شناسهٔ خبر: 50968166 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پذیرش در کنکور دکتری ۱۴۰۱ چه شرایطی دارد؟

جزئیات و شرایط نحوه پذیرش دانشجویان در کنکور دکتری ۱۴۰۱ اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ثبت‌نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ از اول آذر ماه آغاز شد و ۸ آذر به پایان می‌رسد. توزیع کارت ورود به جلسه آزمون از ۳ اسفند ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و داوطلبان تا ۵ اسفند مهلت دارند برای دریافت کارت ورود به جلسه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند. 

کنکور دکتری ۱۴۰۱ جمعه ۶ اسفند ماه برگزار می‌شود. نتایج اولیه این آزمون دهه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد و داوطلبان در نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ می‌توانند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. نتایح نهایی آزمون دکتری ۱۴۰۱ نیمه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد.

نحوه پذیرش دانشجویان چگونه است؟

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» پذیرش دانشجو در مقطع دکتری و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی، شامل دو مرحله است که هر یک از مراحل مطابق با شیوه‌نامه اجرایی آزمون انجام می‌گیرد.

معرفی اولیه متقاضیان

مرحله اول آزمون متمرکز دکتری است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود و پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که «متقاضیان مجاز به انتخاب رشته»، براساس آن اقدام به انتخاب رشته کرده و براساس کدرشته محل‌های انتخابی و حدنصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز)که با هماهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شود با توجه به سهمیه متقاضی به کدرشته محل‌های حائز حدنصاب معرفی خواهند شد.

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیالت تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیالت تکمیلی« سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه‌های آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور انجام می‌شود.

در مقطع دکتری پژوهش محور، آزمون متمرکز ۳۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری داوطلب ۲۰ درصد، مصاحبه علمی و سنجش عملی ۳۰ درصد و تهیه طرح‌واره ۲۰ درصد امتیاز دارد. در مقطع دکتری آموزشی-پژوهشی ۵۰ درصد به آزمون متمرکز، ۲۰ درصد به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و ۳۰ درصد به مصاحبه علمی و سنجش علمی داوطلب اختصاص داده شده است.

لازم به ذکر است اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و غیره توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

 پذیرش نهایی متقاضیان

پذیرش نهایی از بین متقاضیان معرفی شده به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، براساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز)و نتیجه مصاحبه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین‌نامه‌های مربوط، اولویت کدرشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام شده و سهمیه متقاضی صورت خواهد گرفت. 

نمره مصاحبه (ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) براساس شیوه‌نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاهها برای همه افراد معرفی شده، نمره‌ای مطابق با شیوه‌نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌کنند.

بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ ششم آبان ۹۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند با توجه به نمرات متقاضیان و نظر گروه‌های آموزشی، حدنصاب (مرحله دوم) برای متقاضیان را تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند.

دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از متقاضیان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما