شناسهٔ خبر: 50753062 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روش‌های عمده مبارزه با افسردگی فصلی

روش‌های عمده مبارزه با افسردگی فصلی و شکست آن را بشناسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، اگر هر سال در فصل پاییز، شاهد تغییر بزرگ در خود می‌شوید، احتمالا به اختلال عاطفی یا افسردگی فصلی (Seasonal Affective Disorder) مبتلا هستید.

 

 

اگرچه در برخی موارد، این اختلال می‌تواند حاد شود، اما در اغلب موارد تنها نیاز به تغییر سبک زندگی دارد. روش‌های عمده مبارزه با افسردگی فصلی و شکست آن را بشناسید.

 
۱- نور درمانی را امتحان کنید
 
چیزی که برای این کار نیاز دارید، یک لامپ آفتابی رومیزی یا جعبه‌ نور با توان ۱۰ هزار لوکس نوردهی و نور فرابنفش بسیار کم است. بیشترین تأثیر این کار وقتی است که در صبح و به مدت ۲۰ دقیقه انجام شود. می‌توانید همزمان، کتاب بخوانید یا تمدد اعصاب انجام دهید.
 
اگر دیدید وضع روحی شما با این کار بهبود پیدا می‌کند، می‌توانید سراسر سال آن را ادامه دهید؛ اما اگر روی پوست خود قرمزی مشاهده یا احساس خارش کردید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
 
۲- صبح زود به پیاده‌روی بروید
 
با این کار، نه‌تنها سطح انرژی افزایش می‌یابد، بلکه کل بدن و ذهن، شاداب و پرانرژی خواهد شد. این به آن معنی نیست که در صورت افسرده خاطر بودن، در دیگر ساعات روز نمی‌توانید این کار را انجام دهید.
 
به علاوه، از نظر علمی ثابت شده است که پیاده‌روی صبح، کارکرد مغز را بهبود می‌بخشد. دلیل آن، این است که خون بیشتری به مغز می‌رسد و در نتیجه، حافظه‌ قوی‌تر و تمرکز بهتر را در پی خواهد داشت.
 
۳- سعی کنید کار‌های داوطلبانه انجام دهید یا به افراد نیازمند کمک کنید
 
این کار، نه‌تنها به شما در بهبود از افسردگی فصلی کمک می‌کند، بلکه در درازمدت، استرس را کنترل می‌کند. بر اساس یافته‌های یک پژوهش، هر چقدر افراد پول بیشتری برای خود نگه دارند، حس شرمندگی بیشتری خواهند داشت و سطح کورتیزول بدن آنها بالا می‌رود. پس با این حساب، سخاوت فقط خوب بودن با دیگران نیست، بلکه تلاش برای حفظ سلامت نیز هست.
 
همچنین، هنگامی که کار خیرخواهانه‌ای انجام می‌دهیم، در مغز ما اندورفین ترشح می‌شود. حس رضایت از خودمان افزایش پیدا می‌کند و برای چیز‌هایی که داریم، حس سپاسگزاری پیدا می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم چیز‌هایی که داریم، با بقیه به اشتراک بگذاریم.
 
۴- تا جایی که می‌توانید و هر جوری که می‌خواهید حرکت کنید
 
اگر در حال مبارزه با افسردگی فصلی هستید، تحرک و ورزش باید برای شما اولویت باشد. مهم نیست که نوع ورزش انتخابی چه باشد، زیرا کار کردن با وزنه، دویدن یا هر نوع فعالیت جسمانی دیگر باعث پویا ماندن مغز می‌شود. با این کار، سطح استرس (دلهره) و عصبانیت، کاهش می‌یابد.
 
۵- از یک ساعت زنگ‌دار به شکل خورشید استفاده کنید
 
به‌جای این که هر روز صبح صدای اعصاب‌خردکن هشدار گوشی را تحمل کنید، می‌توانید از ساعت زنگ‌دار به شکل خورشید استفاده کنید. کاری که این ساعت می‌کند، این است که اتاق شما را روشن می‌کند. این به بدن و مغز کمک می‌کند که در عوض این‌که با هشدار خشن گوشی بیدار شود، به‌طور طبیعی این کار را انجام دهد.
 
۶- یک سفر کوتاه تدارک ببینید
می‌توانید جایی را انتخاب کنید که سراسر سال، آفتابی است. اگر می‌خواهید، می‌توانید یک دوست صمیمی یا کسی که او نیز در این زمان‌ها افسرده خاطر می‌شود، همراه خود ببرید.
 
در برنامه خود، فعالیت‌های بیش از حد را نگنجانید و در عوض، کار‌های ساده‌ای انجام دهید که شامل فعالیت‌های جسمانی باشند. تأثیری که این سفر بر روح شما دارد تا هفته‌ها می‌ماند و احساس شادی و انرژی بیشتری خواهید داشت.
 
۷- خنده‌ درمانی را امتحان کنید
 
ممکن است طرفدار پر و پا قرص سریال‌های جنایی یا ماوراءطبیعی باشید، اما ممکن است این سریال‌ها تنها به خاطر این‌که صحنه‌های خنده‌دار ندارند، تأثیر منفی روی شما بگذارند. این‌که آدم تا جایی که می‌شود، بخندد، می‌تواند همه تنش‌ها را تسکین دهد و حتی عزت نفس را بهبود ببخشد.
 
سعی کنید چیز‌هایی مانند فیلم‌ها و سریال‌هایی را پیدا کنید که به نظر شما خنده‌دار می‌آیند. حتی می‌توانید به زندگی خود بخندید و آن را زیاد جدی نگیرید.
 
۸- برنامه غذایی خود را تغییر دهید
 
بسیاری افراد از میان‌وعده‌های شکردار و سرشار از کربوهیدرات استفاده می‌کنند تا در روز‌های سرد زمستانی، حس بهتری داشته باشند؛ اما حس خوبی که این مواد به‌وجود می‌آورند، بسیار زود محو می‌شود. کاری که باید انجام دهید، این است که از مواد غذایی حاوی ویتامین دی استفاده کنید.
 
همچنین غذا‌های سرشار از امگا ۳، پروتئین بدون چربی، انواع توت و شکلات تلخ می‌توانند در درازمدت روحیه شما را بهبود ببخشند.
 
۹- کمتر از گوشی یا لپ تاپ استفاده کنید
 
بهترین کار این است که برای مدت زمان استفاده از گوشی و لپ تاپ خود، محدودیت قائل شوید. مطمئن باشید این تغییر کوچک تأثیر به‌سزایی در بهبود سلامت روانی شما خواهد داشت. در زمانی که قرار نیست از این وسیله‌ها استفاده کنید، می‌توانید بیرون از خانه قدم بزنید، تمدد اعصاب انجام دهید یا دوستان صمیمی خود را ملاقات کنید.
 

برچسب‌ها:

نظر شما