شناسهٔ خبر: 5091176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پس از دیدار با پوتین اعلام شد:

مرکل: شانس توافق نهایی با ایران وجود دارد

عراقچی:20صفحه از متن توافق نهایی نگارش شده است

صاحب‌خبر -

مقامات بلندپایه آلمان و روسیه به عنوان دو کشور گروه 1+5 در مذاکره هسته‌ای با ایران بر لزوم حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران تأکید کردند و دستیابی به توافق هسته‌ای را در مدت زمان باقی مانده امکان پذیر دانستند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پس از ملاقات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اظهار کرد: «شانس دستیابی به توافق نهایی میان تهران و گروه 1+5 در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.»
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مرکل با ابراز امیدواری به امضای توافق هسته‌ای با ایران افزود:«‌نشانه‌های امیدوار‌کننده‌ای در خصوص مسأله هسته‌ای ایران وجود دارد و همکاری میان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان با ایران منجر به حصول نتیجه شده است.»
پیش تر، سفیر آلمان در امریکا پیرامون احتمال ماندن لغو تحریم‌ها پشت سد کنگره امریکا، تأکید کرده بود که «آلمان و دیگر کشورها،  آماده‌اند، با وجود آنچه کنگره ممکن است انجام دهد، سوای تحریم‌ها عمل کنند و مسیر تحریم‌ها را دنبال نکنند.»
اعلام این مواضع،  در حالی است که کشورهای طرف مذاکره  هسته‌ای بعد از دستیابی به تفاهم «لوزان» و تدوین مجموعه راه حل‌ها برای موضوعات مورد اختلاف، مذاکرات پایانی برای نگارش متن توافق را آغاز کرده‌اند.
مقامات مذاکره کننده پس از نشست اخیر با مدیران سیاسی و کارشناسان فنی گروه «1+5 » که در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده «ان پی تی» در نیویورک صورت گرفت، قرار است از امروز (سه شنبه) رایزنی‌های خود را در وین از سرگیرند.
تاخیر 2 ماهه اجرای توافق
به دلیل دخالت «سنا»  
در همین حال؛ عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در میان اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافت و توضیحاتی را پیرامون مذاکرات هسته‌ای و طرح اخیر نظارت کنگره امریکا بر توافق احتمالی با ایران که به تصویب سنای این کشور رسیده است، ارائه داد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «خانه ملت» در تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: «در این جلسه عراقچی گفت که بعد از بیانیه لوزان طرفین متونی را به‌عنوان پیش‌نویس تهیه کرده بودند که طی مذاکرات اخیر این متون به کار گرفته شد و تقریباً به یک متن واحدی دست یافته‌ایم که پرانتزهای زیادی داشت. بخشی از مسائل کاملاً روشن شده و پرانتزها حذف شده ولی بخش دیگری همچنان باقی مانده است. بنابراین هنوز مذاکرات سختی داریم، تا اینجا حدود 20 صفحه تهیه شده که بعد از مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هسته‌ای و بخشی مربوط به لغو تحریم‌ها و بخشی هم جدول زمانی آن است. از دو روز آینده مجدداً کار روی متن را شروع می‌کنیم، البته در ضمایم هنوز مسائل اختلافی داریم.»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به نقل از عراقچی به تشریح حالت‌های مختلفی پرداخت که امکان دارد با تصویب طرح نظارت کنگره امریکا بر توافق احتمالی شکل گیرد. نقوی حسینی تصریح کرد: «عراقچی یادآور شد که طرح اخیر سنا بر مبنای شرایطی به تصویب سناتورها رسیده است که اولاً کنگره در متن تغییری ندهد و حالت دیگر اینکه کنگره به اعلام مخالفت رأی دهد (و این یعنی قبول نکردن) و سوم اینکه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به کنگره بدهد، در صورتی که کنگره اعلام مخالفت ‌کند،رئیس جمهوری آن را وتو می‌کند و شکست وتوی رئیس جمهوری هم دو سوم آرای کنگره را می‌خواهد که امکانپذیر نیست.»
نقوی حسینی ادامه داد: «معاون وزیر خارجه افزود که تنها اثر دخالت سنا، اجرای توافق را حدود 2 ماه به تأخیر می‌اندازد و الا اثر دیگری ندارد. حالا فرض کنیم کنگره وتوی رئیس جمهوری را شکست، چه کسی ضرر می‌کند؟ قطعاً امریکایی‌ها ضرر می‌کنند.


ادامه در صفحه 14

نظر شما