شناسهٔ خبر: 50917388 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی با مصرف قهوه و چای

مصرف قهوه و چای خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزمهاباد؛ نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه یا چای ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی و زوال عقل را کاهش دهد.کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی با مصرف قهوه و چای

محققان دانشگاه پزشکی تیانجین درچین که این مطالعه را انجام داده اند،می گویند نوشیدن قهوه با خطرکمتر زوال عقل یا از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد شناختی پس از سکته مغزی همراه بود.

در این تحقیق، ۳۶۵ هزار فرد ۵۰ تا ۷۴ ساله برای بیش از یک دهه تحت نظر قرار گرفتند و در ابتدا افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند، میزان مصرف قهوه و چای خود را گزارش کردند. در طول این دوره تحقیق، پنج هزار و ۷۹ نفر از آنها دچار زوال عقل شدند و ۱۰ هزار و ۵۳ نفر حداقل یک بار سکته کردند.

تاثیر  نوشیدن دو تا سه فنجان چای یا قهوه بر کاهش  40 درصدی سکته مغزی 

محققان دریافتند، افرادی که دوتا سه فنجان قهوه یا سه تا پنج فنجان چای در روز یا ترکیبی از چهار تا شش فنجان قهوه و چای می نوشند، کمترین خطر ابتلا به سکته مغزی یا زوال عقل را داشتند. خطر سکته مغزی در افرادی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه و دو تا سه فنجان چای می‌نوشیدند، ۳۲ درصد کمتر بود و خطر ابتلا به زوال عقل در این افراد ۲۸ درصدکمتر از افرادی بود که چای یا قهوه نمی ‌نوشیدند.

آنها اظهار داشتند که مصرف قهوه به تنهایی یا همراه با چای نیز تا ۴۰ درصد با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل پس ازسکته مغزی ارتباط داشت.

 محققان می گویند: یافته ‌ها نشان می‌دهد که مصرف متوسط ‌قهوه و چای به‌ صورت جداگانه یا ترکیبی با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است و همچنین نشان می دهد که نوشیدن قهوه به تنهایی یا همراه با چای نیز با کاهش خطر زوال عقل پس از سکته ارتباط دارد. با این حال، اینکه آیا ارائه چنین اطلاعاتی می تواند نتایج سکته مغزی و زوال عقل را بهبود بخشد یا خیر، هنوز مشخص نیست. 

نظر شما