شناسهٔ خبر: 51023424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برداشت بی رویه آب سفره‌های زیرزمینی برای کاشت محصول سیب زمینی

جولان کشاورزان مهاجر و برداشت بی رویه آب سفره‌های زیرزمینی برای کاشت محصول سیب زمینی در " دشت خاوه" شهرستان دلفان موجب نگرانی و تا حدودی اعتراض مردم منطقه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد، این روز‌ها با عبور از مزارع دشت خاوه شاهد برداشت محصول آبدوست سیب زمینی هستیم.

چند سالی است که افراد غیربومی با اجاره مزارع مالکان زمین در دلفان، بدون توجه به الگوی کشت و بی اعتنا به مساله خشکسالی، اقدام به کشت محصولات آبدوست می‌کنند که با توجه به برداشت بی رویه آب، خطرات فرونشست زمین این دشت حاصلخیز را تهدید می‌کند.

نگرانی از کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و مشکلات بوجود آمده بر اثر کاهش سطح این منابع در سالجاری جدی شده است و مردم بسیاری از روستا‌های منطقه با مشکل تامین آب شرب مواجه هستند.

آب شرب شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان از چاه‌های حفر شده در دشت خاوه تامین می‌شود که در صورت تداوم برداشت آب‌های زیرزمینی بایستی در آینده نگران بود.

یک کارشناس محیط زیست می‌گوید: کاشت سیب زمینی و محصولات آبدوست در دلفان موجب افزایش مصرف انرژی در بخش آب شهرستان به ویژه دشت "خاوه" شده است.

احمد گودرزی معتقد است فرسایش خاک، خطرات و آلودگی زیست محیطی به علت استفاده بی رویه از کود و سموم شیمیایی نیز از دیگر عوارض کشاورزی اجاره‌ای برای کشت محصولات آبدوست است چراکه این افراد غالبا بدون توجه به شرایط زیست محیطی و تنها با هدف کسب سود بیشتر اقدام به این عمل می‌کنند.

او که از اهالی منطقه خاوه است می‌گوید: مشکل عمده در این راستا افراد غیربومی هستند که دست از سر این دشت بر نمی‌دارند چراکه وقتی مالک، زمین و چاه کشاورزی خود را با سود سرشاری اجاره می‌دهد، سال‌های بعد هم این پیشنهاد‌های مالی بالا را می‌پذیرد و بازهم زمین را به کشاورزان مهاجری اجاره می‌دهد که تنها به فکر درآمد بیشتر خود هستند و نگرانی بابت منابع آب و خاک ندارند.

یک معلم اهل دلفان نیز گفت: اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از کشت سیب زمینی تاکنون پاسخگو نبوده چراکه جلسات و مصوبات فراوانی تصویب شده است که تاثیر گذار و بازدارنده نیست.

او معتقد است: وقتی در برخورد‌ها شاهد تبعیض هستیم و یک مالک ذی نفوذ مجاز به اجاره دادن زمین خود است دیگران هم کوتاه نخواهند آمد و زمینشان را اجاره می‌دهند.

کشت سیب زمینی در دشت خاوه ممنوع است

فرماندار دلفان نیز گفت: اگر قاطعانه با برداشت بی رویه آب جهت کشت محصولات آبدوست به ویژه سیب زمینی در این دشت برخورد نشود در آینده با بحران آب کشاورزی و آب شرب شهر نورآباد مواجه خواهیم شد.

نورالدین درمنان با بیان اینکه نگرانی‌های زیست محیطی با کشت سیب زمینی در دشت خاوه جدی شده است تاکید کرد: در این راستا کشت سیب زمینی در مصوبه شورای حفاظت از منابع آب و شورای تامین شهرستان ممنوع شده است.

او لازمه اجرایی شدن این مصوبه را همکاری و هم افزایی دستگاه‌های قضایی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و اداره برق دانست و گفت: باید در مقابل اقدامات غیرقانونی ایستاد تا دشت حاصلخیز خاوه به دشتی سوخته تبدیل نشود.

انتهای پیام/ر

نظر شما