شناسهٔ خبر: 50820916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

نفتالی بنت حاضر به ملاقات با رابرت مالی نشد/ آژانس: تاریخ سفر گروسی به تهران در حال نهایی شدن است

صاحب‌خبر -
نفتالی بنت حاضر به ملاقات با رابرت مالی نشد/ آژانس: تاریخ سفر گروسی به تهران در حال نهایی شدن است

خبرگزاری آریا-رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که نخست‌وزیر این رژیم با رابرت مالی که در جریان سفر منطقه‌ای خود به اسرائیل رفته است، دیدار نخواهد کرد تا تاکیدی بر مخالفت قاطع اسرائیل با هر شکلی از احیای برجام باشد.
 به گزارش خبرگزاری آریا،روزنامه «اسرائیل‌هیوم» روز یکشنبه 23 آبان نوشت، اسرائیل نگران است که آمریکا به توافقی «بدتر» از برجام با ایران رضایت دهد و از همین رو، نفتالی بنت تصمیم گرفته است که برای نشان دادن مخالفت خود با احیای برجام، به نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران وقت ملاقات ندهد.
بر این اساس، دیدار یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، با مالی که برای روز دوشنبه 24 آبان در بیت المقدس تعیین شده بود، نیز هنوز قطعی نیست.
با این حال، بنی گانتز، وزیر جنک و ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی دولت بنت، همراه با شماری از مقام‌های نهادهای امنیتی، موساد و وزارت خارجه اسرائیل با مالی بر سر مسئله ایران گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.
به نوشته اسرائیل‌هیوم، دولت اسرائیل از آمریکا می‌خواهد که برای توافق با ایران «شتاب نکند». مقام‌های اسرائیل همچنین از این‌که آمریکا ظاهرا قصدی برای تحمیل مذاکرات در مورد توانمندی موشکی و حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه ندارد، ناخشنود هستند.
این روزنامه اسرائیلی افزوده که اسرائیل ظاهرا زیر فشار آمریکا است تا از مخالفت قاطع در برابر احتمال احیای برجام بپرهیزد و رفتاری مشابه رویکرد سرسخت بنیامین نتانیاهو علیه دولت آمریکا از خود نشان ندهد.
مالی در آستانه از سرگیری مذاکرات ایران با طرف‌های مانده در برجام، که روز هشتم آذر در وین و پس از وقفه‌ای حدودا شش ماهه برگزار خواهد شد، به منطقه رفته است تا مواضع متحدان آمریکا را «هماهنگ» کند.
رابرت مالی بعد از امارات به اسرائیل رفته و در ادامه سفر منطقه‌ای ده روزه خود، به عربستان و بحرین نیز سفر خواهد کرد.

پیام اسرائیل به رابرت مالی: رفع تحریم‌ها علیه ایران اشتباه است
مسئولین اسرائیلی به نماینده دولت آمریکا در امور ایران اطلاع دادند، از دیدگاه تل‌آویو رفع تحریم‌ها علیه (مردم) ایران امری اشتباه و گامی ناصحیح است.
 پایگاه اطلاع رسانی یا نت وابسته به یدیعوت احارانوت در این رابطه نوشت مسئولین اسرائیلی در گفتگوهای خود با رابرت مالی فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که به (فلسطین اشغالی) سفر کرده اعلام خواهند کرد، از دیدگاه آنها رفع تحریم‌ها علیه ایران امری اشتباه است.
به نوشته این پایگاه عبری زبان مالی که برای مشاوره و رایزنی با مسئولین اسرائیلی پیش از آغاز مذاکرات وین به فلسطین اشغالی سفر کرده قرار است دوشنبه با بنی گانتس وزیر جنگ و ایال هولتا مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و نیز شماری از مسئولین عالی رتبه نهادهای نظامی، اطلاعاتی (موساد) و وزارت خارجه دیدار کرده و با آنها در رابطه با از سرگیری مذاکرات با ایران که قرار است 29 ماه جاری میلادی (8 آذر) در وین آغاز شود، به رایزنی بپردازد.
منابع آگاه به این رسانه خبر دادند، اسرائیل پیامی را به مالی خواهد رساند که باید از شکل گیری توافقی ساده با ایران جلوگیری به عمل‌‌ آید و در این نشست‌ها حتما باید طوری عمل کرد که نشان داده شود واشنگتن پلان (ب) هم برای احتمال شکست مذاکرات در اختیار دارد.
در پایان این گزارش هم تاکید شده است، بزرگترین نگرانی اسرائیل آن است که ایرانی‌ها بتوانند آمریکایی‌ها را مجبور کنند در مقابل توقف غنی سازی اورانیوم، تحریم‌ها را رفع کنند از اینرو مسئولین اسرائیلی به مالی توضیح خواهند داد که بازگشت به توافق و رفع تحریم‌ها اقدام اشتباهی است.

