شناسهٔ خبر: 50961071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رسیدن بوی سبزی خشک طبس به آلمان و کانادا/ کشاورزان در پهنه سبز کویر، سبزی برداشت می‌کنند

کشاورزان شهرستان طبس مشغول برداشت سبزیجات برگی از سطح مزارع این شهرستان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، این بار از کشاورزان روایت می کنیم؛ کشاورزانی که در طبس مشغول برداشت سبزیجات برگی هستند.

عطر و بوی سبزیجات شهرستان طبس با خیلی از جا‌ها فرق می‌کند، سبزی‌های این منطقه معروف است و در بسیاری از مناطق تا اسم سبزی می‌آید، در کنارش طبس را هم می‌گویند.

شهرستان طبس یکی از مهمترین قطب‌های تولید سبزیجات برگی است که کشاورزان این دیار با همت خود، سالانه مقدار زیادی سبزی را سر سفره‌های مردم می‌آورند.

برداشت سبزیجات برگی در فصل سرما

یکی از کشاورزان سبزی کار طبس می‌گوید: با حدود ۳۵ نفر کارگر کار برداشت سبزیجات برگی را در مزارع سبزی انجام می‌دهیم.

او ادامه می‌دهد: در بهار و تابستان سبزی‌های مانند ریحان و نعنا را وارد بازار می‌کنیم و در پاییز و زمستان نیز سبزیجات برگی مانند گشنیز، شوید، تره و جعفری را برداشت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید

این کشاورز بیان می‌کند: درست کردن شوید پلو با شوید‌های طبس عطر و بوی خاصی دارد که هر انسانی دلش می‌خواهد از آن غذا بخورد و بوی شوید به مشامش برسد.

او با بیان اینکه روزانه ۹ قلم سبزی را برداشت می‌کنیم، عنوان می‌کند: بخشی از محصولمان را به صورت تازه وارد بازار می‌کنیم و بخشی نیز به واحد‌های فرآوری سبزیجات خشک ارسال می‌شود.

از خشک کردن سبزی تا صادرات به خارج از کشور

صاحب یکی از واحد‌های فرآوری سبزی خشک در شهرستان طبس گفت: روزانه حدود ۱۵ تُن سبزی تازه را خریداری می‌کنیم که حاصل آن خروج یک تُن سبزی خشک بوجاری شده است.

او افزود: تهران، قم، اصفهان، یزد، فارس و خراسان رضوی از جمله بازار‌های داخلی سبزی‌های خشک هستند و کشور‌های آلمان، کانادا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز مشتری سبزی خشک طبس هستند.

بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: برداشت سبزیجات برگی از سطح ۵۲۰ هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان طبس آغاز شد.

او متوسط عملکرد سبزیجات برگی در شهرستان طبس را ۲۵ تُن در هکتار اعلام کرد و افزود: شهرستان طبس مقام اول سطح زیر کشت و تولید سبزیجات برگی استان را دارد.

بخشایی اظهار کرد: برآورد می‌شود ۶۵۰ میلیارد ریال درآمد عاید ۴۸۰ بهره بردار این شهرستان شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس ادامه داد: سبزیجات برگی این شهرستان شامل اسفناج، جعفری، شنبلیله، شوید، شاهی، گشنیز، ریحان، نعنا، تره، تربچه، پیازچه، مرزه و کاهو است و قسمت عمده‌ای از آن در فصل‌های پاییز و زمستان برداشت می‌شود.

انتهای پیام/ س

نظر شما