شناسهٔ خبر: 50885005 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اجتماع نجیبانه مردم و کشاورزان اصفهانی؛

مطالبه حقابه زاینده‌رود همراه با تو دهنی به ضدانقلاب/ دولت تمام توان خود را برای احیای زاینده رود به کار گرفت

با تداوم خشکی زاینده رود، امروز کشاورزان اصفهانی و مردم این استان در کنار پل خواجو در بستر خشک زاینده رود اجتماعی مسالمت آمیز برای توجه دادن مسئولان به ضرورت احیای زاینده رود برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز، در پی تدوام وضعیت خشکی زاینده رود، امروز بار دیگر کشاورزان اصفهانی به همراه تعدادی دیگر از مردم استان، در بستر خشک رودخانه زاینده رود در جوار پل خواجو اجتماعی نجیبانه برگزار کردند.

مطالبه اجتماع کنندگان حل مشکل خشک شدن زاینده رود و جاری کردن زنده رود بود که از سال 1379 تاکنون به دلیل تصمیم گیری‌های خودسرانه و غیرمنطقی مسئولان وقت، خشکسالی و بارگزاری‌های فراتر از ظرفیت رودخانه دچار کم آبی شدید شده است و مسئولان را مجبور به مسدود کردن خروجی سد چادگان به منظور ذخیره آب شرب کرده است.

 

در طول این سال‌ها که زاینده رود دچار خشکی شده است، گهگاهی آب برای کشت و کار کشاورزان باز شده و در رودخانه جاری می‌شد اما امسال به دلیل خشکسالی بی سابقه و کاهش شدید عمق آب در سد، این اتفاق رخ نداد و کشاورزان شهر اصفهان و شهرستان‌های اطراف آن که تنها راه تأمین معیشتشان کشاورزی با آب زاینده رود بود، دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

علاوه بر آسیب دیدن بخش کشاورزی استان از خشکسالی زاینده رود، پدیده فرونشست نیز جای جای این استان را تهدید کرده است و هم اکنون شاهد این پدیده خطرناک در سراسر اصفهان هستیم.

اجتماع برای احیای زاینده رود که بیشتر از یک هفته است توسط کشاورزان شرق اصفهان آغاز شده است، چند روز پیش علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، را به اصفهان کشاند. وی در جمع کشاورزان از وعده پیگیری این مسأله خبر داد.

اگرچه این چندمین مرحله از اجتماع کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به عدم اقدام مسئولان برای احیای زاینده رودی است که زندگی و معیشت بسیاری از مردم این استان به آن وابسته است، اما این بار دولت تمام توان خودش را برای حل مشکل به میدان آورده تا عدم تحقق وعده های دولت های قبل را جبران کند.

از طرفی مردم اصفهان نیز به نجیبانه ترین شکل ممکن اسن اجتماع را برگزار کردند، اجتماعی که انتظامات آن را خود کشاورزان رنج دیده و زحمت کشیده بر عهده گرفتند و با نجابت تمام، ضمن حفظ آرامش و ادب، تلاش کردند حرف دل و اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

با وجود تلاش عناصر معاند و رسانه‌های ضدانقلاب برای جهت دادن اعتراض امروز مردم اصفهان به سمت مسائل سیاسی، اما مردم این استان تنها به مسأله جاری شدن زاینده رود پرداختند و ضدانقلاب را از سوءاستفاده از این اجتماع ناامید کردند. شعارهای امروز با حفظ احترام مردم سایر استان‌ها از جمله کشاورزان استان‌های همسایه همراه بود و مردم با شعارهایی نظیر «زاینده رود جاری، حق مسلم ماست» و «زاینده رود جاری، حق هر اصفهانی» تنها خواستار پیگیری موضوع جریان پیدا کردن زنده رود شدند.

در پی این اعتراضات رئیس جمهور به معاون اول خود دستور داد با کشاورزان گفتگو کند. پس از این دستور، محمد مخبر به وزاری نیرو و جهاد کشاورزی ماموریت داد در اسرع وقت برای حل مشکل حوزه آبریز زاینده‌رود در استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند. این خبر مرتب توسط شبکه خبر در حال زیرنویس شدن است.

شبکه اصفهان و خبرگزاری‌های مختلف اعتراض چندهزار نفری امروز مردم اصفهان را پوشش دادند و همراه با مردم اصفهان تلاش کردند صدای مظلومیت زاینده رود و کشاورزان خسارت دیده این استان را به گوش مسئولان برسانند.

مسئولان و کارشناسان حوزه آب در استان اصفهان پیش از این اعلام کرده‌اند مشکل زاینده رود قابل حل است و می‌توان با اقداماتی این رودخانه حیاتی را برای همیشه جاری کرد.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تنها راه حل مشکل زاینده رود، کنترل و مدیریت بارگزاری‌های بر روی این رودخانه است که در هر سه حوزه شرب، کشاورزی و صنعت مورد بهره برداری قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما