شناسهٔ خبر: 50995692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گروسی: گفت‌وگو در ایران درباره موضوعات پادمانی بی‌نتیجه بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات با مقامات ایرانی در تهران درباره موضوعات باقی مانده پادمانی را بی‌نتیجه خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مستقر در وین، به نقل از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در تهران در خصوص موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه بوده است.

این خبرنگار در رشته توییتی خبر داد: گروسی در بیانیه امروزش خطاب به شورای حکام اعلام کرد  که «در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تهران با محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار‌هایی داشتم».

گروسی افزود: «با وجود تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به موضوعات پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود».

مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: «علاوه بر این، برخلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، دسترسی نداشتن به کارگاه کرج (مجتمع تسا) به این معناست که احیای نظارت و بازرسی بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشد. این به طور جدی بر توانایی آژانس برای احیای تداوم آگاهی از کارگاه تأثیر می‌گذارد، چیزی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.»

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی اتمی با محوریت ایران ساعتی قبل در وین اتریش به صورت مجازی آغاز شد.

گروسی در گزارش هفته قبل خود که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، از افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران خبر داد و با تکرار اتهام‌زنی‌های خود ایران را به نقض شماری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود متهم کرد.

آژانس از زمان اجرای برجام به طور مرتب هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران، گزارشی ارایه می‌کند.

 مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست مجازی امروز شورای حکام گفت: «گزارش من درباره راستی آزمایی و نظارت در ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، فعالیت‌های مرتبط با آژانس را طی چند ماه گذشته پوشش می‌دهد.»

وی افزود: «تا تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ اژانس اجرای تعهدات برجامی را نظارت و راستی ازمایی کرد، اما از ان تاریخ به بعد این فعالیت‌ها در نتیجه تصمیم ایران برای پایان دادن تعهدات هسته‌ای تحت برجام از جمله پروتکل الحاقی بطور جدی تضعیف شده است.»

دولت ایران در راستای اجرای طرح راهبردی کاهش تحریم‌ها و بر اساس متن توافق برجام، سطح تعهدات خود در قالب فعالیت‌های هسته‌ای را به صورت تدریجی کاهش داده است. این کاهش تعهدات شامل محدودیت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم می‌شود. مقامات کشورمان بار‌ها تاکید کرده‌اند که در صورت بازگشت همه طرف‌ها از جمله آمریکا به متن توافق، تهران هم نظارت سابق بازرسان آژانس را که در «برنامه جامع اقدام مشترک» پیش‌بینی شده، خواهد پذیرفت.

در حال حاضر ۶ دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده است، اما با کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها هنوز مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، شامگاه چهارشنبه، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، تاریخ برگزاری ۷ امین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما