شناسهٔ خبر: 5086363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

دخالت سنا، اجراي توافق را حدود 2 ماه به تاخير مي‌اندازد

صاحب‌خبر -

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت در نشست اين کميسيون عباس عراقچي اعلام کرد که دخالت سنا، اجراي توافق را حدود دو ماه به تاخير مي‌اندازد، از طرف ديگر قطعا هيچ کس نمي‌تواند از اماکن نظامي ما بازديد کند.

به گزارش ايسنا، سيدحسين نقوي حسيني در تشريح نشست کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: در اين جلسه با حضور عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده آخرين وضعيت و شرايط مذاکرات به همراه قشقاوي معاون وزير خارجه مورد بررسي قرار گرفت، در اين جلسه عراقچي گفت که بعد از بيانيه لوزان طرفين متوني را به‌عنوان پيش‌نويس تهيه کرده بودند که طي مذاکرات اخير اين متون به کار گرفته شد و تقريبا به يک متن واحدي دست يافته‌ايم که پرانتزهاي زيادي داشت. بخشي از مسائل کاملا روشن شده و پرانتزها حذف شده ولي بخش ديگري همچنان باقي مانده است. بنابراين هنوز مذاکرات سختي داريم. تا اينجا حدود 20 صفحه تهيه شده که بعد از مقدمه، بخشي مربوط به فعاليت هسته‌اي و بخشي مربوط به لغو تحريم‌ها و بخشي هم جدول زماني آن است. از دو روز آينده مجدداً کار روي متن را شروع مي‌کنيم. البته در ضمائم هنوز مسائل اختلافي داريم.

وي افزود: عراقچي همچنين گفت که آنچه که به نظر مي‌رسد اين است که ما توافق را در متن مذاکرات دست‌يافتني مي‌دانيم. البته بيرون از مذاکرات لابي صهيونيست، سعودي‌ها و داخل آمريکا تلاش‌هايي مي‌کنند که توافق انجام نشود. يکي از اعتراضات نمايندگان کنگره آمريکا و مقالاتي که سياسيون منتشر کردند اين است که توافق ايران را به‌عنوان يک قدرت صاحب فناوري هسته‌اي به رسميت مي‌شناسد. بالاخره اينکه طرح اخير به سنا آمد مبني بر اينکه اولا کنگره در متن تغييري ندهد و ديگر اينکه کنگره به اعلام مخالفت راي دهد (و اين يعني عدم قبول) و سوم اينکه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به کنگره بدهد. در چنين صورتي چه حالت‌هايي پيش مي‌آيد و کنگره سکوت مي‌کند. کنگره اعلام مخالفت مي‌کند که رئيس جمهور آن را وتو مي‌کند و شکست وتوي رئيس جمهور هم دو سوم آراي کنگره را مي‌خواهد که امکانپذير نيست.

نقوي حسيني ادامه داد: معاون وزير خارجه افزود که تنها اثر دخالت سنا، اجراي توافق را حدود 2 ماه به تاخير مي‌اندازد و الا اثر ديگري ندارد. حالا فرض کنيم کنگره وتوي رئيس جمهور را شکست، چه کسي ضرر مي‌کند؟ قطعاً آمريکايي‌ها ضرر مي‌کنند. چون ما به راه خود ادامه مي‌دهيم در حالي که وحدت 1+5 دچار شکست مي‌شود، تحريم‌ها متزلزل مي‌شود، شوراي امنيت توافق را تاييد کرده و نتايج حاصله به ايران مي‌رسد و اروپايي‌ها با ايران همراه شده‌اند، تحريم‌هاي آمريکايي به اين شکل لغو مي‌شود که تحريم‌هاي دولت آمريکا لغو مي‌شود. تحريم‌هاي کنگره توسط دولت متوقف مي‌شود. تحريم‌هاي مالي- اقتصادي اروپا لغو مي‌شود و تحريم‌هاي شوراي امنيت هم لغو مي‌شود، ما به دنبال همزماني اقدامات طرفين هستيم و در اين زمينه به راه‌حل‌هايي هم رسيده‌ايم.

برچسب‌ها:

نظر شما