شناسهٔ خبر: 50927345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در یادداشتی بررسی شد

تحلیل روز؛ عربستان در باتلاق یمن

خبرگزاری صداوسیما

نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به تشدید تجاوزگری و جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی، در قالب عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم»، عمق خاک عربستان را هدف قرار دادند.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز گذشته (شنبه) از انجام یک عملیات بزرگ در عمق عربستان سعودی خبر داد. به گفته سرتیپ یحیی سریع، این عملیات، «موازنه بازدارندگی هشتم» نام دارد که در پاسخ به افزایش حملات و تداوم جنایات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی انجام شده است.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن همچنین خطاب به ائتلاف متجاوز گفت: نیرو‌های یمنی، تنش را با تنش پاسخ خواهند داد تا محاصره ملت یمن پایان یابد و حملات این ائتلاف نیز متوقف شود.

عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم» در حالی انجام شد که فتح قریب‌الوقوع تمام مناطق استان راهبردی مأرب و پاکسازی بیش از ۷۰ درصد الحدیده در سواحل غربی یمن به دست نیرو‌های مقاومت مردمی، ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی را در وضعیت بسیار وخیمی قرار داده است.

در این میان، قدرت دفاعی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با وجود محاصره همه جانبه با تکیه بر توان داخلی روز به روز در حال افزایش است و تحولات میدانی جنگ یمن، دست برتر مقاومت یمن در رویارویی با متجاوزان سعودی در تمامی عرصه‌ها را نشان می‌دهد.

تحقیر سعودی‌ها با عملیات‌های «موازنه بازدارندگی»

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سال ۲۰۱۹، عملیات‌هایی را با عنوان «موازنه بازدارندگی» در پاسخ به جنایت سعودی‌ها آغاز کردند. مردم یمن با استفاده از هوش بالا و تکیه بر توانمندی‌های داخلی خود، معادلات نبرد را به طور کامل دگرگون کردند.

موازنه بازدارندگی اول

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ۱۷ اوت ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین عملیات هجومی خود را از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی - اماراتی علیه یمن با عنوان «موازنه بازدارندگی اول» انجام دادند. در این عملیات، ۱۰ فروند پهپاد به‌طور همزمان، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در منطقه الربع الخالی در استان شرقی عربستان هدف قرار دادند. میدان نفتی الشیبه، یکی از ۱۰ میدان نفتی بزرگ جهان و دارای امتیازات و ویژگی‌های منحصر به فرد است. عربستان روزانه نیم میلیون بشکه نفت از این میدان استخراج می‌کند؛ همچنین میدان نفتی الشیبه بیش از یک میلیارد بشکه ظرفیت ذخیره نفتی دارد.

اهمیت عملیات موازنه بازدارندگی اول در این بود که برای نخستین بار مقاومت یمن یک هدف را در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری انتخاب کرد و هیچ‌کدام از سامانه‌های دفاعی عربستان موفق به رهگیری پهپاد‌های یمنی نشدند. در این عملیات از پهپاد دوربرد «صماد ۲» استفاده شد.

موازنه بازدارندگی دوم

۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیاتی، تاسیسات نفتی عربستان را با ۱۰ فروند پهپاد هدف قرار داد. این عملیات که در نوع خود بزرگ‌ترین حمله پهپادی علیه زیربنا‌های حیاتی نفتی عربستان به شمار می‌رفت سبب خسارت‌های سنگین به بخش نفت و گاز سعودی‌ها و همچنین هیمنه و حیثیت سیاسی و نظامی ریاض شد.

در این عملیات دو پایگاه مهم نفتی عربستان یعنی البقیق و الخریص هدف قرار گرفتند. این عملیات باعث شد تا تولید نفت عربستان به میزان ۵۰ درصد یعنی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و بیش از ۳۰ میلیارد دلار خسارت به عربستان وارد شود. همچنین عملیات بازدارندگی دوم موجب افزایش ۱۹ درصدی قیمت جهانی نفت در آن زمان شد.

موازنه بازدارندگی سوم

«عملیات موازنه بازدارندگی سوم» ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ انجام شد. این عملیات با دو موشک بالستیک «قدس»، ۱۲ پهپاد صماد-۳ و یک موشک بالستیک و دوربرد ذوالفقار انجام شد. در این عملیات شرکت آرامکو و اهداف حساس دیگر در «ینبع» (در غرب عربستان) با دقت هدف گرفته شد. نیرو‌های موشکی و پهپادی ارتش یمن در عملیات خود به ینبع، هشت مکان را در عمق این شهر صنعتی عربستان هدف قرار دادند.

این عملیات در آستانه نشست وزرای دارایی و سران بانک مرکزی «گروه ۲۰» در ریاض و همزمان با ورود «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه وقت آمریکا به عربستان انجام شد. عملیات موازنه بازدارندگی سوم در پاسخ به کشتار ۴۰ غیرنظامی یمنی در ۱۵ فوریه ۲۰۲۰ که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، انجام شد و معادلات سعودی برای آتش‌بس بدون محاکمه را به هم ریخت.

