شناسهٔ خبر: 50964503 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مسمومیت ۴۴ نفر با گاز منواکسید کربن در کردستان

از ابتدای امسال تاکنون ۴۴ نفر با گاز منواکسید کربن در کردستان مسموم شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزکردستان، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس آمار‌های موجود از ابتدای امسال تاکنون ۴۴ نفر با گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شده‌اند که از این تعداد یک مورد منجر به فوت شده است.

رضا پیرا افزود: مونوکسید کربن یا همان قاتل خاموشی که آرام و بی صدا جان می‌گیرد، گازی بی رنگ و بی بو است که در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود و سالانه جان صد‌ها نفر را می‌گیرد.

پیرا گفت: این گاز به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گاز‌های غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) افراد زیادی را به علت مسمومیت با مشکلات جدی روبه رو می‌سازد.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مورد مسمومیت و علائم آن گفت: علایم مسمومیت با مونوکسید کربن شامل سر درد و ضعف، سرگیجه، بی قراری، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها است.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز Co و برخی راهکار‌های پیشگیری از مسمومیت و مرگ با مونوکسید کربن گفت: از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنید و از نصب وسایل گازسوز بدون دودکش اجتناب کنید.

این مقام مسئول با بیان اینکه قبل از استفاده از وسایل گرمایشی دودکش را کنترل کنید و از باز بودن مسیر آن اطمینان حاصل کنید، بیان کرد: روزنه‌های دودکش را با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر مسدود کنید.

پیرا گفت: رنگ شعله وسایل گرمایشی یا پخت‌وپز باید آبی باشد، در غیر این صورت نشانه وجود نقص در وسیله (بخاری با شعله زرد و یا نارنجی بسوزد)، سیستم سوخت‌رسانی یا کمبود اکسیژن در محیط است در این گونه مواقع نسبت به تعمیر و سرویس وسیله اقدام کنید.

با کمی احتیاط می‌توان از مسمومیت و مرگ با مونوکسیدکربن جلوگیری کرد، پس بهتر است برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده نکات ایمنی را در فصل سرد سال رعایت و از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کرد.

نظر شما