شناسهٔ خبر: 50769257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

امکان بازگشایی کنسولگری‌های ایران و عربستان وجود دارد؟

چهار دور نشست بین ایران و عربستان اگرچه هیچ نتیجه مشخصی تاکنون نداشته، اما می‌توان گفت از اتهام‌زنی بین طرفین بهتر است. وزیر خارجه عربستان روز گذشته در مصاحبه با فرانس‌24 گفته است «در مذاکرات با ایران شاهد پیشرفت بودیم».

صاحب‌خبر -

البته جمله کامل او درباره روند مذاکرات با ایران این است که «تاکنون ما هنوز به هیچ نتیجه‌گیری اساسی نرسیده‌ایم، اما به اندازه کافی به پیشرفتی رسیده‎‌ایم که به ما اجازه دهد به سمت جلو پیش برویم».

پیش‌تر یک مقام آگاه نیز به «شرق» گفته بود روند مذاکرات چندان به سمت جلو پیش نرفته‌ است، اما همین‌ که تهران- ریاض پای میز مذاکره هستند، می‌تواند مثبت باشد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگوی اخیرش در پاسخ به این پرسش که آیا کنسولگری‌ها بین دو کشور می‌تواند باز شود، این احتمال را رد نکرده است. فرانس‌24 پرسیده که امکان تحقق بازگشایی کنسولگری در جده و مشهد وجود دارد؟

بن‌فرحان نیز در پاسخ گفته است: «امکانش وجود دارد، اما هنوز تصمیمی در‌این‌باره اتخاذ نشده است».

همچنین او بر آمادگی این کشور برای دور جدید مذاکرات با ایران به‌منظور برقراری روابط عادی بین دو کشور تأکید کرده است.

بخش‌هایی از این مصاحبه را به نقل از خبرگزاری فارس در ادامه بخوانید.

****

فرانس‌۲۴: گفت‌و‌گوها درباره یمن می‌تواند یکی از موضوعات گفت‌و‌گو بین عربستان سعودی و ایران باشد. فکر می‌کنم چهار دور گفت‌و‌گوها انجام شده باشد. این‌طور به نظر می‌رسد که بین هر دو طرف گفت‌و‌گوهای دیگری هم در راه باشد. اینها چطور پیش می‌رود؟

بن‌فرحان: ماهیت گفت‌و‌گوها (بین عربستان سعودی و ایران) مقدماتی و آزمایشی بوده است. این گفت‎‌و‌گوها عادی بوده، اما ریشه‌ای نبوده است. ما به گفت‌و‌گوها با ایران برای پرداختن به نگرانی‌هایی که ما و کشورهای منطقه درباره ایران داریم، متعهد هستیم. این به ما اجازه خواهد داد که به سمت داشتن روابط عادی با همسایگانمان و ایران برویم. ما فکر می‌کنیم همسویی منافع ممکن است، اما (تحقق) این موضوع به پرداختن به نگرانی‌هایی که همه داریم، نیاز دارد. تاکنون ما هنوز به هیچ نتیجه‌گیری اساسی نرسیده‌ایم، اما به اندازه کافی به پیشرفتی رسیده‌‌ایم که به ما اجازه دهد به سمت جلو پیش برویم.

فرانس‌۲۴: این یعنی به‌زودی دور جدیدی از مذاکرات (بین عربستان سعودی و ایران) انجام خواهد شد؟

بن‌فرحان: «ما امیدواریم (که به‌زودی دور جدید از مذاکرات با ایران برگزار شود). هنوز برنامه زمانی آن چیده نشده، اما ما برای این کار آمادگی داریم.

فرانس‌۲۴: آیا در عراق یا در جای دیگر؟

بن‌فرحان: این موضوع هنوز مورد بحث قرار نگرفته است.

فرانس‌۲۴: آیا امکان اقدامات از روی حسن‌نیت وجود دارد؟ حرف‌هایی درباره احتمال بازگشایی کنسولگری ایران در جده و کنسولگری سعودی در مشهد مطرح شده بود؛ آیا این چیزی است که در میز مذاکرات وجود داشته باشد؟ آیا احتمال اقدامات عینی برای نشان‌دادن این موضوع که مذاکرات در حال پیش‌رفتن است، اگر‌چه با سرعتی پایین وجود دارد؟

بن‌فرحان: قطعا ما مایل به بررسی همه موضوعات پیشنهادی هستیم؛ اگر این پیشنهادها جدی باشند و به پیشرفت اساسی (در مذاکرات) پیوند داشته باشند... .

فرانس‌۲۴: ما می‌دانیم عربستان سعودی بسیار منتقد توافق قبلی (برجام) بوده است. آیا شما هنوز درباره اینکه این مذاکرات به چه سمتی در حال حرکت است، تردید دارید؟

بن‌فرحان: ما تردید زیادی داریم و متأسفانه این تردید در ماه‌ها و هفته‌های اخیر با توجه به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشدید شده است. بخش اعظم این فعالیت‌ها قابل توجیه برای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نیستند. سطح غنی‌سازی (اورانیوم) که ما شاهد هستیم، بسیار فراتر از هر‌گونه نیازمندی به هر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است و این موضوع قطعا نگران‌کننده و همچنین نشان‌دهنده ناکارآمدی توافق اولیه (برجام) است. ما امیدواریم این مذاکرات (احیای برجام) به جلو پیش برود. ما امیدواریم به صورت مثبت پیش برود. ما امیدواریم ایران وارد توافقی شود که به ما به‌عنوان همسایگان اجازه دهد اطمینان داشته باشیم که برنامه هسته‌ای‌اش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است؛ چرا‌که تهدید برنامه هسته‌ای نظامی (ایران) در درجه اول متوجه ما در منطقه است و هچ توجیهی برای ایجاد این نوع از توانمندی‌ها وجود ندارد و این بسیار خطرناک است. خطرناک‌ترین نوع خطر در حال حاضر، فقدان دسترسی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محدودیت‌های اعمالی روی آن است؛ موضعی که نه‌تنها با برجام، بلکه با تعهدات ایران در معاهده عدم اشاعه (ان‌پی‌تی) نیز سازگار نیست. این برای ما بسیار نگران‌کننده است؛ چراکه ما به شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای نیاز داریم./ شرق

نظر شما