شناسهٔ خبر: 50824240 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هزار میلیارد دلار؛ یارانه انرژی پرداخت شده در مدت یازده سال

مشاور اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بر اساس آماری که دولت از پرداخت یارانه‌ها منتشر کرده در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ هزار میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما؛ آقای سعید رفیعی‌فر در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در یازده سال یاد شده ۴۱۰ میلیارد دلار یارانه نفت, ۳۲۴ میلیارد دلار یارانه گاز و ۲۵۱ میلیارد دلار یارانه برق در کشور پرداخت شده است.
 
وی اضافه کرد: در سال ۲۰۲۰ حدود ۵/۵ درصد از یارانه نفت، یک سوم یارانه گاز و ۲۴ درصد یارانه برق دنیا در ایران پرداخت شده که اگر این میزان را در بازه یازده ساله ابتدای ۲۰۱۰ تا انتهای ۲۰۲۰ حساب کنیم ۱۹ درصد یارانه نفت، ۳۳/۵ درصد یارانه گاز و تا ۱۸ درصد یارانه برق دنیا به طور متوسط سهم ایران بوده است. 
 
رفیعی‌فر گفت: این در حالی است که کشور نروژ که از ۱۹۹۸ صندوق ذخیره ارزی خود را تشکیل داده است ۱۳۷۰ میلیارد دلار موجودی دارد که این میزان برای کشور‌های ترکیه و چین در بازه زمانی ۳۰ ساله به ترتیب ۱۰۰ میلیارد دلار و ۳۳۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی است.
 
وی افزود: در سال ۲۰۱۰، ۳۳ کشور دنیا حدود ۹۶۹ میلیارد دلار یارانه نفت و گاز پرداخت می‌کردند که در سال ۲۰۲۰ این میزان به ۲۰ کشور با پرداخت ۳۶ میلیارد دلار یارانه کاهش پیدا کرده است، همچنین در سال ۲۰۱۰، ۳۹ کشور دنیا یارانه برق پرداخت می‌کردند که در سال ۲۰۲۰ به ۲۶ کشور کاهش یافت، یعنی ۱۳ کشور یارانه پرداختی خود در حوزه نفت، گاز و برق را در این ۱۱ سال به صفر رساندند، اما همچنان ایران در رتبه نخست پرداخت یارانه انرژی قرار دارد و در حالیکه در سال ۲۰۱۰ در ایران ۱۷ میلیارد دلار یارانه برق پرداخت شد این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافت.
 
مشاور اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بر اساس آمار منتشره، در ۱۱ سال ابتدای ۲۰۱۰ تا انتهای ۲۰۲۰ به هر ایرانی ۱۲ هزار و ۵۳۹ دلار یارانه پرداخت شده که این میزان برای هر ماه حدود ۹۵ دلار می‌شود که حتی اگر دلار را ۲۵ هزار تومان نیمایی در نظر بگیریم به طور متوسط ماهانه به هر ایرانی ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان یارانه پرداخت شده است که باید دید آیا این اعداد اعلامی در زندگی مردم تاثیر داشته است یا خیر؟
 
رفیعی‌فر افزود: برای حل این مشکل باید به نهاد تنظیم‌گری (رگولاتوری) روی آورد و با هدایت درآمد‌های ارزی به سمت صندوق ذخیره ارزی، پشتوانه ارزی مطمئنی برای کشور ایجاد کرد.

نظر شما