شناسهٔ خبر: 67301943 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چند کلمه درباره نظرسنجی

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه، در تویئتی نوشت:

نظرسنجی، اگر دقیق و بیطرفانه و مبتنی بر روش های علمی باشد، می تواند ما را تا حدود زیادی با برخی نگرش ها و انگاره های جامعه مورد بررسی آشنا کند.

در این میان، معمولا محافل ذی نفع و دارای سوگیری، برای نظر سازی و غلبه دادن ترجیح خود، اقدام به نظرسازی در قالب نظرسنجی می کنند.

از نظرسنجی های کارشناسی مراکز ذی ربط که بگذریم، نظرسنجی های مجازی دارای بالاترین ضریب خطا و احیانا دستکاری است.

اولا گروه ها و کانال ها معمولا دارای اکثریت همسو هستند و بنابراین مثل هم رای می دهند. ثانیا روش ها و از جمله رُبات هایی هستند که به شکل انبوه، جعل نظر در نظرسنجی های مجازی می کنند و خرید و فروش می شوند.

اما دقیق ترین نظرسنجی های علمی و دانشگاهی نیز، دارای تاریخ مصرف هستند و حداکثر، بازتاب همان روز نظرسنجی هستند. و نمی توان به آینده تعمیم داد.

در نظرسنجی های انتخاباتی دو دهه اخیر شاهد بوده ایم که نتایج نظرسنجی در چند هفته منتهی به انتخابات، تصویری را ارائه می کرده که در هفته یا روزهای آخر، کم یا زیاد تغییر کرده است.

در انتخابات سال ۱۳۹۲، نظرسنجی اصلاح طلبان در هفته آخر نشان می داد محمد رضا عارف ۸ درصد، و حسن روحانی ۱۱ درصد آرا را دارد و حال آن که روحانی، ۵۰/۰۷ آرا را کسب کرد.

در انتخابات سال ۱۳۸۴، اصلاح طلبان چنان از پیروزی مطمئن بودند که چهار نفر، جداگانه نامزد شدند. حتی مرحوم هاشمی در دور اول با ۶٫۱۶ میلیون رای نفر اول شد؛ و احمدی‌نژاد فقط ۵٫۷۱ میلیون رای کسب کرد.

احتمالا اگر آن زمان نظرسنجی دقیقی صورت می گرفت، چیزی شبیه همین همین نتیجه را نشان می داد. اما در فاصله یک هفته تا دور دوم، در حالی که رای هاشمی به ۱۰٬۰۴۶٬۷۰۱ نفر رسیده بود، رای احمدی نژاد تا ۱۷٬۲۴۸٬۷۸۲ نفر صعود کرد.

انبوه کانال های زنجیره ای مدعیان اعتدال و اصلاحات، به عنوان یک شگرد تبلیغاتی و با نظرسنجی های مجازی (دستکاری شده)، چنین القا می کنند که نامزد آنها در اوج است و بالای ۵۰ درصد رای دارد (!) و حال آن که می دانند رای او در نظرسنجی های واقعی میدانی، در حدود ۱۵ تا ۱۹ درصد قرار دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما