شناسهٔ خبر: 50795630 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

چاووش اوغلو با رییس جمهور دیدار می‌کند/ اتفاق جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل نگرفته است/ برای رفع تحریم ها گفتگوها را ادامه می‌دهیم/ گروسی به‌زودی به تهران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: اتفاق جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل نگرفته است. منتظر جدیت طرف مقابل هستیم، موضوعات منطقه ای مورد علاقه دو طرف در این گفتگوها بررسی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، «سعیدخطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: امروز میزبان وزیر خارجه ترکیه در تهران هستیم. چاوش اوغلو با رییس جمهور هم دیدار می کند، موضوعات دو جانبه و منطقه ای در این سفر بررسی خواهد شد.

خطیب زاده با اشاره به ادعا برخی منابع سعودی و صهیونیستی در خصوص فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه بیان کرد: این خبرسازی رسانه های صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر تازه نیست، روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف از عمق برخوردار است. فرمانده گروه مستشاری ایران در سوریه در پایان ماموریت موفق خود مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و همچنین مدالی از وزیر دفاع سوریه دریافت کرد. کسانی که جایگاه ایران ‌ و سوریه را می دانند یقین دارند که این اظهارات ارزش جواب دادن ندارد. می خواهم اگر عکس ها را ندارید در اختیار دوستان قرار دهند.

خطیب زاده در خصوص اظهارات گروسی مبنی  بر اینکه من تاکنون نتوانستم با مقامات دولتی ایران صحبتی داشته باشم؛ بیان کرد: تصور نمی‌کنم اظهاراتی که نقل کردید منتسب به گروسی باشد.  گروسی یک مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی و دوستان ما در نمایندگی در وین دارد و از ایشان دعوت شده و تاریخ برای سفر ایشان پیشنهاد شده و به زودی عازم ایران خواهد بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم. مراودات ایران و آژانس مثل همیشه در جریان است . ایشان در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ایران و عربستان مطرح کرد: اتفاق جدیدی در روابط ایران و عربستان شکل نگرفته است. منتظر جدیت طرف مقابل هستیم، موضوعات منطقه ای مورد علاقه دو طرف در این گفتگوها بررسی شده است.

خطیب زاده بیان کرد: قطعاً بررسی های ایران به جمع بندی رسیده است که با ۱+۴ برای زمان مذاکره به توافق رسیدیم.  آنچه در فرایندهای بررسی ما به نتیجه رسید این است که گفت وگوها برای رفع تحریم ها ادامه پیدا خواهد کرد. تمرکز هم در وین بر این است که تحریم های مرتبط با برجام و تحریم هایی که بعد از خروج ترامپ از برجام ایجاد شده، همه به صورت یک جا و مؤثر برداشته شوند. تمرکزمان در وین بر رفع  همه تحریم هایی است که به صورت یکجانیه و غیرقانونی توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده است. ما درخواست و نیت ایالات متحده را شنیدیم که مایلند به اعضای ۱+۴ بپیوندند اما آنچه برای ما مهم است اطمینان از رفع تحریم ها و تضمین های ضروری برای راستی آزمایی آن است. همه اینها در گفت وگوهای پیش رو مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پرداخت بدهی انگلیس به ایران گفت: عمده بحث های ما در سفر آقای باقری و مذاکرات، بدهی انگلیس به ایران است. پرداخت این بدهی ۴ دهه به تعویق افتاده و این پرداخت قطعی است. طبق قوانین محلی و دادگاه باید این بدهی توسط انگلیس پرداخت شود. ما این موضوع را مدام پیگیری می کنیم.

او با اشاره به سفر نماینده رییس جمهور در امور افغانستان به کابل گفت: این سفر به عنوان نماینده ویژه ایران در امور افغانسنتان انجام و گفت‌وگوهایی با هیأت حاکمه سرپرستی در افغانستان انجام خواهد شد و درباره وضعیت امروز و فردای مردم افغانستان گفت‌وگو به عمل خواهد آمد. تلاش کردیم مردم افغانستان کمترین تاثیر را از تحولات افغانستان و خروج فاجعه بار آمریکا از این کشور داشته باشند. درخصوص برخی موضوعاتی که مسئولیت هیأت حاکمه افغانستان است نیز گفت ‌وگو می‌شود. نگران افراطی گری و تروریسم هستیم. بدترین و منزجرکننده شکل تروریسم در حمله به نمازگزاران است که چندین بار اتفاق افتاده است مسئولیت مستقیمی هیأت حاکمه دارد که از امنیت نمازگزاران و مردم افغانستان حفاظت کند. متأسفانه گزارش هایی از فعالیت های داعش داریم که نگران کننده است و از جمله موضوعاتی است که در این سفر گفت وگو خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر آزادسازی ۳/۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران گفت: ما در این مورد اطلاعات ریز نمی دهیم و اگر بانک مرکزی مصلحت بداند توضیح می دهد. ما منابع متعددی خارج از کشور داریم و‌در حال آزادسازی آنها هستیم، کالاهای اساسی که در حال ورود به کشور است، یعنی پولها آزاد می‌شود اما از یک منبع نیست.

او درخصوص گروهک‌های تروریستی در خاک عراق و انجام عملیات در خاک ایران اظهار کرد: اشراف اطلاعاتی در خصوص این اقدامات وجود دارد، متأسفانه گروهکهای محدودی هستند که با عملیات ایذایی از اقلیم کردستان و از خاک عراق وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند و بعد فرار می کنند و به خاک عراق بر می گردند. برخوردها در سطح خودش انجام شده است، اما درسطح دیپلماتیک هم اعتراض جدی و رسمی ایران به طرف عراقی اعلام شده است و به آنها گفته شده است که جمهوری اسلامی ایران نمی تواند شاهد ادامه این وضعیت باشد، عراق هم باید بداند در چارچوب حسن همسایگی نمی تواند مأمن برخی از این گروهک های تروریستی شود.

او با اشاره به سفر رابرت مالی به منطقه و برنامه ایران برای رایزنی با همسایگان اظهار کرد: ایران با همه کشورهای منطقه به غیر از یکی دو کشور که قطع رابطه است رفت و آمد و رایزنی دارد. در حوزه خلیج فارس از عمان، قطر، کویت و امارات، در حوزه غرب و شرق هم کشورهای عراق، ترکمنستان، ترکیه، پاکستان و ... رفت و آمدها به صورت نزدیک برقرار است. رفت و آمدها بین تهران و این کشورها حاکی از روابط نزدیک است. اگر منظور شما این است که جمهوری اسلامی ایران درباره گفت‌وگوهای وین با کشورهای منطقه صحبت کند، ما با منطقه درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت می‌کنیم و با اعضای ۱+۴ در خصوص توافقنامه ای که بوده و رفع تحریم ها صحبت می کنیم.

او در خصوص سفر باقری به وین و نقطه شروع مذاکرات گفت: سفر دکترباقری به اروپا که شامل انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا بود در ظرفیت معاونت سیاسی انجام شد و البته ایشان مذاکره کننده ارشد است و سه کشوری که در سفر بودند در گفت‌وگوهای وین حاضر هستند، طبیعی است بخشی از گفت‌وگوها در پایتخت‌ها به مذاکرات وین اختصاص یافته است. ایشان در همه این کشورها علاوه بر مذاکره کنندگان ارشد این کشورها با مسئولین روابط دوجانبه و مسئولین منطقه‌ای در وزارت خارجه‌های آن کشورها ملاقات داشت و سفرش سه بعد داشته است. با مسئولین دوجانبه، منطقه‌ای و مذاکره کنندگان ارشد دیدار کرده است. لذا ظرفیت این سفر را نباید به گفت وگوها در وین فروکاست. آن‌چه مهم است، این است که چگونه به توافق خوب در وین دسترسی پیدا کنیم. اینکه گفت‌وگو از کجا شکل بگیرد موضوع ثانویه و کم اهمیت است. موضوعات اختلافی روشن است.آمریکا باید رویکرد خود را برای اطمینانی که لازم داریم و برای رفع تحریم‌ها که بر ضد ملت ایران اعمال شده است، تغییر دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به رزمایش در دریای سرخ با مشارکت اسرائیل، آمریکا و بحرین و امارات بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت و تمامیت ارضی و ثبات منطقه و خودش کاملا حساس است و از اطمینان کافی برخورداریم که این ثبات و آرامش توسط برخی که به دنبال ناامنی و ناآرامی هستند به هم نخورد. نفس این‌که ریشه‌های ناامنی و ترور به منطقه ما بیاید یعنی رژیم صهیونیستی و برخی کشورها با اشتباهات محاسباتی وارد مراودات خاص با این رژیم شوند امر مضموم است. ایران در سطحی از اقتدار و آمادگی هست که همه می‌دانند نباید به مرحله بی ثباتی و ناامنی در منطقه نزدیک شوند.