موازنه بازدارندگی چهارم

نیرو‌های مقاومت یمنی در عملیات «موازنه بازدارندگی چهارم» در ژوئن ۲۰۲۰، ریاض پایتخت عربستان سعودی را مورد هدف قرار دادند. به گفته یحیی سریع سخنگوی نیروی‌های مسلح یمن «این عملیات با تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار قدس و ذوالفقار و هواپیما‌های بدون سرنشین در عمق خاک عربستان انجام شده است». در این عملیات، وزارت دفاع و اطلاعات عربستان و پایگاه هوایی ملک‌سلمان و برخی مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران هدف گرفته شد. این عملیات در واکنش به ادامه محاصره ظالمانه و تجاوز وحشیانه ضد ملت یمن انجام شد.

موازنه بازدارندگی پنجم

نیرو‌های هوایی و موشکی یمن ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ یک عملیات تهاجمی بزرگ و مشترک را به سمت عمق عربستان انجام دادند. این عملیات با یک موشک بالستیک ذوالفقار و ۱۵ پهپاد از جمله ۹ هواپیمای بدون سرنشین صماد ۳ انجام شد که مکان‌های حساس در ریاض را هدف قرار دادند. ۶ پهپاد «قاصف K ۲» نیز اماکن نظامی را در مناطق أب‌ها و خمیس مشیط هدف قرار دادند.

موازنه بازدارندگی ششم

نیرو‌های هوایی و موشکی یمن ۷ مارس ۲۰۲۱ نیز در عملیاتی مشترک و با ۲۲ موشک و پهپاد مناطق مهمی در عربستان سعودی را هدف قرار دادند. در این عملیات که «موازنه بازدارندگی ششم» نامگذاری شد، از یک موشک بالستیک ذوالفقار، ۷ موشک «بدر ۱» و ۱۰ فروند پهپاد «صماد ۳» و ۴ پهپاد «قاصف K ۲» استفاده شد. در این عملیات، شرکت نفت ملی عربستان (آرامکو) در بندر نفتی «رأس‌التنوره» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع صماد ۳ و یک فروند موشک از نوع ذوالفقار هدف قرار گرفت. همچنین در عملیات موازنه بازدارندگی ششم با چهار پهپاد از نوع «قاصف K ۲» و هفت موشک از نوع «بدر» مناطقی در «عسیر» و «جیزان» در جنوب عربستان هدف قرار گرفت.

موازنه بازدارندگی هفتم

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ از عملیات نظامی «موازنه بازدارندگی هفتم» در عمق خاک عربستان سعودی خبر داد. در هفتمین عملیات بازدارندگی، تاسیسات مهم و پایگاه‌های نظامی دشمن سعودی هدف قرار گرفت.

در این عملیات تاسیسات شرکت آرامکو در راس التنوره منطقه الدمام با هشت فروند پهپاد «صماد۳» و یک فروند موشک بالستیک «ذوالفقار» هدف قرار گرفت. در این عملیات همچنین به تاسیسات آرامکو در مناطق جده، جیزان و نجران حمله شد و در آن از پنج فروند موشک بالستیک «بدر» و دو پهپاد «صماد۳» استفاده شد.

موازنه بازدارندگی هشتم

«یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز گذشته (شنبه ۲۰ نوامبر) در بیانیه‌ای که به صورت زنده از شبکه المسیره پخش شد، اعلام کرد: نیرو‌های مسلح ما مرحله هشتم عملیات موازنه بازدارندگی را به اجرا در آوردند.

<div id="video-display-embed-code_7276042"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3282985/7276042?width=350&height=250"></script></div>

این عملیات با هدف قرار دادن بخشی از اهداف نظامی و حیاتی وابسته به دشمن سعودی به اجرا درآمده است که به شرح زیر است:

  • هدف قرار دادن پایگاه نظامی ملک خالد در ریاض با چهار فروند پهپاد از نوع «صماد- ۳»
  • هدف قرار دادن اهدافی نظامی در فرودگاه بین المللی ملک عبدالله در جده و بمباران پالایشگاه‌های آرامکو در جده با ۴ هواپیمای بدون سرنشین از نوع «صماد – ۲»
  • بمباران اهداف نظامی مهم در فرودگاه بین المللی اب‌ها با هواپیمای بدون سرنشین از نوع «صماد – ۳»
  • هدف قرار دادن اهداف نظامی مختلف در مناطقی از ابها، جیران و نجران با ۵ هواپیمای بدون سرنشین از نوع «قاصف – کی ۲»


گاو شیرده در باتلاق خودساخته

عربستان با همراهی برخی کشور‌ها همچون امارات، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ (۲۶ مارس ۲۰۱۵) با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به کشور یمن را در عملیاتی با عنوان «طوفان قاطعیت» آغاز کرد، اما در سال‌های گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

آمریکا، دیگر متحد سعودی‌ها در یمن نیز این روز‌ها وضعیت خوبی ندارند. ایالات متحده اخیرا با بیش از دو تریلیون دلار هزینه در افغانستان و بیش از ۲۴۰۰ کشته از نظامیانش، با تحقیر از خاک این کشور اخراج شد.

همچنین بر اساس توافق بغداد – واشنگتن، تمامی نظامیان آمریکایی بایستی حداکثر تا پایان سال جاری میلادی برابر با روز دهم دی ماه آینده، خاک عراق را ترک کنند. در واقع با اخراج آمریکایی‌ها از منطقه غرب آسیا، سعودی‌ها که مقامات ایالات متحده از تعبیر گاو شیرده برای آن‌ها استفاده می‌کنند، بیش از پیش منفعل و منزوی می‌شوند.

تحولات میدانی یمن هم به نفع نیرو‌های مقاومت مردمی در جریان است.

تحولات میدانی یمن هم به نفع نیرو‌های مقاومت مردمی در جریان است. نیرو‌های ائتلاف سعودی-اماراتی و مزدورانشان اخیرا از ده‌ها موضع خود در جنوب و شرق استان الحدیده در غرب یمن خارج شده‌اند و تا شهر «الخوخه» در این استان عقب‌نشینی کردند.

از سوی دیگر نیرو‌های تیپ ۸۰۸ ائتلاف سعودی که از سال ۲۰۱۸ در سقطری یمن مستقر بودند، نیز هفته گذشته از این جزیره عقب‌نشینی کردند. وضعیت مأرب هم به‌گونه‌ای است که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از سه جهت به دروازه مارب رسیده و در شرق آن هم اشراف کامل بر جاده حضرموت پیدا کرده اند که عملا می‌شود گفت محاصره این شهر کامل شده و از لحاظ نظامی نیز سقوط کرده است.

علاوه بر موفقیت‌های نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در روز‌های اخیر، روند تحولات به گونه‌ای است که مهم‌ترین شاخصه آن افزایش اعتماد و انسجام در درون دولت نجات ملی مستقر در صنعا است. یک هیأت از قبایل شهر‌های «العبدیه»، مأرب و شبوه که به تازگی از اشغال مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی آزاد شده‌اند با عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن دیدار کرد. همچنین ۱۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در مأرب، وارد شهر صنعاء پایتخت یمن شده و از دولت مستعفی منصور هادی جدا شده‌اند.

جمع بندی

با توجه به تحولات جاری در یمن، حکام سعودی باید به این درک برسند که جنگ، راه حل مسئله یمن نیست و از مسیر گذشته برگردند. راه حل صلح و ثبات در این کشور، همانگونه که جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده، برقراری آتش‌بس و توقف سریع حملات نظامی خارجی، ارسال فوری و بدون وقفه کمک‌های انساندوستانه برای مردم یمن، از سرگیری گفتگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی این کشور و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن است.

کشور‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر هم باید بدانند که مردم یمن جز برخورداری از حق ذاتی خود و مشارکت در یک دولت دموکراتیک، خواسته دیگری ندارند. اگر کشور‌ها و سازمان‌های مدعی حقوق بشر به دنبال دفاع از حقوق مردم یمن هستند باید ائتلاف متجاوز را ملزم به برقراری آتش بس واقعی در یمن و رفع محاصره کنند.

در حالی که حدود ۷ سال از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن می‌گذرد، عربستان سعودی با زیرپا نهادن اصول اخلاقی و در سکوت شرم‌آور و بی‌کفایتی نهاد‌های حقوق بشری و سازمان ملل بار‌ها مردم تحت محاصره و دچار قحطی یمن را بمباران کرده است، اما مردم این کشور در پاسخ به این جنایت‌ها با استفاده از توانمندی داخلی، از خود دفاع کردند.

توان پهپادی و موشکی نیرو‌های مقاومت یمن در حال حاضر به مثابه برگ برنده‌ای برای چانه زنی در مذاکرات بین المللی محسوب می‌شود به طوریکه کشور‌های عضو ائتلاف سعودی در کنار سازمان ملل بار‌ها خواهان توقف عملیات‌های موشکی و پهپادی یمنی‌ها شده‌اند که خاک عربستان را در نوردیده و احتمال دارد در آینده‌ای نه چندان دور خاک امارات را نیز هدف قرار دهد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تاکنون با تکیه بر توانمندی داخلی خود ثابت کرده است، در صورتی که ائتلاف سعودی و مزدورانش به سمت صلح گام برندارند و به نقض آتش بس ادامه دهند و مانع هرگونه ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن شوند، عاقبت سختی در انتظار متجاوزان خواهد بود.

نویسنده: محسن ایراندوست

نظر شما