شناسهٔ خبر: 50800093 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

راهکارهای طب سنتی برای درمان دیابت

حسین خیراندیش به مناسبت روز جهانی دیابت به تشریح راه‌های درمانی طب سنتی برای بیماری دیابت پرداخت و توصیه کرد: اگر بنا داریم به درمان دیابت بپردازیم باید از ضد دیابت‌های گرم استفاده کنیم. سیب ترش، زردالو، کیوی و به ضد دیابت هستند و به پخته شده داخل سرکه به سرعت دیابت را کاهش می‌دهد. حسین خیراندیش به مناسبت روز جهانی دیابت به تشریح راه‌های درمانی طب سنتی برای بیماری دیابت پرداخت و توصیه کرد: اگر بنا داریم به درمان دیابت بپردازیم باید از ضد دیابت‌های گرم استفاده کنیم. سیب ترش، زردالو، کیوی و به ضد دیابت هستند و به پخته شده داخل سرکه به سرعت دیابت را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، حسین خیراندیش پدر طب سنتی ایران طی نشستی خبری به مناسبت روز جهانی دیابت، نسبت به عوارض کرونا هشدار داد و گفت: عوارض کرونا سردی بر جای می‌گذارد و این سردی باعث افسردگی می‌شود و در تن و بدن سودا پدید می‌آورد که زمینه گرایش سریع به دیابت را فراهم می‌کند. اگر این دیابت فراگیر شود باید اقدامات ضد سودا انجام دهیم.

آب سرد زمینه بروز دیابت را فراهم می‌کند

وی به راه حل جلوگیری از ابتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از کار‌های ثمربخش گرم نگه داشتن گوارش است. سبد غذایی باید به سمت موادغذایی گرم مزاج برود. نوشیدن آب سرد بین غذا به ویژه نجویدن یا کم جویدن غذا باید قطع شود. هر قدر غذا کامل‌تر جویده شود خلط لطیف‌تر و خون رقیق‌تری تولید می‌کند و سودا شکل نمی‌گیرد. آب سرد معده را سرد و زمینه بروز دیابت را فراهم می‌کند پس بهتر است نوشیده نشود و به جای آن بهتر است از آب جوشیده خنک شده استفاده کنیم. 

وی در ادامه طب سنتی را در مراحل اول تولد خود دانست و گفت: طب سنتی در حال برداشتن گام‌های اولیه تولد است. ۱۰ سال اول مربوط به معرفی آن است، ۱۰ سال دوم روی زمینه اجتماعی و ۱۰ سال سوم زمینه علمی و دانشگاهی کار می‌شود. دهه آینده، دهه کار علمی است و باید با زبان علمی گزارشات مطرح شود.

وی برخورد افراطی با طب سنتی را موجب زیان جامعه دانست و به مقایسه طب سنتی ایران با طب سوزنی و چینی پرداخت و گفت: طب سنتی نسبت به طب چینی چهار مزاجه است و با اقلیم‌های چهارگانه و مزاج‌های گوناگون قابلیت سازگاری دارد، همچنین قابل برگردان به زبان علمی است و کم و کاست طب جدید را می‌تواند رفع کند.

وی تصریح کرد: تجربیات طب سنتی اگر در اختیار طب جدید قرار بگیرد می‌تواند رشد پیدا کند. من در دانشگاه‌هایی که طب سوزنی و چینی تدریس می‌کردند حضور داشتم؛ خود آنان نیز از طب سنتی ایرانی استفاده می‌کردند.

خیراندیش در خصوص راه‌اندازی دانشکده‌های طب سنتی نیز گفت: برای این کار مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را داریم. در دولت قبل موضوع طب سنتی کنار گذاشته شد و شاهد بی‌توجهی و بی‌عنایتی به این طب بودیم ولی امیدواریم در دولت جدید اتفاقات خوبی بیفتد.

وی با اشاره به اینکه در مدت فعالیت دولت جدید اقدامات خوبی در زمینه احیای آیین نامه‌های طب سنتی انجام شده است، اظهار کرد: اگر سازمان طب سنتی اجرا شود و عنایت مجلس باشد، موتور طب سنتی با سرعت زیاد حرکت خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله تفاوت طب سنتی و طب اسلامی اشاره کرد و گفت: مجموع اطلاعات برآمده از حکمای طبابت سنتی، طب سنتی را پدید آورده است. طب اسلامی برآمده از مجموعه احادیث و روایات دارای برد درمانی است. اطلاعات پایه طب در طب سنتی است، اما از اطلاعات موجود در روایات و احادیث هم نباید غافل بود. یک ساختار اشتراکی بینشان وجود دارد مثلا هیچ حدیثی بدون توجه مزاجی وجود ندارد.

خیراندیش با اشاره به روز جهانی دیابت گفت: در شرایط جاری و با وجود کرونا که زمینه سودازایی و سردی دارد دیابت را سودای سرد معرفی می‌کنیم و اگر این دو بیماری پیوند بخورند شیوع بسیار گسترده‌ای در حوزه دیابت داریم که لازم است به سبک زندگی توجه کنیم.

تفاوت دیابت گرم و سرد 

وی تصریح کرد: امروز دیابتی که در طب سنتی معرفی می‌شود را نداریم چرا که دیابت گرم است. مردمان قدیم به خاطر طبع گرم دیابت گرم داشتند. عمده دیابت امروز حتی در افراد گرم مزاج دیابت سرد است که در کودکان و زنان باردار و ... به دلیل تغییر سبک زندگی می‌بینیم.

بِه پخته شده داخل سرکه به سرعت دیابت را کاهش می‌دهد

این پزشک طب سنتی اضافه کرد: اگر بنا داریم به درمان دیابت بپردازیم باید از ضد دیابت‌های گرم استفاده کنیم. سیب ترش، زردالو، کیوی و به ضد دیابت هستند و به پخته شده داخل سرکه به سرعت دیابت را کاهش می‌دهد.

خیراندیش به راه‌های پیشگیری از دیابت نیز اشاره کرد و گفت: کاهش سطح صفرای بدن با افزایش دیابت رابطه مستقیم دارد، به همین منظور برای پیشگیری از دیابت سرد بهتر است در رژیم غذایی خود از غذاهای صفرازا بیش‌تر استفاده کنیم؛ غذاهای شور، تلخ، شیرین و تند از جمله غذاهای صفرازا هستند.

وی ادامه داد: در حوزه طب سنتی درمان دیابت به وسیله عرق گزنه، عرق نعنا، عرق شمبلیله و بِه مخلوط شده با سرکه صورت می‌گیرد و مصرف میوه‌های زردآلو، کیوی، سیب ترش و بِه نیز می‌تواند در پیشگیری از دیابت گره‌گشا باشد. همچنین پیاده‌روی روزانه و تنفس هوای لطیف به شکل تنفس عمیق، گردش خون را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود سودا و به دنبال آن دیابت به وجود نیاید.

انتهای پیام

نظر شما