شناسهٔ خبر: 50759383 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مراقبت از دیابت بیشتر از همیشه

نشست خبری روز جهانی دیابت در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه برگزار شد

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شیوع 95 درصدی دیابت از سال 69 تا 98 در کشور، گفت: بیماری های غیرواگیر زمینه های مختلفی دارند و ما براساس تعهدات بین المللی باید بتوانیم، ۲۵ درصد مرگ های زودرس را کاهش دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا تهران، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه در نشست خبری که روز چهارشنبه 19 آبان 1400 برگزار شد با بیان اینکه انجمن های بین المللی در تلاش هستند مراقبت از بیماران دیابتی و دسترسی عادلانه آنها به امکانات را افزای
دهند، گفت: اکنون حدود 10 درصد از همه هزینه های بهداشت و درمان در سراسر دنیا به درمان دیابت و عوارض آن اختصاص دارد.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش افزایش مشارکت مردم در کنترل دیابت به وضعیت شیوع دیابت در ایران اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد جمعیت دیابتی ما دسترسی نسبتا مطلوبی به پزشک، دارو، خدمات آزمایشگاهی و پوشش بیمه ای دارند و این درحالی است که این عدد در سراسر دنیا 50 درصد است.

وضعیت شیوع دیابت در استان های مختلف کشور  متفاوت است
دکتر لاریجانی با بیان اینکه وضعیت شیوع دیابت در استانها متفاوت است، عنوان کرد: چاقی، آلودگی هوا در برخی استانها و فعالیت های فیزیکی، سه عاملی هستند که شیوع دیابت را در نقاط مختلف کشور افزایش می دهند.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه  با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل عدم آموزش کافی حدود ۴۰ درصد دیابتی ها درگیری کلیه دارند، بر ضرورت توجه به آمار مبتلایان در کشور تاکید کرد.

از سال 69 تا حدود 98، شیوع دیابت 95 درصد افزایش پیدا کرده است
وی در ادامه با بیان اینکه شیوع دیابت در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته حدود دو برابر شده است؛ به این معنا که از سال 69 تا حدود 98، شیوع دیابت 95 درصد افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: متاسفانه شیوع این بیماری در پنج ساله گذشته افزایش پیدا کرده است. براساس مطالعات صورت گرفته شیوع دیابت در سال ۲۰۱۶، در افراد بالغ حدود یازده درصد بود اما امسال به حدود ۱۴ درصد رسیده است.
دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه اختلاف بین استان ها در شیوع بیماری بیشتر شده است، گفت: در پنج سال گذشته اختلاف بین استان هایی که کمترین و بیشترین میزان ابتلا را داشتند حدود 7.5 درصد بود اما اکنون این اختلاف به حدود 10.5 درصد رسیده است. متاسفانه با افزایش شیوع دیابت، چاقی هم در کشور افزایش پیدا کرده است؛ افزایش وزن در پنج سال گذشته رو به رشد بوده و به حدود ۶۵ درصد جمعیت کشور رسیده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت شیوع فشار خون در کشور، گفت: شیوع این بیماری از ۲۵ درصد در پنج سال گذشته امروز به حدود 30 درصد رسیده است. میزان افزایش چربی خون هم از حدود ۲۰ درصد در پنج سال گذشته، به بالاتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

دوسوم دیابتی ها در کشورهایی هستند که متوسط درآمد آنها متوسط یا پایین است
به گفته وی، میزان شیوع دیابت، اضافه وزن و فشار و چربی خون در کشور افزایش پیدا کرده است.
دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه دیابت و عدم کنترل مطلوب قند خون از عواملی هستند که سبب بدحال تر شدن بیماران مبتلا به کرونا می شوند، عنوان کرد: مهم است که دیابت را خوب شناخته و بتوان آن را کنترل کرد.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به تلاش پژوهشگاه برای افزایش آموزش های دیابت به افراد اشاره و خاطرنشان کرد: ثبت بیماران و گسترش کلینیک ها متناسب با بیمار دهی و تخصص هایی که در استان های مختلف وجود دارد، به عنوان یک پروژه درحال انجام است؛ همچنین راهنمای ارائه خدمات برای بیماران دیابتی در شبکه دیابت کشور در حال توسعه است.
وی در ادامه نشست با بیان اینکه دوسوم دیابتی ها در کشورهایی هستند که متوسط درآمد آنها متوسط یا پایین است، مطرح کرد: بیماری های غیرواگیر زمینه های مختلفی دارند و ما براساس تعهدات بین المللی باید بتوانیم،  ۲۵ درصد مرگ های زودرس را کاهش دهیم اما پس از شیوع کرونا بسیاری از پیشرفت ها در این زمینه در کشور و دنیا دچار چالش شد که باید برای رسیدن به اهداف مدنظرمان تلاش کنیم.
دکتر لاریجانی با اشاره به عوامل موثر در افزایش ابتلا به دیابت همچون اعتیاد، گفت: استعمال سیگار در ایران در پنج سال گذشته کاهش پیدا کرده و وضعیت بهتر شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه امکان به تاخیر انداختن سن ابتلا به دیابت وجود دارد یا خیر؟، گفت: این موضوع درمورد دیابت نوع یک متفاوت است و نمی توانیم مداخله سنی داشته باشیم؛ 85 تا 90 درصد مبتلایان با دیابت نوع 2 درگیر هستند که به دلایل مختلفی همچون چاقی و عدم فعالیت فیزیکی درگیر این بیماری می شوند و می توان با بهبود شرایط و رعایت برخی موارد سن ابتلا را به تاخیر انداخت.

 بیش از ۹۰ درصد جمعیت دیابتی دسترسی نسبتا مطلوب دارند 
وی با بیان اینکه در دنیا هم درمان سلولی دیابت درحال افزایش است و مطالعات متعددی درحال انجام است، بیان کرد: از ۱۰ سال گذشته تاکنون راجع به درمان سلولی دیابت مطالعاتی در کشور درحال انجام است.
دکتر لاریجانی در ادامه درباره داروهای بیماران دیابتی هم گفت: خوشبختانه در کشور ما بسیاری از داروهای بیماران در کشور تولید می شوند، برخی بیماران در تهیه انسولین قلمی دچار مشکل شدند که خوشبختانه اکنون برخی شرکت ها در حال فعالیت در این زمینه هستند؛ در مجموع می توان امیدوار بود که شرایط بیماران روز به روز بهتر شود و بتوانند داروهای خود را با قیمت ارزان تری تهیه کنند.
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: خوشبختانه مقدار زیادی از داروهای مبتلایان در ایران در دسترس است. در ایران 90 تا حدود ۱۰۰ درصد می توانند دارو و انسولین خود دسترسی پیدا کنند که البته تلاش برای بهبود دسترسی به دارو همچنان ادامه دارد.

کد خبرنگار: 240501

نظر شما