزات صنعت نفت تحمیل شد، همین مساله باعث شده حال اعضا خوب نباشد اما نا امید نیستیم.

 

وی ادامه داد: مساله دوم ما که در دیدار با دولتمردان دولت سیزدهم نیز طرح کرده ایم پرداخت مطالبات است که انتظار می‌رود از سوی کارفرمایان دولتی پرداخت‌ها صورت گیرد. البته بخش زیادی از مطالبات به پیمانکاران بالادستی ما پرداخت می شود که آن ها به عنوان کارفرمای ما از پرداخت خودداری میکنند لذا دولت می تواند به راحتی مطالبات ما را به صورت مستقیم پرداخت کند تا از ادامه این وضعیت جلوگیری کند.

 

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران افزود: انتظار سوم ما این است که در مناقصات، همان رفتاری را که با شرکت‌های خارجی دارند با ما نیز داشته باشند. دغدغه چهارم نیز این است که در مناطق آزاد اجازه داده نشود که بدون طی مسیر ثبت سفارش، تجهیزات وارد شود.

 

محمدپور با بیان اینکه سیاست ساخت ۱۰ گروه کالا ساخت داخل در صنعت نفت ادامه دارد، گفت: ۱۰ قلم کالایی دیگر نیز تعریف شده و اکنون کاتالیست‌ها، توربین و کمپرسور در کشور در قالب ۱۰ گروه کالایی ساخته شده است. بارها گفته‌ایم که هر اندازه هم تحریم شویم اما ما تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت با وجود نیروهای انسانی متخصص اجازه نخواهیم داد کشور و معیشت مردم به مخاطره بیفتد.

 

وی درباره مشکلات موجود در این صنعت، گفت: 60 تا 65 درصد از هزینه تمام شده ساخت تجهیزات صنعت نفت متعلق به مواد اولیه است که 80 درصد آن باید از خارج از کشور تامین شود و تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز است و بدتر اینکه با نرخ سامانه سنا به ما پرداخت می کنند که بیش از 6 هزار تومان اختلاف نرخ دارد.

 

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه حدود یک درصد در تجهیزات صنعت نفت صادرات داریم گفت: نداشتن استاندارد API جلوی صادرات را گرفته و قرار بود انجمن نفت ایران گواهینامه کیفیت را صادر کند، اما این اتفاق تا کنون نیفتاده و لدا در صادرات توفیقی نداشته ایم و این نشان می دهد که ما در دیپلماسی اقتصادی ضعیف عمل کرده ایم.

 

وی در خصوص نقش انجمن در تفاهمنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین گفت: باید آمادگی‌هایی در بخش صنعت ایجاد شود، در بسیاری از تجهیزات ما توانسته‌ایم تجهیزات مشابه چینی را از نظر قیمتی شکست دهیم و می‌توانیم در این توافق‌نامه دست بالا را داشته باشیم اما لازمه چنین آمادگی هایی این است که بدانیم مسئول این تفاهمنامه چه نهاد و یا چه مسئولی است که تا کنون نمی‌دانیم!

 

محمدپور با اشاره به اینکه انجمن صنعت نفت متشکل از 840 عضو است که 240 عضو آن شرکت های دانش بنیان است ادامه داد: نه تنها سازندگان تجهیزات نفت بلکه جامعه صنعتی در حال شکست است و به دلیل جذابیتی که در کشور ترکیه ایجاد شده است بسیاری از صنعتگران و حتی نیروی انسانی متخصص در حال مهاجرت هستند، لذا  اگر شرایط به همین روال پیش برود امکان توقف فعالیت ها وجود دارد، فعالیت برخی شرکت ها نیز در طول این دو سال متوقف شده است.

 

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نبود با انتقاد از ترک فعل‌ها در دولت گذشته به ویژه در حوزه وزارت نفت، عدم اجرای قراردادهای تیپ را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و گفت: این موضوع یکی از نقاط بحرانی سازندگان است. متاسفانه پراکندگی قراردادها و اینکه هر کارفرمایی حتی بخش خصوصی قراردادهای تیپ و مشابه ندارند، یکی از اشکالات مبتلابه است که برخلاف وعده ها هیچگاه اصلاح نشد و امیدواریم  دولت جدید به سرعت به آن ورود کند.

 

محمدپور با بیان اینکه از تمام مدیرانی که برای حمایت از تولیدکنندگان و شاغلان حوزه صنعت نفت تلاش کردند تشکر می کنیم و به لحاظ عمق ساخت داخل، پیشرفت‌هایی حاصل شده و به تکنولوژی رسیدیم اما می توانستند کارهای بهتری انجام دهند و وضعیت از این بهتر باشد ولی کم کاری های جدی هم صورت گرفت. به هر حال طی این مدت ۱۵ درصد عمق ساخت افزایش یافته و به ۶۰ درصد رسیده ایم و پیش بینی می شود که تا انتهای سال به ۷۵ درصد برسیم که نیازمند توجه به دغدغه های مطرح شده است و همانطور که تا امروز انتقادات را مطرح کرده ایم اگر کم کاری ها ادامه داشته باشد باز هم انتقاد خواهیم کرد.

نظر شما