او درخصوص اظهارات اخیر بایدن مبنی وجود نفت کافی برای کاهش خرید نفت از ایران بیان کرد: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، این است که ایالات متحده تحریم هایی که یکجانبه و غیرقانونی و فراسرزمینی علیه ملت ایران اعمال کرده، مرتفع می‎شود. ما در روابط بین‌الملل و گفت‌وگوهایمان در موضوعات مختلف، هیچ وقت گفت‌وگوها را براساس خوش بینی نچیدیم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین و در عمل است. آن‌چه بایدن می‌گوید نشان می‌دهد چقدر دنیا متصل به هم است و هیچ کشوری قابل جدا شدن و حذف از هیچ بازاری نیست. سال‌ها آمریکا تلاش کرده ملت ایران را از بازارهای جهانی خارج کند ولی هر روز کمتر نتیجه گرفته است و آن‌هم به خاطر جوانانی است که خلاق کار می‌کنند و هر چه تلاش کنند چند گام از جوانان ما عقب هستند. بایدن باید توجه کند، به دقت رفتارش توسط تهران رصد و ارزیابی می‌شود و براساس همین رفتارها گفت‌وگوها را در وین جلو می‌بریم.

او درباره ازسرگیری روابط کشورهای عربی با سوریه گفت: سوریه یکی از کنشگران مهم در جهان عرب بوده است و کسانی که در این زمینه تلاش کردند، جهان عرب و منطقه را تضعیف کرده اند. جای خوشحالی دارد که کشورها ابتدا به صورت پنهان و امروز هم با پذیرفتن واقعیت‌های روی زمین، به صورت آشکار روابط خود را با سوریه به عادی سازی می‌رسانند این به نفع همه ملت‌های منطقه است. ایران از این روند نه تنها استقبال می‌کند بلکه تمام تلاش خود را می‌کند این روند تسریع شود و کشورهای عرب و سوریه مجددا روابط عادی خود را از سر بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اتباع ایرانی گرفتار در مرز بلاروس گفت: سفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی فارغ از این‌که اتباع ایرانی چرا و چگونه گرفتار شده‌اند فارغ از هر ملاحظه‌ای وقتی متوجه می‌شوند به کمک آنها می‌شتابند. فارغ از اینکه افراد بدون توجه به هشدارهای جدی نهادهای امنیتی فریب می‎خورند. بارها گفته شده که مراقب باندهای قاچاق باشند که با وعده های فریب دهنده اتباع جمهوری اسلامی ایران را با خیال واهی به مرزهایی با دمای چندین درجه زیر صفر می کشانند و بدون حمایت رهایشان می کنند و بعضاً نمی توانیم جایشان را پیدا کنیم. سفارتخانه‌های ایران پناهگاه‌ ایرانیان هستند. ولی باید مردم این هشدار را جدی بگیرند که متاسفانه گروه‌هایی به صورت فریب دهنده و با وعده‌های توخالی آنها را به جاهای خطرناک می‌کشانند و اتفاقات ناگواری برای آنها رخ می‌دهد. این پیامی است که همه باید به طور جدی به آن توجه کنند.

بیشتر بخوانید:

  • محمد خزاعی : سینما شاخص فرهنگی بین المللی ایران در جهان است/ ضرورت بکارگیری سینما در دیپلماسی عمومی
  • بررسی آخرین تحولات روابط ایران و جمهوری آذربایجان

نظر شما