آژانس: تاریخ سفر گروسی به تهران در حال نهایی شدن است
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با تائید دریافت دعوتنامه ایران برای سفر مدیرکل این سازمان به تهران اعلام کرد که تاریخ انجام این سفر در حال نهایی شدن است.
لارنس نورمن خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال با اعلام این خبر در توئیترش افزود که به گفته منابع آگاه، بخشی از علت تاخیر این سفر به دلیل بیماری وزیر امور خارجه ایران بوده که مدیرکل آژانس خواستار ملاقات با وی بوده است.
گروسی پس از انتشار سلسله گزارش‌های تحریک‌آمیز علیه برنامه اتمی ایران، فشارها برای دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران را افزایش داده است.
او مهرماه گذشته در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز خواستار ملاقات با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شد تا درباره موضوعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران با وی رایزنی کند. وی مدعی شد: من به این تماس در سطح سیاسی نیاز دارم. این (درخواست) اجتناب ناپذیر است چون بدون آن نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.
گروسی گفت که تاکنون قادر به گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران نشده است. این درحالی است که گروسی دو ماه پیش برای دیدار با مقامات ارشد ایران به تهران سفر کرد و امیرعبداللهیان هم اخیرا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا سفر مجدد مدیرکل آژانس به ایران را ترتیب دهد.
مدیرکل آژانس جمعه گذشته نیز با تکرار ادعاهای غیرسازنده علیه ایران مدعی شد که برای گفت‌وگو درباره فهرست بلندی از مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران لازم است که با مقامات ارشد کشور دیدار کند.
وی در حاشیه یک اجلاس اتمی در وین به خبرنگاران گفت که به استثنای مذاکرات فنی با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هیچ تماسی با دولت جدید در تهران نداشته است.
گروسی که به تعبیر رسانه‌های غربی انتظار داشت پیش از برگزاری نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات ایران دیدار کند،   این مساله را «حیرت‌آور» خواند و ادعا کرد که فهرست بلندی از مسائل است که باید درباره آن مذاکره شود. وی افزود که تماس‌ها باید زودتر برقرار می‌شد.
سخنگوی وزارت خارجه امروز اعلام کرد که تاریخ سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به مدیر کل آژانس اعلام شده و وی به زودی به تهران سفر می‌کند. سعید خطیب‌زاده گفت: گروسی در این سفر علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهد داشت.

اولیانوف: خودداری از اقدامات و اظهاراتی که می‌تواند لغو تحریم‌ها را پیچیده کند، بسیار حائز اهمیت است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌‎های بین‌المللی درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در صفحه توییترش نوشت: در آستانه ازسرگیری آتی مذاکرات وین درباره برجام، خودداری از اقدامات و اظهاراتی که می‌تواند جست‌وجوی [راهکاری برای] عادی‌سازی وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها را پیچیده کند، بسیار حائز اهمیت است.
 نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش توصیه‌ای را برای جلوگیری از پیچیده شدن جست‌وجوی راهکاری برای عادی‌سازی وضعیت پیرامون برجام مطرح کرد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌‎های بین‌المللی درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در صفحه توییترش نوشت: در آستانه ازسرگیری آتی مذاکرات وین درباره برجام، خودداری از اقدامات و اظهاراتی که می‌تواند جست‌وجوی [راهکاری برای] عادی‌سازی وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها را پیچیده کند، بسیار حائز اهمیت است.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن[خرداد] برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.
دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات 29 نوامبر[8 آذر] از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

چین و آمریکا درباره در مورد مساله هسته ای ایران تبادل نظر کردند
گزارش رسانه‌های چین حاکی است 2 روز پیش از برگزاری نشست مجازی روسای جمهوری چین و آمریکا، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله امنیت انرژی، تغییرات اقلیمی و موضوع هسته ای ایران تلفنی گفتگو کرده اند.
به گزارش رادیو بین المللی چین، وانگ یی در این تماس تلفنی گفت که رئیس جمهور «شی جین پینگ» و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی 16 نوامبر (25 آبان) یک نشست ویدیویی برگزار خواهند کرد. این نشست که توجه جهانی را جلب کرده، نه تنها یک رویداد مهم در روابط چین و آمریکا محسوب می‌شود، بلکه یک اتفاق مهم در روابط بین‌الملل خواهد بود
وزیر خارجه چین تاکید کرد: مردم دو کشور و جامعه جهانی امیدوارند که این نشست به نتایجی برسد که برای هر دو کشور و جهان مفید باشد. سران دو کشور نقش کلیدی در هدایت جهت پیشرفت روابط چین و آمریکا دارند و باید در یک مسیر حرکت کنند. آمریکا و چین ضمن آمادگی خود برای این دیدار، باید اطمینان حاصل کنند که این نشست مهم با موفقیت برگزار می‌شود و روابط چین و آمریکا را به مسیر توسعه سالم و با ثبات باز می‌گرداند.
بلینکن نیز در این رایزنی تلفنی گفت که جهان توجه زیادی به دیدار آنلاین سران آمریکا و چین دارد و هر دو طرف برای این اقدام آمادگی کامل دارند و پیشرفت مثبتی صورت گرفته است.
وی افزود: ایالات متحده در انتظار آن است که در این دیدار نظرات خود درباره روابط دوجانبه با چین را براساس روح احترام متقابل به اشتراک گذارد و سیگنال قوی به جهان صادر کند.
وانگ یی در ادامه طی واکنش به سخنان و اقدامات اشتباه اخیر ایالات متحده در خصوص موضوع تایوان، موضع قاطعانه چین را بیان کرد و گفت: اگر ایالات متحده واقعاً خواهان حفظ صلح در تنگه تایوان است، باید صریح و قاطعانه با هرگونه اقدام جدایی طلبانه تایوان مخالفت کند و به تعهدات روشن سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند بماند.
به گفته وی دولت آمریکا باید سیاست چین واحد را به مرحله اجرا درآورد و دیگر سیگنال‌های اشتباه را به نیروهای جدایی طلب تایوان ارسال نکند.
دو طرف همچنین درباره موضوعاتی مانند امنیت انرژی، تغییرات اقلیمی و موضوع هسته ای ایران تبادل نظر و بر ادامه رایزنی برای مقابله با چالش‌های مختلف جهانی توافق کردند.

رایزنی رابرت مالی با وزیر خارجه بحرین درباره مذاکرات احیای برجام
فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران امروز شنبه با وزیر خارجه بحرین در مورد آخرین تحولات برجام به بحث و گفتگو پرداخت. به گفته منابع بحرینی در این دیدار آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای بین گروه 1+5 با ایران و تلاش‌های صورت گرفته برای از سرگیری مذاکرات وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خبرگزاری بحرین اعلام کرد، رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر خارجه بحرین در دوبی دیدار و گفتگو کرد.
به گفته منابع بحرینی در این دیدار آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای بین گروه 1+5 با ایران و تلاش‌های صورت گرفته برای از سرگیری مذاکرات وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر اساس این خبر، دو طرف همچنین آخرین تلاش‌های صورت گرفته برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه در سایه چالش‌ها و خطرات را هم مورد بحث و بررسی قرار دادند.

چاووش اوغلو: موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران برای ثبات منطقه مهم است
وزیر خارجه ترکیه بر اهمیت و ضرورت رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تاکید کرد.
 مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ظهر روز دوشنبه بعد از گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبدالهیان در تشریح نتایج دور اول مذاکرات بین هیات های ایرانی و ترکیه در تهران گفت: در این دیدار در مورد مسائل دو جانبه و منطقه ای رایزنی و گفت وگو کردیم.
وزیر خارجه ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه ما معتقدیم تحریم های اعمال شده علیه ایران ظالمانه است، گفت: کسانی که از برجام خارج شده اند باید به این چهارچوب برگردند و تحریم هایی که علیه ایران اعمال کرده اند را بردارند. ما از اینکه مذاکرات مجددا آغاز می‌شود خوشحال هستیم و امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه برسد. به نتیجه رسیدن این مذاکرات نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر ایجاد هرچه بیشتر ثبات در منطقه مهم است.
این دیپلمات عالی رتبه ترکیه ای همچنین با بیان اینکه در دیدار امروز با امیر عبدالهیان در خصوص تحولات عراق، افغانستان، تحولات قفقاز جنوبی، یمن و ... رایزنی کرده گفت: درمورد موضوع عراق ما طرفدار ثبات در عراق هستیم و حمله‌ای که نسبت به نخست وزیر این کشور شده است را محکوم می کنیم. در مورد موضوع سوریه و همکاری های دو کشور امیدواریم که بتوانیم در سطوح عالی نشست هایی را برگزار کنیم و گفت وگوها در این زمینه را به پیش ببریم. هر دو کشور ایران و ترکیه در مورد افغانستان و لزوم ایجاد ثبات در آن دیدگاه های نزدیکی دارند. در مورد بسیاری از مسائل منطقه دیدگاه های دو کشور همپوشانی زیادی دارد. ما در مورد افغانستان تاکید بر تشکیل دولت فراگیر در آن داریم و این را راه‌حل مسائل می دانیم.
وی با بیان اینکه انشالله دیدار امروز و رایزنی های صورت گرفته در آن باعث شود که شتاب بیشتری در روابط دو کشور و تحقق توافق های صورت گرفته ایجاد کند، گفت: من در اینجا می خواهم به شعری از شاعر ایرانی سهراب سپهری اشاره کرنم، شعر «خانه دوست کجاست»، ما همواره خانه دوست را ایران می دانیم و امروز به خانه دوست خود سفر کرده ایم و از بابت این سفر خوشحال هستیم.

رایزنی لودریان و بلینکن درباره از سرگیری مذاکرات وین
وزیران امورخارجه فرانسه و آمریکا درباره از سرگیری مذاکرات وین رایزنی کردند.
 ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که روز شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا گفت‌وگو کرده است.
لودریان نوشت: من با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود درباره وضعیت اوکراین، باتوجه به تلاش های کنونی (درخصوص این کشور) و همچنین پرونده ایران همزمان با نزدیک شدن به از سرگیری مذاکرات با ایران (بر سر احیای برجام) گفت‌وگو کردم.
وی هفته گذشته نیز با حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه کشورمان درباره مذاکرات احیای برجام در وین رایزنی و تاکید کرد که این رایزنی ها می بایست از همان نقطه ای که در ٢٠ ژوئن متوقف شده بود از سر گرفته شود.
قرار است دور هفتم مذاکرات ایران و ١+٤ درخصوص بازگشت به برجام و رفع تحریم های ایران روز ٢٩ نوامبر (هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش برگزار شود.

نظر شما