شناسهٔ خبر: 50803791 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت:

اطلاع رسانی برای پیشگیری از عوارض دیابت اهمیت بسزایی دارد

دکتر محمد رضا شفیع پور فوق تخصص غدد گفت :باید کاری کنیم که افراد مبتلا به دیابت راحتتر بتوانند از امکانات موجود برای جلوگیری ازپیشرفت بیماری دیابت استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا رفسنجان، این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان به مناسبت روز جهانی دیابت که مصادف با ۲۳ آبان ماه یا ۱۴ نوامبر است شعار امسال را  دسترسی به مراقبت های دیابت  خواند و گفت: در هفته دیابت  باید اطلاع رسانی  همگانی انجام شود تا در آینده از مشکلاتی که برای بیماران مبتلا به دیابت ایجاد می شود جلوگیری کنیم . 

وی با اشاره به شعار هفته جهانی دیابت (( دسترسی به مراقبت های دیابت))  ادامه داد: باید کاری کنیم که مبتلایان به دیابت  راحتتر بتوانند از امکانات  برای درمان بیماری خود  وپیشگیری از عوارضی که این بیماری به دنبال خواهد داشت استفاده کنند .

دکتر محمد ر ضا شفیع پور با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به دیابت دلیل آنرا تغییر در شیوه زندگی  و عدم تحرک و تغذیه نامناسب دانست و گفت : در ایران ۱۴ درصد افراد بالای ۲۰ سال مبتلا به دیابت هستند .  

این فوق تخصص غدد بیماری دیابت را گروهی از بیماری ها دانست که قند خون بالااست و بدن نمی تواند از این مقدار قند بالاستفاده کند تعریف کرد و عوارض آن را عروق ریز و درشت خواند و گفت :  عروق ریز مانند درگیری چشم ودرگیری کلیه و درگیری اعصاب محیطی است. درگیری عروق درشت مانند تغییر درعروق مغزی و عروق قلبی  عروق اندام تحتانی که در نتیجه آن  قطع اندام ها را به دنبال خواهد داشت که در حال حاضر شایع ترین دلیل قطع عضو در جهان دیابت است . 

شفیع پور در مورد انواع دیابت توضیح داد:  دیابت نوع یک معمولا در سن پایین با علایم کاهش وزن پرنوشی وپر ادراری بروز می کند و دیابت نوع ۲ که غیر وابسته به انسولین نام دارد و ۹۰ دصد مبتلایان در این گروه قرار دارند که با توجه با شیوع چاقی این نوع دیابت را در سن های پایین هم می بینیم؛نوع دیگر دیابت بارداری است که قند بالا در زمان حاملگی مشخص می شود که اگر کنترل نشود عوارض مادری و جنینی ایجاد می کند . 

این فوق تخصص دیابت ادامه داد: افرادی که در خطر دیابت هستند باید برای تشخیص دیابت آزمایش قند چک کنندکه این افراد شامل افرادی می شود که دارای  1-افزایش وزن۲-بی تحرکی۳-سابقه فامیلی دیابت ۴-افزایش فشارخون ۵-افزایش چربی خون  هستند.

محمدرضا شفیع پور تاکید کرد : بسیار اهمیت دارد که مردم آگاهی های لازم در خصوص دیابت را داشته باشند  زیرا  بیماری دیابت  بیماری مزمنی است و تا آخر عمر نیاز به درمان دارد و همزمان با درمان دیابت درمان فشار خون و چربی بالا هم باید انجام شود . 

این فوق تخصص غدد اضافه کرد:  رزیم غذایی افراد مبتلا به دیابت بسیار اهمیت دارد و روزانه ۳۰ دقیقه ورزش و ۵ روز در هفته باید انجام شود و کاهش وزن بسیار کمک کننده است . 

وی تاکید کرد:فرد مبتلا به دیابت باید از سیگارو مواد مخدر دوری کند .

شفیع پور گفت : کلینیک دیابت در بیمارستان حضرت علی بن ابیطالب (ع ) فعال است و همه روزه آموزش لازم توسط پرستاران وپزشکان این مرکز به بیماران داده می شود

وی ادامه داد : ۵ هزار پرونده الکترونیک ثبت شده  در کلینیک دیابت داریم که بیشترین مراجعین بیماران مبتلا به دیابت  ۲ هستند .  

فوق تخصص غدد اظهار کرد:درزمان کرونا مراجعات مبتلایان به دیابت به پزشکان کمتر بود ودلیل آن هم ترس از اجتماع و کرونا بود  و همین امر سبب شد که مراقبت های این بیماران کمتر انجام شود و توصیه می شود در این ایام کرونا بیماران مراقبتهای منظم تری داشته باشند تا اگر مبتلا به کرونا می شوند عوارض کمتری داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما