شناسهٔ خبر: 51015327 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قیام پنجم آذر نماد ظلم‌ستیزی و ولایت‌مداری مردم گرگان است

گرگان ـ ایرنا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: قیام و تظاهرات هزاران نفر از مردم منطقه گرگان و دشت علیه رژیم پهلوی در روز پنجم آذر ماه ۱۳۵۷ نماد ظلم ستیزی و ولایت مداری مردم این سرزمین علیه جنایات مستکبران و ظالمان است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام عباسعلی گرزین روز پنجشنبه در مراسم غبارروبی مزار شهدای واقعه پنج آذر گرگان اظهار داشت: ولایت مداری، ظلم ستیزی، مبارزه با طاغوت و کفر و نفاق از نماد روحیه بسیجیان است که همه این عناصر را  در مردم شهرستان گرگان قبل از انقلاب اسلامی ایران مشاهده می شود.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرمودند که روحیه بسیجی مردم این منطقه در حماسه روز پنج آذر به جوانان یادآوری و تبیین شود.

گرزین افزود: شهدای پنج آذر گرگان روحیه ولایت مداری، ارادت به اهل بیت( ع)، روحیه ظلم ستیزی را  برای دفاع از حق ، عدالت و امامت حرم مطهر اهل بیت (ع) در تاریخ به یادگار گذاشتند.

فرمانده سپاه نینوا گلستان هم در آیین گرامیداشت شهدای پنج آذر گرگان گفت: این واقعه نماد مجاهدت مردمی بوده که با خون خود با امام راحل (ره) بیعت کردند که باید این سند افتخار و برگ زرین تاریخ دارالمومنین گرگان را به جوانان این استان معرفی کرد.

سردار علی ملک شاهکوهی اظهار داشت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با تشکیل نهاد مقدس بسیج مستضعفین سرنوشت انقلاب اسلامی را به مردم سپرد و در ادامه جنگ را با همین مردم به دفاع مقدس بدل کرد و بسیج مولود انقلاب اسلامی و پاره تن مردم است و قطعا یک بسیجی مخلص فدایی ملت ایران است و ما معتقدیم هرکس دل در گرو انقلاب دارد بسیجی است. 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم ضمن گرامیداشت سالروز قیام تاریخی مردم گرگان گفت: همزمانی قرار گرفتن روز پنج آذر با روز بسیج اتفاق ارزشمندی است که هر دو رویداد، نشان دهنده جوشش مکتب اسلام، ایمان، ایثار و اعتقاد به مردم و جانفشانی و پایمردی بر باورهای دینی و ملی است.
 

قیام پنجم آذر نماد ظلم‌ستیزی و ولایت‌مداری مردم گرگان است

اکبر مهدوی نیا اظهار داشت: بسیج یک مکتب و فرهنگ زلال و قیام پنجم آذر جلوه ای از فرهنگ گرگان زمین است و امیدوارم با تأسی از سیره ی عملی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، بسیجی وار در مسیر انقلاب ثابت قدم بمانیم.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرستان گرگان هم با همکاری سازمان هنری اوج برای معرفی ابعاد قیام پنج آذر گرگان با برنامه ای میدانی در فضای باز با روایتگری شاهد عینی آن واقعه، گام ارزشمندی برای آشنایی نسل جوان برداشت.

قدرت الله اصطبار فعال شاهد عینی واقعه پنج آذر گفت: در سال ۵۷ زمانی که در هیئت مکتب الحسین در جریان فعالیتهای انقلابی برای مقابله با هتک حرمت مستکبران ابتدا در امامزاده عبدالله(ع)قیام کردیم در آن روز سخت از نزدیک شاهد بودم که شهید قاسم علائدین توسط ماموران حکومت پهلوی به شهادت رسید.

وی بیان کرد: اولین بار بود که از نزدیک تیراندازی را می دیدم که چطور ناجوانمردانه به سمت افرادی که توان دفاع از خود را نداشتند شلیک می کردند و انگار همین دیروز بود که در کنار اعلامیه هایی که پخش شد حال باید خاطرات یادگاران شهیدمان را در بین مردم شهرمان پخش کنیم.

تظاهرات چند هزار نفری مردم گرگان علیه رژیم پهلوی به علت هتک حرمت زائران امام رضا (ع) در سال ۵۷ به شکل‌گیری قیام خونین پنج آذر و شهادت ۱۴ نفر و مجروح شدن بیش از صد تن انجامید اما این واقعه در لابه‌لای تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب کمرنگ شد.

قیام پنجم آذر نماد ظلم‌ستیزی و ولایت‌مداری مردم گرگان است

به گزارش ایرنا؛ قیام پنج آذر گرگان ۷۷ روز قبل از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد که در آن اهالی گرگان، بندرگز، کردکوی، علی آباد و تعدادی از ترکمن‌های منطقه در اعتراض به جنایت ۲۹ آبان حکومت شاهنشاهی در یورش به صحن حرم رضوی و به شهادت رساندن زائران به خیابان های گرگان آمده و علیه رژیم تظاهرات کردند.

واکنش ماموران ژاندارمری به معترضان تیراندازی مستقیم بود که به استناد مدارک کتب تاریخی و اسناد ۱۴ نفر به شهادت رسیده و بیش از صد تن مجروح شدند.

صبح روز پنجم آذر سال ۱۳۵۷ حدود ۳۰ هزار نفر از مردم استرآباد ساکن محدوده ای به وسعت بندرگز تا علی آباد در فلکه امامزاده عبدالله گرگان جمع شدند تا ضمن علنی کردن اطاعت خود از فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر برگزاری عزای عمومی واقعه ۲۹ آبان، خشم و ناراحتی خود را از اتفاق رخ داده در حرم مطهر امام رضا (ع) نشان دهند.

تجمع مردم برای یک راهپیمایی آرام بود اما ماموران رژیم پهلوی در همان آغاز تظاهرات با تیراندازی مستقیم مانع بلندشدن صدای اعتراض مردم شدند و خیابان مول‌اندروژ (پنج آذر فعلی) را به دریایی از خون و اشک و فریاد تبدیل کردند.

نظر شما