شناسهٔ خبر: 51023452 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

هشدار جهانی نسبت به سویه جدید و مرگبار کرونا

فاطمه کردی منبع: tass، forbes، ibtimes

در پی شناسایی سویه جدید ویروس کرونای کشف شده در آفریقای جنوبی که جهش های بسیاری را داشته، سازمان بهداشت جهانی جلسه اضطراری برگزار می کند.

صاحب‌خبر -

در پی شناسایی سویه جدید ویروس کرونای کشف شده در آفریقای جنوبی که جهش های بسیاری را داشته، سازمان بهداشت جهانی جلسه اضطراری برگزار می کند.

به گزارش سیناپرس، سازمان جهانی بهداشت (WHO) ساعاتی پیش اعلام کرد که در مورد سویه جدید ویروس کرونای کشف شده در آفریقای جنوبی که ممکن است تغییر پذیری شدیدی داشته باشد، امروز، جمعه جلسه اضطراری برگزار می کند. 

در این رابطه تولیو دی اولیویرا (Tulio de Oliveira)، مدیر مرکز واکنش و نوآوری اپیدمی در آفریقای جنوبی، نگرانی خود را از نوع جدید ویروس کرونا به نام  B.1.1.529 به نمایندگان سازمان بهداشت جهانی ابراز کرد. به گفته وی، این سویه جدید دارای تعداد بسیار بالایی جهش است که خطر گسترش سریع بیماری را به همراه خواهد داشت.

احتمالا سویه B.1.1.529 در فهرست سویه های نگران کننده کرونا جای گیرد. در این صورت احتمالا این سویه به نام سویه نو (Nu – ν) به نام سیزدهمین حرف الفبای یونانی نامیده شود.

این سویه نخستین بار در ماه جاری در جنوب  جمهوری  بوتساوانا شناسایی شده و از طریق آفریقای جنوبی راه خود را به هنگ کنگ باز کرده است. بر اساس آخرین داده ها، در مجموع ۷۷ نفر در آفریقای جنوبی به این سویه جدید مبتلا شده اند. به گزارش سیناپرس،یک مورد نیز در هنگ کنگ گزارش شده که این فرد از آفریقای جنوبی به آنجا رفته بود. 

سازمان بهداشت جهانی در این رابطه اعلام کرد: محققان در آفریقای جنوبی در تلاشند تا بتوانند داده‌های کامل‌ تری را از این سویه جدید ردیابی کنند. این سویه جدید در خود جهش‌های ژنتیکی متعددی از جمله برخی از ویژگی‌های سویه دلتا را داشته و به نظر می ‌رسد به سرعت در حال پیشرفت است. به گزارش سیناپرس،این موضوع طی روزهای گذشتهو نگرانی‌ هایی را در زمینه میزان انتقال بیماری و همچنین کارایی واکسن ‌ها را ایجاد کرده است.

در جلسه اضطراری سازمان بهداشت جهانی تلاش می شود به این سوال ها پاسخ داده شود که ویژگی‌های دقیق این سویه چیست؟  آیا این سویه نشانگان شدیدتری از بیماری را بروز می ‌دهد یا خیر؟ به گزارش سیناپرس، آیا واکنش آن در برابر ایمنی که واکسن ‌های رایج ایجاد می ‌کنند تغییری نسبت به سویه های پیشین دارد؟ یا می تواند فرار بیشتر از ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌ها را داشته باشد؟ آیا این سویه روند رو به رشد ابتلاها که عمدتا به واسطه سویه دلتا در حال رخ دادن است تقویت می کند یا خیر؟

به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، جهش بخشی از فرآیند تحول ویروس ها و چرخه حیات آن‌ ها است. زمانی که ویروس در بدن میزبان شروع به تکثیر و گسترش می‌ کند ممکن است در مواردی برخی از حروف ژنتیکی آن به اشتباه تکثیر شده و جهشی در ویروس رخ دهد.به گزارش سیناپرس، بیشتر این جهش‌ها پایدار نبوده یا موجب ضعف ویروس می شوند  اما در مواقعی برخی از این جهش‌ ها ممکن است باعث تقویت ویروس از نظر انتقال، غلبه بر سیستم ایمنی بدن و باز تولید آن شود. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: tass، forbes، ibtimes

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما