شناسهٔ خبر: 50920165 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

آینده تلخ در انتظار انتقال خون

جالب است بدانید در وضعیتی که شیوع کرونا نزدیک به 21 ماه است بخش درمانی کشور را درگیر کرده و بارها سازمان انتقال خون از کاهش ذخایر خونی خبر داده، میزان بودجه سازمان صدا و سیما حدود 15 برابر بودجه سازمان انتقال خون است

صاحب‌خبر -

شفاآنلاین> سلامت > کسری بودجه سازمان انتقال خون سالهاست که خبری می‌شود و مدیران این سازمان از استعفای پزشکان و پرسنل سازمان انتقال خون، تعویق حقوق کارکنان، کار سنگین به دلیل کمبود نیرو و حتی کاهش جمع‌آوری ذخایر خونی به عنوان تبعات کسری سنگین بودجه در این سازمان خبر می‌دهند و حالا پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون دوباره این موضوع را مورد توجه قرار داده و دیروز در نشست خبری خود نسبت به کاهش شاخص‌های اهدای خون در کشور هشدار داده و گفته است: «انتقال خون نیاز به اعتبارات و دیده شدن در سازمان اداری و استخدامی، مجلس، سازمان برنامه و بودجه و همراهی رسانه‌ها دارد و اگر فرآیندها را اصلاح نکنیم، آینده تلخی در انتظار شاخص‌های خون کشور است.»

به گزارش شفاآنلاین : دولت در بودجه سال 1400 فقط 200 میلیارد تومان بودجه برای سازمان انتقال خون در نظر گرفته است که از این میان رقم اندکی معادل 400 میلیون تومان برای فعالیت‌های پژوهشی این سازمان بودجه اختصاص داده شده است. بهمن سال گذشته، پیمان عشقی، مدیر عامل سازمان انتقال خون در این زمینه گفته بود: «سازمان انتقال خون در بین مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مظلوم است و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه سالانه پژوهشی این سازمان نشان از مظلومیت آن دارد.»

جالب است بدانید در وضعیتی که شیوع کرونا نزدیک به 21 ماه است بخش درمانی کشور را درگیر کرده و بارها سازمان انتقال خون از کاهش ذخایر خونی خبر داده، میزان بودجه سازمان صدا و سیما حدود 15 برابر بودجه سازمان انتقال خون است و جالب‌تر اینکه دولت برای تامین بودجه صدا و سیما حتی حاضر شده است به منابع صندوق توسعه ملی دست‌درازی کند. دولت در سال 1400 رقمی حدود 3 هزار میلیارد تومان برای سازمان صدا و سیما بودجه در نظر گرفته بود.

از 200 پایگاه 69 پایگاه را خیرین ساخته‌اند
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، در یک نشست خبری به تشریح وضعیت اهدای خون، ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور پرداخت و مسائل و مشکلات سازمان انتقال خون پرداخت.
پیمان عشقی، روز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ در نشست خبری که در محل سازمان انتقال خون برگزار شد، گفت: «سازمان انتقال خون یک سازمان فنی و فرهنگی است. معدود کسانی هستند که این سازمان را بشناسند و دلیل آن هم این است که سازمان انتقال خون هیج وقت جایگاه خودش را در رشته پزشکی پیدا نکرده است.»

او افزود: «بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران، یک بانک جنرال است و کار اقتصادی انجام نمی‌دهد. بند ناف‌هایی که جمع‌آوری می‌شود، برای کسی که نیاز دارد، مصرف می‌شود و تاکنون ۴۱۵۰ واحد خون بند ناف جمع‌آوری شد و ۲۴ پیوند از این میزان خون بند ناف انجام شد.»
عشقی با اشاره به اینکه هزینه‌های نگهداری خون بند ناف ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر واحد است، افزود: «سازمان انتقال خون این خدمت را رایگان ارائه می‌دهد، اما بهتر است تعرفه‌ای برای آن در نظر گرفت تا هزینه‌های سازمان انتقال خون جبران شود.»

او در ادامه به افتتاح دو پروژه انتقال خون در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: «باید توجه کرد که از ۲۰۰ پایگاهی که داریم ۶۹ پایگاه را خیرین ساختند. دو پایگاهی هم که اخیرا افتتاح شد بالای ۱۰ سال از کلنگ‌زنی‌اش می‌گذشت و معلق مانده بود. پروژه ساختمان مرکزی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در سن آباد بود که از ۳۵ میلیارد اعتبار مورد نیاز فقط ۸ تا ۹ میلیاردش تامین شده بود. این در حالی است که انبارهای استراتژیک انتقال خون در کشور باید تجهیز و گسترش پیدا کنند و ما انبار کافی نداریم و از سال ۹۸ و به دنبال تشدید تنش‌های بین‌المللی و ایران، ما باید انبارهای استراتژیک انتقال خون را تجهیز می‌کردیم.»

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: «اگر شرایط نگهداری کیسه‌های خون به تایید اتحادیه اروپا نرسد، دیگر پلاسمای ما را قبول نمی‌کنند و از این حیث تجهیز انبارهای استراتژیک انتقال خون از اهمیت زیادی برخوردار است.»

عشقی در پاسخ به علت کمبود خون در مقاطع مختلف زمانی هم گفت: «وضعیت ذخایر و اهدای خون از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که ذخیره خون طول عمر محدودی دارد و مثل کالاهای دیگر نیست که بتوان برای طولانی مدت ذخیره کرد. بنابراین ذخیره خون را نمی‌توان پنهان کرد و مردم باید آگاه باشند. مثلاً در روزهای اخیر وضعیت ذخیره خون در شرایط سبز بوده است.»
عشقی ادامه داد: «در دوران قبل از کرونا میزان ذخیره خون به حدود ۲۵ در ۱۰۰۰ رسید که علت آن، رفتن به سمت اهدای پلاسما و جایگزینی آن با اهدای خون بود. ما این پروژه را در سازمان انتقال خون متوقف کردیم و البته بخش خصوصی بنا به تشخیص خود عمل کرد اما به هر حال میانگین ذخیره خون در شروع پاندمی کرونا فقط ۸ درصد کاهش پیدا کرد که این شرایط در سال بعد کرونا تغییر پیدا کرد و بهتر شد. علت دیگر کمبود خون، کاهش سنی اهداکنندگان است. اهداکنندگان جوان ما کمتر به اهداکنندگان مستمر تبدیل شده اند و دلایل آن نیز تغییر سبک زندگی است. به طوری که رفتن به سمت انجام تاتو، حجامت و…، باعث شده میزان اهداکنندگان جوان ما کمتر شوند.»

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: «برای جمع‌آوری ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور، حتی یک مترمکعب سردخانه نساخته بودیم و این مشکل با شیوع کرونا نمایان شد.»

عشقی ادامه داد: «کرونا که آمد همه اعتبارات به سمت درمان رفت و همکاران ما با مشکلات زیادی مواجه شدند به طوری که ماسک نداشتند و می‌گفتند شما کادر سلامت نیستید و ما از درآمدهای اختصاصی سازمان انتقال خون، خرج کیت و کیسه خون کردیم.»

او افزود: «چطور تخت بیمارستانی را زیاد می‌کنند که البته افتخار است، اما یک تخت برای اهدای خون اضافه نشده است. آمار پایگاه‌های انتقال خون از ۲۱۸ به ۱۷۸ پایگاه رسیده بود. تهران با ۱۵ میلیون جمعیت ۱۲ پایگاه دارد. البته الان به ۲۰۱ پایگاه انتقال خون رسیده‌ایم. این در حالی است که برای هر تخت جراحی ۲۱ واحد خون باید اضافه شود.»

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران همچنین گفت: «6هزار ردیف استخدامی داریم که ۴۵۰۰ مورد آن اشغال شده بود، اما ۲۰۰ سهمیه را از ما گرفتند.»

عشقی افزود: «سازمان برنامه و بودجه ۱۵۵ میلیارد تومان از اعتبارات سازمان انتقال خون از درآمد عمومی را کم کرد و امسال چنین اتفاقی تکرار نخواهد شد.»

کسری بودجه ریشه‌دار در سازمان انتقال خون
اما موضوع کسری بودجه در سازمان انتقال خون یک موضوع ریشه‌دار و قدیمی است. مصطفی پریدار، معاون وقت توسعه منابع سازمان انتقال خون در سال 91 از استعفای ۶۱ نفر از پرسنل این سازمان به علت حقوق پایین خبر داده و گفته بود: «سازمان انتقال خون با کمبود نیرو مواجه است. ضمن اینکه کسر بودجه این سازمان نیز حدود 40 درصد کل اعتبارات سازمان انتقال خون و حدود 50 میلیارد تومان است و در تلاش هستیم تا این کمبود به ذخیره کیت‌ها و تجهیزات استراتژیک سازمان لطمه وارد نکند به همین علت بیشترین آسیب آن تاخیر در پرداخت مزایای شغلی کارکنان است که موجب کاهش انگیزش کاری آنان می‌شود.»

افشین محمدی، رئیس اداره کل انتقال خون همدان گفته بود: «جذب اهداکنندگان خون هزینه بالایی دارد و با توجه به اینکه مواد مصرفی اهدای خون مانند دستکش، بتادین، کیسه خون، آزمایشگاه، لوله آزمایشگاهی و... سه برابر شده است، کاهش اهدای خون را مد نظر قرار دادیم.»
علی‌اکبر پورفتح‌اله، رئیس وقت سازمان انتقال خون هم در سال 92 از کسری بودجه شدید در این سازمان گفته و به خبرگزاری دانشجو گفته بود: «با توجه به بدهی‌هایی که این سازمان دارد تنها 70 درصد این بدهی‌ها از طریق بودجه تامین می‌شود.»

در این میان مدیران استانی ادارات انتقال خون هم بارها در مصاحبه‌های جداگانه از کمبود بودجه به رسانه‌ها گفته‌اند.
اسماعیل پوریانی، مدیرکل وقت انتقال خون مازندران با اشاره به کمبود شدید نیرو در پایگاه‌های انتقال خون این استان در سال 93 گفته بود: «نیروهای موجود پایگاه‌های انتقال خون استان با توجه به حجم بالای کار و دستمزد پایین در دو نوبت صبح و عصر به طور مضاعف و عاشقانه کار می‌کنند اما مواردی هم وجود دارد که نیروهای انتقال خون به دلیل دستمزد پایین استعفا می‌دهند، به عنوان مثال متاسفانه در دو سال گذشته تعدادی زیادی از پزشکان این نهاد به دلیل راضی نبودن از حقوق دریافتی از ما جدا شدند.»

حسن هاشمی، وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 93 به مراکز انتقال خون استیجاری اشاره کرده و گفته بود: «سازمان انتقال خون و اورژانس کشور مشکل اعتباری دارند و اعتباراتشان متناسب با ماموریتشان نیست و متاسفانه این ارگان‌ها روز به روز ضعیف‌تر شده‌اند درحالی که بیماری‌‌ها، تقاضاها و حوادث در کشور بیشتر شده‌اند.»

با تمام این اوصاف مشکلات اعتباری سازمان انتقال خون حل نشد و همچنان مدیران این سازمان از کمبود شدید اعتبار و بودجه خود خبر می‌دهند.

سید‌مرتضی طباطبایی، مدیر کل وقت انتقال خون استان تهران در سال 98 به باشگاه خبرنگاران گفته است: «متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات انتقال خون تهران در مقطعی حقوق پرسنل با تعویق پرداخت شده و در حال حاضر حقوق این افراد به اندازه یک ماه عقب است.»

حمیدرضا اسلامی، مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی در خرداد امسال به کسری 13 میلیارد تومانی بودجه انتقال خون این استان گفته است: «در ۱۰سال گذشته تعداد تخت‌های بیمارستانی بیش از ۳۰۰۰ تخت افزایش یافته و تعداد کارکنان دانشگاه علوم‌پزشکی نیز بیش از ۸۰۰۰ نفر افزایش داشته است، اما تعداد نیرو‌های سازمان انتقال خون خراسان‌رضوی افزایش نیافته و حتی نیرو‌های بازنشسته نیز جایگزین نشده است. این درحالی است که نیاز استان دائم درحال افزایش است و باید ذخایر خونی را افزایش دهیم، زیرا نیاز به خون و فراورده‌های آن، نیازی روزانه است.»روزنامه سپید

نظر شما